נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
31°
ירושלים 27°
חיפה 28°
באר שבע 30°
אילת 35°
מדורים
שימושי PLUS
מסר לאמריקנים

נתניהו: "צריכים מערך חימוש עצמאי, עלינו להשתחרר מהתלות"

ראש הממשלה אמר לקצינים במילואים שהמערכה מול איראן עוד לא הסתיימה, ועתיד ישראל תלוי בעוצמתה הצבאית והטכנולוגית

בני רוטמן
בני רוטמן
ח' תמוז התשפ"ו
נתניהו: "צריכים מערך חימוש עצמאי, עלינו להשתחרר מהתלות"
נתניהו בטקס יום הזיכרון: "עדיין לא סיימנו את המערכה" צילום: נוצר באמצעות AI

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש ביום חמישי עם משתתפי קורס קצינים קרביים במילואים בקיבוץ מגדל עוז שבגוש עציון, ושם השמיע אחת ההצהרות החדות ביותר שלו על עצמאות ביטחונית: ישראל צריכה להפסיק להסתמך על חימוש אמריקאי ולבנות מערך ייצור עצמאי משלה.

נתניהו פתח בתיאור של המציאות הביטחונית כפי שהוא רואה אותה: "עכשיו אנחנו עומדים מול איראן וגרורותיה. אנחנו הכנו בהם. זה עוד לא נגמר, אבל זה תלוי בעוצמה שלנו". המסר היה ברור - המאבק מול טהראן ושלוחותיה ברחבי המזרח התיכון הוא מרתון, לא ריצת מאה מטר.

מהמצב הנוכחי הוא קפץ ישר לאופק של שלושה עשורים: "איפה שנהיה עוד 30 שנה - זה תלוי בעוצמה שלנו. ולכן מה שאנחנו עושים כרגע זה בונים עוצמה יתרה". זו לא שפת נאום חגיגי - זו הצגה של תפיסה אסטרטגית שמשמעותה השקעות ענק בתעשייה הביטחונית המקומית.

הרגע הכי תקיף במפגש הגיע כשנתניהו פנה ישירות לשאלת התלות בוושינגטון. "אני רוצה עצמאות חימושית", אמר, ומיד הוסיף: "אני מאוד מעריך את התמיכה שקיבלנו, ואני הבאתי גם במהלך השנים, מידידינו האמריקאים". הכרת תודה, אבל עם אמבטיית קרח בסוף: "היום אני אומר: אנחנו צריכים מערך חימוש עצמאי שלנו. אנחנו מייצרים את החימוש של עצמנו".

ההכרזה הזאת באה על רקע מה שהתרחש במהלך מלחמת חרבות ברזל - עיכובי אספקה אמריקאיים שהכניסו את ישראל למצב אי-נוחות ביטחוני ופוליטי כאחד. מי שמכיר את הדיונים הפנימיים בקרב קברניטי הביטחון יודע שהדרישה לעצמאות חימושית כבר לא שמורה לפורומים סגורים - היא יוצאת החוצה.

נתניהו לא הסתפק בהצהרה הגדולה ויצק לתוכה תוכן מעשי. הוא פירט את שלושת הרגליים שעליהן תעמוד העצמאות הזאת: "להשתחרר מהתלות, לבנות עוד ועוד כוח, להכניס עוד ועוד טכנולוגיה, לאמן עוד ועוד דורות של מפקדים כמוכם - כי זה מה שיקבע בסוף איפה אנחנו נהיה". ייצור, טכנולוגיה, הכשרת מפקדים. שלושה ציוויים.

הצהרת נתניהו מגיעה בעיתוי שבו ישראל מנסה להרחיב את תעשיות הביטחון שלה, כשחברות כמו רפאל, אלביט ותעשייה אווירית נמצאות בתנופת ייצור חסרת תקדים. עם זאת, מומחים ביטחוניים מציינים כי תלות מסוימת בנשק ובטכנולוגיה מערביים צפויה להימשך עוד שנים רבות, בשל עלויות הפיתוח הגבוהות ומורכבות מערכות הנשק המודרניות. לא נמסרו פרטים על לוחות זמנים לצמצום התלות, ולא ברור האם מדובר בהצהרה עקרונית בלבד או שהיא מלווה בתוכנית מדיניות מסודרת - ההמשך צפוי להיבחן בדיוני התקציב הקרובים.

הבחירה לאמר את הדברים האלה בפני קציני מילואים קרביים היא לא מקרית. המילואים, שהפגינו ביצועים שהפתיעו גם מפקדים ותיקים במהלך המלחמה, הפכו לסמל של העוצמה האנושית שנתניהו מדבר עליה. הוא דיבר אליהם לא כקהל - אלא כשותפים בפרויקט.

את המפגש סיים נתניהו בפנייה אישית לקצינים שישבו מולו: "בעזרת השם ובעזרתכם אנחנו נהיה במקום טוב". הניסוח הכפול - אלוהים ובני אדם - נשמע מחושב. הוא לא אמר "בעזרת ארצות הברית".

ההצהרה של נתניהו על עצמאות חימושית צפויה לעורר תגובות הן בוושינגטון הן בתוך הממסד הביטחוני הישראלי, שיידרש עתה לתרגם חזון פוליטי לתוכניות ייצור ותקציבים ממשיים.
עצמאות חימושית בנימין נתניהו מערכות ביטחון איראן תעשיות הביטחון

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה