השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיגר הבוקר מכתב דחוף למפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי, ובו הוא מודיע כי הוא שוקל להרחיק לצמיתות ממשטרת ישראל את מפקד תחנת בני ברק-רמת גן, וכן שוטרים נוספים שהיו מעורבים באירועי האלימות החריגים שתועדו בהפגנת החרדים בכביש 4 בבני ברק.
צילום: AIהרקע למכתב הוא תיעודים קשים שהופצו בשבוע שעבר ממהלך המחאה, ובהם נראים לכאורה שוטרים משליכים רימוני הלם בניגוד לנהלים, מפעילים כוח חריג כלפי מפגינים ומשפילים אזרחים. הצילומים עוררו גל ביקורת וגררו תגובה נדירה מצד בן גביר, שהוא בדרך כלל מהנמרצים בתמיכה בכוחות הביטחון.
במכתבו לדני לוי, בן גביר כותב כי התיעודים מחייבים בדיקה מעמיקה ומיצוי דין עם כל מי שחרג מהנהלים. הוא מדגיש כי בכוונתו לעשות שימוש בסמכותו החוקית ולהרחיק לצמיתות שוטרים ומפקדים, ובכלל זה את מפקד התחנה עצמו, אם הבירור יעלה שאכן בוצעו חריגות חמורות.
צילום: AI"החובה שלי היא לגבות שוטרים שפועלים למען ביטחון הציבור", אמר בן גביר, "אך גם לפעול בנחישות כאשר שוטרים חורגים מהשורה ופוגעים באזרחים. איש אינו מעל החוק, וגם מפקדים יידרשו לתת דין וחשבון על מעשיהם".
בן גביר הבהיר כי אין הוא מתכוון לוותר על הגיבוי המלא לשוטרים הפועלים באומץ ובנחישות, אך ציין בפירוש כי לא תהיה כל סובלנות לאלימות יתר או להתנהלות שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי המשטרה והחוק. מדובר בניסוח חריג לשר שבמרבית המקרים בחר לעמוד לצד השוטרים גם בנסיבות שנויות במחלוקת.
ההפגנה בכביש 4 בבני ברק התקיימה בשבוע שעבר, כחלק מגל המחאות של הציבור החרדי נגד גיוס בחורי הישיבות. הצילומים שהופצו ברשתות החברתיות הראו תמונות מטלטלות של עימותים בין שוטרים לבין מפגינים, וחלקם הוביל לדרישות גורפות לחקירה.
בן גביר צפוי לקיים כבר השבוע דיון דחוף עם כלל הגורמים הרלוונטיים בטרם יקבל את ההחלטה הסופית בנוגע להרחקה. המהלך, אם יתממש, עלול להוות תקדים חריג ביחסי הדרג הפוליטי עם מפקדי המשטרה בשטח, ויישלח מסר ברור לגבי הגבולות שבן גביר מוכן לסבול גם מכוחות הביטחון שבפיקודו.
עיניים מופנות עכשיו אל דני לוי ואל הדיון הצפוי השבוע, שייקבע האם מפקד תחנת בני ברק-רמת גן ישלם את המחיר על האירועים החריגים שהתרחשו בשטח.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה