איראן חוסמת כל גישה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאתרי הגרעין שנפגעו במהלך המלחמה. דובר משרד החוץ האיראני, בקאיי, הצהיר באופן חד-משמעי כי לטהרן אין שום תוכנית לאפשר לפקחי הסבא"א לבקר באותם מתקנים שהותקפו בזמן הלחימה.
ההצהרה הרשמית, שנמסרה מטהרן, מציבה מכשול משמעותי בפני המאמצים הבינלאומיים לאמת את מצב התוכנית הגרעינית האיראנית בעקבות המלחמה. מפקחי הסבא"א אמורים לבחון, בין היתר, אם הנזק שנגרם לאתרים השפיע על פעילות העשרת האורניום או על מאגרי חומר הגרעין.
על פי עמדת טהרן, כפי שהובעה על ידי הדובר בקאיי, איראן אינה מחויבת לפתוח את המתקנים הפגועים בפני גורמי חוץ. מדובר בסירוב ישיר ומפורש שלא מותיר פתח לפרשנות: "אין לנו שום תוכנית" לאפשר ביקור כזה, כפי שנוסח הדבר.
ההכחשה האיראנית מקבלת משמעות כפולה לנוכח הצהרה שמסר סגן הנשיא האמריקאי ג'יי די ונס, שטען כי הושגה הסכמה עם איראן לאפשר לפקחי הסבא"א גישה למתקנים שספגו פגיעות - צעד שהוצג כהישג דיפלומטי אמריקאי. אלא שטהרן הכחישה זאת שעות לאחר מכן, וגם הבית הלבן טרם מסר עמדה מסודרת בנושא.
הפער בין ההכרזה האמריקאית לתגובה האיראנית מוסיף שכבה של משבר אמינות למשא ומתן: שני הצדדים עוזבים את שולחן הדיונים עם גרסאות שונות לחלוטין של מה שסוכם. לא ברור אם מדובר בפרשנות שונה של הסכמה מעורפלת, או בניסיון איראני מכוון לסתור הצהרה שיצאה מכלל שליטה.
הסבא"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, פועלת מכוח הסכמי הגרעין הבינלאומיים לניטור ואימות פעילות גרעינית של מדינות החברות באמנת אי-ההפצה. גישה לאתרים שנפגעו בלחימה חיונית כדי לקבל תמונה מלאה על מצבם ועל הכמויות שהיו מאוחסנות בהם.
הסירוב האיראני מגיע על רקע לחץ בינלאומי גובר לשקיפות גרעינית מצד טהרן. מדינות מערביות דרשו שהסבא"א תוכל לאמת את היקף הנזק ואת ההשלכות על תוכנית העשרת האורניום האיראנית. בהיעדר גישה כזו, נותרת אי-הוודאות בעינה לגבי מצב המתקנים ותכולתם.
עמדה זו של טהרן עלולה להגביר את המתח מול הסוכנות הבינלאומית ומול המעצמות המערביות, שביקשו להשתמש בתקופה שלאחר הלחימה כנקודת ציון לחידוש המשא ומתן על התוכנית הגרעינית האיראנית. בהצהרתו, בקאיי סגר כרגע את הדלת בפני אפשרות כזו בכל הנוגע לאתרים שנפגעו.
כרגע לא ברור אם איראן מסייגת את הסירוב לאתרים הספציפיים שהותקפו בלבד, או שמדובר בעמדה רחבה יותר כלפי שיתוף הפעולה עם הסבא"א בכלל. לא נמסרה כל עמדה מצד הסבא"א בתגובה להצהרה.
איראן ממשיכה לדחות כל ביקורת בינלאומית על אתרי הגרעין שהותקפו, וטרם נמסרה תגובה רשמית מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה