השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יצא היום (שני) במתקפה ישירה על המפגינים שמתכננים ביום חמישי הפגנת ענק מול משרדי הרשות הבדואית בנגב. המסר חד וברור: לא ירתע, לא ייסוג, ולא יעצור.
"עודכנתי כי בחמישי בבוקר צפויה להתקיים הפגנת ענק מול משרדי הרשות הבדואית בנגב, במחאה על מדיניות האכיפה וההריסות שאני מוביל", מסר בן גביר. "יש לי מסר ברור למפגינים: לא תרתיעו אותי. אני אמשיך להוביל מדיניות נחושה נגד הבנייה הבלתי חוקית בנגב".
הנתונים שבן גביר מציג מרשימים בהיקפם - ומכוונים בבירור להראות כי המדיניות כבר הניבה תוצאות בשטח. לדבריו, עד היום נהרסו למעלה מ-5,000 מבנים בלתי חוקיים בנגב, ושטחים שהוחזרו למדינת ישראל מגיעים בהיקפם לשטח של תל אביב וגבעתיים יחד. לא מדובר בהצהרה ריקה, אלא בניסיון לשרטט קו ישיר בין הלחץ הרחובי לבין ויתור שלא יבוא.
בן גביר גם שלח אזהרה ישירה לכל מי שמתכוון להמשיך לבנות ללא היתר: "מי שבונה בניגוד לחוק צריך לדעת דבר אחד - הבנייה הבלתי חוקית לא תשתלם, ובית שנבנה בניגוד לחוק נמצא בסכנת הריסה. זו המדיניות שלי, והיא תימשך. שום הפגנה לא תשנה אותה".
ההפגנה המתוכננת ביום חמישי היא ביטוי למחאה הגואה בקרב הציבור הבדואי בנגב על מה שהמפגינים מגדירים כמדיניות הריסה אגרסיבית. אלא שבן גביר בוחר לקרוא למהלך הזה בשם אחר לגמרי: אכיפת חוק שהוזנחה במשך שנים, שסוף סוף מתבצעת.
כאן בדיוק מחודד הקרע. למדינה יש אינטרס מוכרז בהסדרת הבנייה הבדואית בנגב, ויש גם מחויבויות שלא מומשו לאורך עשרות שנים כלפי הציבור הזה בכל הנוגע לקרקעות ולהכרה ביישובים. בן גביר בוחר להתמקד בצד אחד בלבד של המשוואה - ההריסות - מבלי להתייחס לשאלה מה מוצעת במקומם.
מי שמכיר את דפוס הפעולה של בן גביר יזהה כאן תבנית מוכרת: לקחת הפגנה שמיועדת להפעיל לחץ עליו, ולהפוך אותה לפלטפורמה לחיזוק המסרים שלו עצמו. ההכרזה הזו לא מכוונת רק למפגינים בנגב, אלא גם לבוחריו.
ביום חמישי יתברר עד כמה ההפגנה אכן מגיעה לממדי "ענק", ומה יהיה אופי ההתמודדות בשטח. בן גביר כבר הכריז את עמדתו - כעת הכדור עובר למפגינים ולשאלה האם הלחץ הציבורי יוכל לנקוש בקיר שהשר מציב.
ביום חמישי תיבחן בשטח השאלה האמיתית: האם המחאה תצבור מספיק כוח כדי לשנות את המשוואה הפוליטית, או שבן גביר יצא מחוזק גם הפעם.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה