תת-אלוף במיל' עופר וינטר זורע רעידת אדמה לקראת הבחירות הקרובות: הוא הודיע שלא יצטרף לאף אחת מהמפלגות הקיימות, ואם יחליט לרוץ - יקים מפלגה עצמאית משלו. ולא רק זה. בהקלטות מחוג בית שקיים לפני ימים אחדים, וינטר תוקף בחריפות חסרת תקדים את הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, יו"ר מפלגת "ישר", וטוען כי איזנקוט פעל באופן אישי כדי לבלום את קידומו בצה"ל.
צילום: AI"גדי איזנקוט עשה כל מה שהוא יכול כדי שאני אסיים את שירותי בצה"ל", נשמע וינטר אומר בהקלטות. "אני מספר את זה כי צריך להבין רגע - אני שומע עכשיו שגדי יביא את הניצחון וגדי יביא את הכל, אבל זו הקונספציה. זו הקונספציה, זו התפיסה. זה ה'הסדרה', ה'הכלה', אנחנו ניתן להם עוד קצת כסף והם יהיו ציוניים".
וינטר לא הסתפק בתקיפת איזנקוט בלבד. הוא משרטט קו ישיר בין הרמטכ"ל לשעבר לבין בכירים נוספים שכיהנו תחתיו. "תגיד לי מי החברים שלך ואני אגיד לך מי אתה", אמר וינטר. "מי החברים? הסגן של גדי איזנקוט כרמטכ"ל - זה יאיר גולן. מספר שלוש בצבא, ראש אמ"ץ - זה אהרון חליווה המפורסם. מספר ארבע, ראש אמ"ן ואחר כך אלוף פיקוד הדרום - זה הרצי הלוי. אז תספר לי מי מקיפים אותך, מי החברים שלך, אני אגיד לך מה התפיסה שלך. זה הסיפור. אז אף אחד שלא יתחפש ולא יספר לי שהוא הולך להיות פתאום אחר, הקונספציה זה שם".
מהלכיו הפוליטיים של וינטר נחשפו הערב על ידי העיתונאי מוטי קסטל. על פי הדיווחים, וינטר מאמין שכוחו הפוליטי הייחודי טמון ביכולת שאין לאף שחקן אחר בימין: למשוך מצביעים ממחנה המרכז-שמאל אל גוש הימין. "אני היחיד שיביא כמות גדולה של מצביעים מהמרכז-שמאל לימין", הוא טוען. בסביבתו מסבירים כי הרקע הביטחוני, הניסיון הפיקודי ותדמיתו הציבורית מאפשרים לו לפנות לקהלים שמפלגות הימין הוותיקות מתקשות לגעת בהם.
אך ההפתעה האמיתית בדברי וינטר הגיעה דווקא כשפנה למגזר החרדי. בחוג הבית שקיים, הוא לא חסך ביקורת חדה גם על ח"כ יצחק גולדקנופף ועל ח"כ משה גפני, ראשי המפלגות החרדיות, בנוגע להתנהלותם סביב חוק הגיוס. וינטר הציב עצמו כתומך נחרץ בעולם התורה, אך ביקר את האמירות הגורפות של ההנהגה החרדית.
"אני בעד עולם התורה, אני בעד לשמור על התורה, אמיתי. התורה מקיימת את עם ישראל, מקיימת את העולם כולו. אבל אם גולדקנופף וגפני היו קמים ואומרים 'לא כולנו לומדי תורה, לא כל מי שלובש שחור לבן הוא באמת'..." - ומשם הוא עבר לטענה המרכזית שלו: הנהגת הציבור החרדי מנהלת מדיניות שפוגעת בסופו של דבר בלומדי התורה עצמם.
"הבעיה שאנחנו אומרים 'לא, כולנו לומדי תורה' - וזה שקר. ועל השקר הזה הם פוגעים בעולם התורה, כי עכשיו יש פה עליהום קשה על כל הציבור החרדי, ולומדי התורה ייפגעו ונפגעים מזה ראשונים. זו דעתי, ואני חושב שזה אפשרי וצריך לשנות את זה, וזה חייב להשתנות", אמר וינטר.
הדברים חדים ומחושבים. וינטר לא בא מבחוץ אל הדיון הזה. הוא מכיר את המגזר, מדבר עליו ברצינות, ודווקא בגלל זה הביקורת שלו נוקבת יותר. הוא לא טוען שכולם צריכים לשאת נשק, הוא לא מבטל את חשיבות הישיבות. הוא טוען שההנהגה החרדית בנתה מיתוס שלא עומד במציאות, ושהמחיר ישולם קודם כל על ידי מי שאמורים להיות מוגנים ממנו.
אם יחליט וינטר לרוץ, הוא צפוי להתמודד על קולות מהציונות הדתית, מהימין המסורתי, ואף מקהלים מתונים יותר שמחפשים דמות ביטחונית בעלת עמוד שדרה לאומי. המערכת הפוליטית עוקבת בדריכות אחר המהלכים הבאים שלו, כאשר החלטה סופית שלו להיכנס למרוץ עשויה לשנות את תמונת המנדטים כולה.
עד לבחירות ייוודע אם וינטר אכן יקים מפלגה, אך ההצהרות מחוג הבית שלו הופכות את שאלת הכניסה לפוליטיקה ממשאלה לתהליך ממשי.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה