נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
26°
ירושלים 24°
חיפה 26°
באר שבע 26°
אילת 33°
מדורים
שימושי PLUS

עושים סדר: מה עושים עם כרטיסי הברכה הישנים שתופסים מקום?

קשה לכם לזרוק ברכות ומכתבים ישנים מהארון? שיטת שלוש הערימות והפתרון הדיגיטלי שיעזרו לכם לפנות מקום בבית, בלי לאבד את הזיכרונות

גילה פריד
גילה פריד
י"ג תמוז התשפ"ו
עושים סדר: מה עושים עם כרטיסי הברכה הישנים שתופסים מקום?
מה עושים עם כרטיסי ברכה ישנים שנערמים בקופסאות נעליים צילום: אילוסטרציה

בפינה כלשהי של הבית, כמעט תמיד מחכות כמה קופסאות נעליים שמחזיקות שנים של ברכות יום הולדת, כרטיסי חג ומכתבים שלא ממש קראנו מחדש אבל גם לא הצלחנו לזרוק. מי שגדל לפני עידן ההודעות הדיגיטליות יכיר את התחושה: אחרי 30, 40 שנה, הקופסאות מתמלאות, ופתאום מגיע הרגע שצריך להחליט מה לעשות עם כל זה.

הדבר הראשון שכדאי לדעת הוא שקשה לזרוק כרטיסים ישנים, וזה הגיוני לחלוטין. כשפותחים את הקופסה אחרי 15-20 שנה, לפעמים מוצאים שם את כתב היד של סבתא שכבר לא איתנו, מכתב מאבא שכתב משהו שלא היה אומר בקול, ברכה מחבר שהתרחקנו. הרגע הזה של עיון מחדש שווה משהו. אבל זה לא אומר שצריך לשמור הכל.

מה עושים עם כרטיסי ברכה ישנים שנערמים בקופסאות נעליים

שיטה אחת שעובדת טוב היא לחלק את הכרטיסים לשלוש ערימות: שומרים בהחלט, לא בטוחים, ומשחררים. הערימה הראשונה היא לכרטיסים מאנשים שאינם עוד בחיים, מאירועים שמרגישים עדיין חשובים, או מרגעים שחשוב לכם לשמר. הערימה השלישית מתמלאת לרוב מהר מאוד, כי הכרטיסים הגנריים, אלה מבתי העסק, מהמכרים הרחוקים ומהכל-יכול, לא ממש נושאים זיכרון אישי. אותם אפשר לשחרר בלי הרבה מחשבה.

בנוגע לכרטיסים מיחסים שנגמרו, רבים מוצאים שקל יותר לשחרר אותם כחלק מתהליך הניקוי הכללי. לא חייבים לשמור ראיות לכל פרק בחיים. מה שאפשר לעשות הוא לקרוא פעם אחת, לשים לב אם עולה בכם משהו שאתם רוצים לזכור, ואז להניח ללכת.

אם מה שמקשה על הפרידה הוא הגשמיות של החפץ עצמו, כדאי לנסות לצלם את הכרטיסים שמרגישים חשובים לפני שזורקים. תמונה של כתב היד של אדם אהוב שמורה בתיקייה דיגיטלית מחזיקה את הזיכרון בלי לתפוס מקום פיזי. אפשר גם ליצור אלבום קטן, מודפס, רק עם הכרטיסים שבאמת נוגעים ללב.

הדבר שמפתיע הכי הרבה אנשים שעוברים על קופסאות ישנות כאלה הוא שהם מתחרטים פחות ממה שציפו. אחרי שהאבק שוכך ורואים כמה מקום פתוח נשאר, וכמה הזיכרונות נשמרו גם בלי הנייר, לרוב מגיעים למסקנה שניתן היה לשחרר עוד מוקדם יותר.

בסוף, אין כלל אחד שמתאים לכולם. יש אנשים ששומרים כמה כרטיסים נבחרים בקופסה אחת קטנה ופותחים אותה כל כמה שנים. יש כאלה שמשחררים הכל ולא מתגעגעים. ומה שחשוב הוא שהחלטה על שמירה תגיע ממקום של בחירה מודעת, לא מפחד לזרוק. אם כרטיס ממלא אתכם בחמימות כשמחזיקים אותו, הוא שווה את המקום. אם אתם מרגישים שאתם שומרים אותו מתוך אשמה, זה סימן שאפשר לשחרר.

ארגון הבית כרטיסי ברכה פינוי חפצים נוסטלגיה מינימליזם

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה