סבב המשא ומתן בין ארצות הברית ואיראן בשווייץ הסתיים לאחר כ-18 שעות של דיונים ממושכים, כשהמתווכות - קטאר ופקיסטן - מדווחות על "התקדמות מעודדת" ועל הסכמה לגיבוש הסכם סופי תוך 60 יום. אבל מאחורי ההצהרות הדיפלומטיות ה"חיוביות" מסתתרת תמונה אחרת לגמרי - כזו שמשלחת סגן הנשיא ג'יי די ואנס כנראה מעדיפה לשכוח.
עוד לפני שהשיחות הרשמיות החלו, הציבה המשלחת האיראנית תנאי חד-משמעי: פינוי מוחלט של אולם הדיונים מכל נציגי התקשורת. רק לאחר שווידאו שאין עיתונאי, צלם או כתב באולם, הסכימו האיראנים להיכנס. אבל הדרמה האמיתית אירעה אחר כך. לפי גורמים הבקיאים בפרטים, המשלחת האיראנית ידעה מראש שאמורה להתקיים תמונה משותפת רשמית - ואף הגיעה עם צלמי התקשורת שלה לחדר. בשנייה האחרונה, הם פשוט חזרו בהם.
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י ניגש אל הנציג הפקיסטני, התנצל בפניו על כך שלא יוכל להצטלם - ולאחר שניות בודדות עזב את החדר יחד עם כל המשלחת. ואנס, שציפה ללחיצת יד היסטורית עם יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף, נותר עומד עם חיוך קפוא. לפי התיעוד שהופץ ברשתות, ראש ממשלת קטר שנכנס לאולם פשוט התעלם ממנו, הפנה לו את הגב, ופנה לחבק בחמימות את ראש ממשלת פקיסטן - בדיוק מול עיניו של ואנס. פרשנים ציינו שהאיראנים ביצעו זאת במכוון כדי להביך את ארצות הברית.
יו"ר הפרלמנט האיראני לא עצר שם. בתגובה לאיומים של הנשיא דונלד טראמפ כלפי טהרן, אמר קאליבאף: "האם הם לא חושבים לעצמם שאם לאיומים שלהם הייתה השפעה כלשהי, הם לא היו מגיעים לנקודת הייאוש שהם נמצאים בה היום? אנחנו לא סומכים על האיומים של האמריקאים. הכוחות המזוינים שלנו מוכנים להגיב בדרך אחרת."
ובכל זאת, בסיום הסבב, דובר משרד החוץ האיראני מסר כי נעשתה "התקדמות טובה". קטאר ופקיסטן פרסמו הצהרה משותפת ובה כתבו שהפסגה "התקיימה באווירה חיובית ובונה". על פי ההצהרה, הושגה הסכמה על מפת דרכים להסכם סופי תוך 60 יום, הוקם מנגנון לשיחות טכניות נוספות, וכן הוסכם על ערוץ תקשורת בין הצדדים שימנע תקריות ויבטיח מעבר בטוח של כלי שיט מסחריים דרך מצר הורמוז.
עראקצ'י עצמו שיבח את ההסכמות ברשת החברתית, ואמר כי הסיכומים כוללים החרגה של ייצוא הנפט והמוצרים הפטרוכימיים מהסנקציות, הסרת המצור הכלכלי ושחרור חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו בחו"ל. לדבריו, בעקבות ההבנות הושקה גם תוכנית פיתוח לשיקום כלכלת איראן. "המבחן האמיתי הראשון יהיה התא למניעת חיכוך בלבנון", ציין שר החוץ האיראני.
ואנס בחר להתמקד בהישגים. הוא שיבח בפומבי את פקיסטן ואת ראש ממשלתה שהבאז שריף, ואת מפקד הצבא הפקיסטני, פילד מרשל עאסם מוניר, שאף חשף בדרך שמשית שדיבר עמו יותר מאשר עם כל אדם אחר בחודשים האחרונים. "יש לי שני אנשים חשובים מאוד בחיי - הודית ופקיסטני. ההודית היא אשתי, והפקיסטני הוא הפילד מרשל מוניר", אמר ואנס. הדברים אינם סתמיים: פקיסטן מציבה את עצמה כגשר המרכזי בין וושינגטון לטהרן, ומבקשת להפוך להישג דיפלומטי עצום.
בעוד שהמתווכות חגגו, טראמפ בחר לנהל ברקע מערכה אחרת לגמרי - נגד "הניו יורק טיימס". בתגובה לכתבה שטענה כי "לא הרבה השתנה" אחרי כמעט ארבעה חודשי לחימה מול איראן, יצא הנשיא בפוסט נרגז ב-Truth Social ומנה שורה של "הישגים": הצבא האיראני "גמור", חיל הים וחיל האוויר "אינם", מערך הטילים והכטב"מים "כמעט שאינם", שתי שכבות ההנהגה הבכירות "אינן", ואינפלציה של 250%. "מצר הורמוז פתוח. הנפט זורם. שוק המניות האמריקאי בשיאים היסטוריים. זה מה שהשתנה", כתב טראמפ, לפני שסיים בהתקפה: "פחדנים מושחתים וחסרי אתיקה שכמוכם".
השאלה הגדולה שנותרת פתוחה היא האם ה-60 יום שהוגדרו יניבו הסכם מחייב, או שמא הם רק מנגנון לשמירה על ערוץ פתוח. הצוותים הטכניים של שני הצדדים צפויים להמשיך בעבודתם בנפרד, ואילו קטאר ופקיסטן אמורות לפרסם בקרוב טקסט רשמי עם הנקודות שלגביהן הושגו הבנות ראשוניות.
השיחות הטכניות בין הצדדים צפויות להימשך בשבועות הקרובים, ואילו ישראל, שלא הייתה נוכחת בשווייץ, עוקבת בחוסר נוחות גלוי אחרי תהליך שנרקם בלי נציגה על הכיסא.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה