איראן תקפה הלילה ספינת מטען שהניפה דגל סינגפור במצר הורמוז, זאת שעות ספורות בלבד לאחר שמשמרות המהפכה האיראניות הזהירו כי כלי שיט שיעברו דרך נתיבים שלא אושרו על ידי טהרן - "יטופלו". מקורות אמריקאים רשמיים אישרו כי הזרוע הימית של משמרות המהפכה שיגרה כטב"ם שפגע בספינה, בשעה שהארגון הימי הבינלאומי של האו"ם הקפיא לאלתר את תוכנית פינוי הספינות שתקועות במפרץ הפרסי מאז תחילת המלחמה בסוף פברואר.
הספינה שנפגעה היא "אוור לבליס", ספינת מכולות שבבעלות חברת אוורגרין הטיוואנית. על פי הסוכנות הבריטית לסחר ימי, הספינה ספגה פגיעת קליע בצדה הימני, כ-7.5 מייל ימי דרומית-מזרחית לנמל דהיית בחופי עומאן. הפגיעה גרמה נזק לגשר הספינה, אך לא דווח על נפגעים ולא על נזק סביבתי. חברת הביטחון הימי אמברי קבעה בהערכה ראשונית כי מדובר בתקיפה מכוונת.
שני בכירים אמריקאים אישרו את המתקפה. על פי הדיווחים, הם הדגישו כי משמרות המהפכה הן שעומדות מאחורי השיגור. הדיווח אושר בנפרד גם על ידי גורמי ביטחון ימי מסחריים, ובהם חברת ואנגארד לניהול סיכונים ימיים. חברת אוורגרין לא הגיבה עד כה לבקשות לתגובה.
התקרית התרחשה בתזמון שקשה להתעלם ממנו: שעות ספורות לפני כן, הזרוע הימית של משמרות המהפכה פרסמה הצהרה חריפה שבה קראה לנתיב החלופי שסומן בידי עומאן והארגון הימי הבינלאומי "בלתי קביל ומסוכן לחלוטין". בהצהרה נכתב במפורש: "הנתיב המאושר היחיד למעבר במצר הורמוז הוא זה שהכריזה עליו הרפובליקה האסלאמית של איראן. מפרים יטופלו." יום לפני כן, חייל של משמרות המהפכה אף איים ברדיו על מכלית שעברה בנתיב, ואמר לפי חברת הביטחון אמברי: "אתה בטווח הטילים שלי, ואולי אירה עליך."
בעקבות התקיפה, הקפיא הארגון הימי הבינלאומי את תוכנית פינוי הספינות שתקועות במפרץ הפרסי. מזכ"ל הארגון, ארסניו דומינגז, הבהיר כי התוכנית תוקפא עד שניתן יהיה לאשר ערבויות בטיחות לכלי השיט הן ברשימת הפינוי והן באזור כולו. הוא הדגיש כי הספינה שנתקפה לא הייתה חלק מתוכנית הפינוי. חברת ענק הספנות מרסק מסרה כי ספינת המכולות "מרסק בולטימור" כן הצליחה לצאת דרך המצר ביום חמישי.
הנתיב החלופי שעומד במרכז המשבר תוכנן על ידי עומאן והארגון הימי הבינלאומי כמסלול בטוח לאורך חופי חצי האי מוסנדם, הרחק מהמינים שאיראן אמרה כי פרסה בנתיב הראשי לאחר שהארה"ב וישראל תקפו אותה ב-28 בפברואר. על פי נתוני חברת לויד'ס ליסט אינטליג'נס, בשבוע שעבר עברו דרך המצר 125 אוניות, לעומת 33 בלבד בשבוע שקדם לו. יום רביעי השבוע רשם 78 מעברים, הרבה ביותר מאז תחילת המלחמה, אך עדיין נמוך מהממוצע היומי לפני המלחמה של 130 מעברים ומעלה.
ההתקפה מערערת את המסגרת העדינה של שיחות השלום בין ארה"ב לאיראן. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", איראן מתכננת להטיל דמי ביטחון, בטיחות וסביבה על אוניות שיעברו בהורמוז, שלפי הערכותיה עשויים להכניס לה 40 מיליארד דולר בשנה. זאת למרות הבטחות אמריקאיות מפורשות כי לא יוטלו כל אגרות על השיט. מזכיר המדינה מרקו רוביו, שביקר השבוע במפרץ הפרסי כדי להרגיע את בעלות הברית של ארה"ב, אמר לפני התקיפה: "אם זה ייעצר, יהיה לנו בעיה." לאחר ייוודע על התקיפה, מחירי הנפט עלו בכאחוז.
לפי ההסכם הביניים שנחתם בשבוע שעבר, לארה"ב ולאיראן יש 60 יום להשלים את פרטי ההסכם, ובכלל זה את שאלת עתיד מאגר האורניום המועשר של איראן ועניין חופש השיט. עד כה נדמה כי הצדדים מנהלים חלק מהמשא ומתן בפומבי, תוך שטראמפ ומנהיגי איראן מחליפים איומים ותובעים ויתורים שהצד השני מכחיש. כעת, עם התקיפה על אוור לבליס, השאלה שעל הפרק היא כיצד יגיב הנשיא האמריקאי - ואם המהלך האיראני ייחשב בעיני וושינגטון כהפרת ההסכם.
הארגון הימי הבינלאומי לא קבע מועד לחידוש תוכנית הפינוי, ועיני העולם נשואות כעת לתגובת הבית הלבן.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה