נקודה
תל אביב
עננים בודדים
22°
ירושלים 18°
חיפה 23°
באר שבע 20°
אילת 23°
מדורים
שימושי PLUS

משבר בשיחות בשווייץ: איראן נטשה את שולחן המו"מ בגלל איומי טראמפ

קטאר ופקיסטן שימשו כמתווכות ויפרסמו בימים הקרובים מסמך רשמי עם עיקרי ההבנות שהושגו לאחר 18 שעות של דיונים

מערכת נקודה
מערכת נקודה
ז' תמוז התשפ"ו
משבר בשיחות בשווייץ: איראן נטשה את שולחן המו"מ בגלל איומי טראמפ
שיחות ארה"ב-איראן בשווייץ הושעו אחרי שהמשלחת האיראנית נטשה את האתר

שיחות המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן בשווייץ, שנפתחו בפומפה ביום ראשון ונמשכו כמעט ללא הפסקה, הופסקו זמנית בנסיבות דרמטיות: המשלחת האיראנית נטשה את אתר השיחות. מקור איראני מסר כי מדובר במחאה על איומים שהשמיע הנשיא טראמפ, אך הבהיר שהשיחות לא הסתיימו סופית אלא הושעו בלבד.

השיחות, שמתקיימות בתיווך פקיסטן וקטאר, התנהלו לפי הדיווחים במתכונות שונות לאורך כל יום ראשון. דיפלומט אמריקני שמעורב בניהולן תיאר את המהלך הראשוני כחיובי במיוחד. "כל ארבעת הצדדים מרוצים מהאופן שבו התנהלו השיחות היום. המתווכות מסייעות לשני הצדדים להתגבר על מחלוקות וקשיים. אנחנו מרגישים שסבב השיחות הראשוני הזה מניח את היסודות לבניית אמון בהמשך", אמר.

לדברי אותו דיפלומט, השיחות נגעו לטווח רחב של נושאים. אחד המרכזיים שבהם היה מצר הורמוז, שאיראן הכריזה בשבועות האחרונים כי היא שוקלת לסגור אותו. "הבהרנו שאנחנו רוצים להבטיח שהוא יישאר פתוח לחלוטין. השגנו התקדמות טובה בנושא הזה", מסר הדיפלומט. הצדדים גם דנו ב"כל מרכיבי הסכם הגרעין" ובמנגנונים למניעת חיכוך בלבנון ואכיפת הפסקת האש שם.

לאחר 18 שעות רצופות של דיונים אינטנסיביים, הושגו הסכמות ראשוניות על מנגנון למעבר בטוח של ספינות במצר הורמוז. קטאר ופקיסטן, שמילאו תפקיד של מתווכות מרכזיות לאורך כל התהליך, צפויות לפרסם בימים הקרובים מסמך רשמי שיכלול את עיקרי ההבנות שגובשו.

אך מאחורי הדיווחים הגלויים על ההתקדמות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר. עוד לפני שנפתח הדיון, הודיעה המשלחת האיראנית שלא תיכנס לחדר המשא ומתן כל עוד הצלמים נמצאים בו. הסיבה: האיראנים סירבו שתצולם תמונה שבה הצוות שלהם יושב יחד עם הצוות האמריקני. הפרוטוקול הזה חשף את הרגישות הפנימית העמוקה בטהרן סביב עצם ישיבה ישירה מול אמריקאים על שולחן אחד.

רגישות זו מקבלת הסבר מפתיע לאור דיווח על הנחיה סודית שהועברה לאחרונה לכלי התקשורת באיראן. לפי הדיווח, הרשויות בטהרן הנחו עורכים ומנהלים בתקשורת האיראנית להפסיק להציג את האיום על סגירת מצר הורמוז כצעד הסותר את השיחות עם ארצות הברית. במקום זאת, הם נדרשו לקדם נרטיב לפיו מדובר ב"אסטרטגיה אחת" המשלבת לחץ צבאי עם משא ומתן מדיני, מהלך שנועד לחזק את עמדת המיקוח האיראנית.

ההנחיה חשפה כי המשטר בטהרן מוטרד מהאופן שבו מצטיירת מדיניות החוץ שלו, ובפרט מהחשש שהציבור יפרש את עצם קיום המשא ומתן כסימן לחולשה. העורכים הונחו גם לטשטש כל רמז לעימות פנימי בין הדרג הצבאי-ביטחוני לבין הצוות המדיני המנהל את השיחות מול האמריקנים.

למרות ההפסקה הדרמטית, הדיפלומט האמריקני ציין שהשיחות בדרג המדיני הבכיר היו אמורות להסתיים ביום שני, ולאחר מכן יימשכו הדיונים בין הצוותים הטכניים שייוותרו בשווייץ. הצדדים כבר גיבשו תוכנית לשיחות המשך, הן ברמה המדינית הבכירה והן ברמה הטכנית.

עם הושעיית השיחות, נותר לא ברור אם ומתי תחזור המשלחת האיראנית לשולחן. גורם איראני מסר כי ההשעיה היא זמנית, אך לא פירט מה בדיוק נדרש כדי לחדש את הדיון. כל עיניים נשואות כעת לשווייץ, שם שוהים עדיין הצוותים הטכניים ואנשי הגישור מפקיסטן וקטאר.

מצר הורמוז קטאר פקיסטן הסדרה בטוחה משא ומתן דיפלומטי

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה