נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
25°
ירושלים 21°
חיפה 25°
באר שבע 24°
אילת 32°
מדורים
שימושי PLUS
בניגוד להצהרות בארה"ב

איראן מכחישה פריצת דרך במו"מ: "פקחי הגרעין לא ייכנסו"

דובר משרד החוץ האיראני הבהיר כי לא ניתנו כל התחייבויות חדשות בפגישה עם הצד האמריקאי

מיכאל לוי
מיכאל לוי
ז' תמוז התשפ"ו
איראן מכחישה פריצת דרך במו"מ: "פקחי הגרעין לא ייכנסו"
טהראן מכחישה: "פקחי הסבא"א לא יכנסו לאיראן, וכך ייטב"

בניגוד חד להצהרות האמריקאיות על פריצת דרך במשא ומתן הגרעיני, טהראן יצאה היום (שני) בהכחשה חדה: שאלת כניסת פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לאיראן כלל לא נדונה, וודאי שלא אושרה. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", הקרובה לממסד הפוליטי בטהראן, פרסמה את הדיווח - ומסר אחד בלט מכל השאר: "מוטב שהדבר לעולם לא יאושר".

דובר משרד החוץ האיראני הוסיף והבהיר כי השיחות שנערכו בשווייץ בין איראן לארצות הברית לא כללו כל משא ומתן על תוכנית הגרעין, וכי לא התקבלו בהן כל התחייבויות חדשות מאף אחד מהצדדים. "בשיחות עם ארה"ב שנערכו בשווייץ לא התקיים מו"מ על תוכנית הגרעין ולא התקבלו התחייבויות חדשות", כך מסר הדובר באופן חד וברור. הצד האמריקאי טרם הגיב רשמית להצהרה זו.

ההכחשה האיראנית חושפת פער עמוק בין שתי הגרסאות. בעוד הצד האמריקאי הצביע על התקדמות ממשית בשיחות, "תסנים" טוענת במפורש כי לא צוות המשא ומתן האיראני ולא שום גורם רשמי בממשל אישר כל דבר בנושא הפיקוח. אם הדיווח האיראני מדויק, אחד הצדדים מוסר לציבור גרסה שאינה עומדת בפני המציאות.

לב ההכחשה אינו רק טכני. "תסנים" הסבירה ביסודיות מדוע כניסת פקחי הסבא"א היא קו אדום: מדיניות ה"עמימות הגרעינית" היא לדברי הדיווח "אחד הנכסים החשובים ביותר של איראן כיום". המשמעות פשוטה - איראן מנהלת במכוון אי-ודאות מלאה לגבי מיקומי האחסון של החומרים הגרעיניים המועשרים, ואינה מתכוונת לוותר על יתרון זה.

לפי הדיווח מטהראן, ארצות הברית משקיעה מאמצים כבירים כדי לפצח את אי-הוודאות הזו ולהשיג מודיעין אמיתי על האתרים הגרעיניים הרגישים. כניסת פקחי הסבא"א לאיראן היא בדיוק הכלי שיאפשר לוושינגטון לעשות זאת, ומסיבה זו, כך עולה מהדיווח, טהראן נחושה לסכל כל צעד כזה.

הפער בין שתי הגרסאות מעלה שאלה שהאמריקאים יידרשו לענות עליה: על מה בדיוק הכריזו כ"פריצת דרך"? אם הצד האיראני מכחיש אפילו שהנושא עלה לדיון ממשי, ייתכן שמה שהוצג בוושינגטון כהישג משמעותי היה לכל היותר פתיחת שיחות כלליות, רחוקות מהסכמה קונקרטית.

הצהרת "תסנים" מצביעה על כך שלפחות חלק מהממסד הבטחוני-פוליטי בטהראן לא רק מסרב לפיקוח בינלאומי, אלא רואה בעמימות הגרעינית עצמה נשק הרתעה אסטרטגי. כל עוד אמריקה וישראל אינן יודעות היכן מוחסנים החומרים, כך הגיון טהראן, כל תכנון מבצעי נגדם יישאר חסר בסיס מודיעיני מספק.

נכון לשעה זו, וושינגטון לא הגיבה רשמית להכחשה האיראנית. השאלה האמיתית היא אם המשא ומתן ימשיך בכלל, וכיצד הצד האמריקאי יתמודד עם הפרכה פומבית כה ישירה של הנרטיב שבנה בעצמו.

איראן אמריקאי תוכנית גרעין שווייץ משא ומתן

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה