משרד הבריאות חסם השבוע את הגישה לכלי הבינה המלאכותית בכל מחשבי בתי החולים הממשלתיים בישראל. המהלך, שבוצע ללא הודעה מוקדמת, כולל חסימה מלאה של כלים כמו ChatGPT, ג'מיני וקלוד מהרשתות הארגוניות של המוסדות הרפואיים הציבוריים. מעתה, עובדים שיבקשו להשתמש בכלים אלו יוכלו לעשות זאת רק מהמכשירים הניידים האישיים שלהם.
עובדים רפואיים בבתי החולים הממשלתיים, ובהם המרכז הרפואי שיבא תל השומר ומרכז רפואי אסף הרופא, התעוררו בבוקר ונדהמו לגלות שהגישה לכלים שבהם הם משתמשים ביום-יום נחסמה לחלוטין. מדובר בהחלטה קיצונית שפגעה מיידית בשגרת העבודה של אלפי רופאים, אחיות ואנשי מקצוע רפואי.
בתגובה רשמית, מסר משרד הבריאות כי "שמירה על פרטיות המטופלים, הסודיות הרפואית ואבטחת המידע נמצאות בראש סדר העדיפויות בכל הנוגע להכנסת טכנולוגיות". המשרד הוסיף כי הוא "רואה בבינה המלאכותית מנוע משמעותי לחדשנות ולקידום מערכת הבריאות, ופועל לעידוד הטמעתה", אולם הבהיר בו בזמן כי "השימוש בכלי AI ציבוריים, חינמיים וחיצוניים כרוך בסיכוני סייבר ובחשש לחשיפת מידע רפואי רגיש".
ההחלטה הנוכחית אינה צניחה פתאומית לתוך הנושא. לפני כארבעה חודשים, במרץ 2026, פרסם משרד הבריאות אזהרה לכלל ארגוני הבריאות הציבוריים בישראל וקרא להם לצמצם ככל האפשר את השימוש בכלי AI חיצוניים. אותה הנחיה התמקדה בחשש ממתקפות סייבר שנועדו לפגוע בבתי החולים הציבוריים, והזהירה את העובדים מפני הזנת נתונים ארגוניים, מידע רפואי, פרטי כוח אדם או קודי תוכנה למערכות החיצוניות. כעת, האזהרה הפכה לחסימה טכנולוגית מוחלטת.
החשש המרכזי שעומד בבסיס ההחלטה הוא שעובדים רפואיים עלולים, גם מתוך רצון טוב, להזין מידע רפואי רגיש של מטופלים לכלי AI חיצוניים לצורך קבלת ייעוץ מקצועי או ניתוח נתונים. מידע כזה עלול להישמר בשרתים חיצוניים ולהוות סיכון ממשי לפרטיות המטופלים. בנוסף, קיים חשש ממתקפות סייבר מתוחכמות שעלולות לנצל את הגישה לכלים אלו כנקודת כניסה לרשתות הארגוניות של בתי החולים.
הרקע לחשש זה אינו תיאורטי. בתקופה האחרונה היו מוסדות רפואיים ברחבי העולם יעד למתקפות סייבר חמורות שגרמו לשיבושים משמעותיים בפעילות הרפואית. ישראל, שמוסדותיה הציבוריים נמצאים תחת איום סייבר מתמשך, אינה חריגה בנוף הזה.
על פי הנמסר, ההנחיה שפורסמה במרץ 2026 מחייבת את כלל ארגוני הבריאות להפסיק את השימוש בכלים החיצוניים ברשתות הארגוניות ולעבור לכלים מאובטחים בלבד, בכפוף לניהול סיכונים מתאים. המשרד מציין כי הוא מוביל במקביל מהלכים לשילוב פתרונות הגנה ייעודיים שיאפשרו להרחיב את השימוש בבינה המלאכותית, גם במחשבים המחוברים לרשתות הארגוניות, תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים של פרטיות ואבטחת מידע.
המהלך מצטרף לשורה של צעדים שנקט משרד הבריאות בחודשים האחרונים להגברת אבטחת המידע במערכת הבריאות הציבורית בישראל. השאלה שנותרת פתוחה היא כמה זמן יעבור עד שפתרונות הגנה מאובטחים יאפשרו לרופאים ולצוותים הרפואיים לחזור ולהשתמש בכלי הבינה המלאכותית מתוך הרשתות הארגוניות, וכיצד ישפיע הקיפאון הנוכחי על השגרה המקצועית בבתי החולים.
מדובר בצעד חריג שנועד לשים גבול ברור בין הטכנולוגיה החדשה לבין המחויבות לסודיות הרפואית, עד שתימצא דרך מאובטחת לשלב את השניים.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה