הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דורשת גישה דחופה למתקני הגרעין באיראן, בשעה שמנכ"ל הסוכנות רפאל גרוסי הודה בגלוי: הסוכנות אינה יודעת היכן מצוי מלאי האורניום המועשר האיראני. ברקע, פרצה מחלוקת פומבית חריפה בין וושינגטון לטהרן על שאלה אחת: האם איראן בכלל התחייבה לאפשר לפקחים להיכנס למדינה.
גרוסי הבהיר את עמדת הסוכנות ללא עיגולי פינות: "העדיפות העליונה שלנו היא לוודא את מיקום מלאי האורניום המועשר באיראן. יש לנו השערה לגבי מיקומו, אך חשוב שאיראן תעדכן אותנו על כך". לדבריו, הסוכנות אינה יכולה לאמת את הטענה האיראנית שלפיה כל פעילות העשרת האורניום הופסקה. "הסוכנות אינה יכולה כיום לממש את זכויותיה ולמלא באופן אפקטיבי את התחייבויותיה במסגרת הסכם הפיקוח של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני - למעט בתחנת הכוח בבושהר", אמר.
הביקורת האחרונה של פקחי הסוכנות נערכה אך ורק בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, המתקן הפעיל היחיד שבו עדיין מתאפשר פיקוח כלשהו. לגבי שאר המתקנים, לרבות אלה שנפגעו במהלך המלחמה בין ישראל, ארצות הברית ואיראן ב-2025, לא קיבלה סבא"א גישה כבר למעלה משנה.
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב בחריפות לאחר שגורמים איראניים הכחישו שהתחייבו לאפשר כניסה של פקחים. "הם טועים, הם טועים, והם יודעים שהם טועים", אמר לכתבים עם נחיתתו בפנסילבניה. לדבריו, איראן הסכימה לפיקוח "ברמה הגבוהה ביותר לנצח" בתוך חדרי המשא ומתן, והוסיף: "ויש לנו הוכחה לכך ב-100%. ואם הם היו צודקים, הייתי מבטל את הפגישות כבר עכשיו". את מסריו האיים טראמפ גם בהתרעה ישירה להנהגה בטהרן: "אם איראן רוצה צרות, שתחפש נשק גרעיני".
צילום: נוצר באמצעות AIטראמפ הבהיר כי שיתוף הפעולה עם מנגנוני הפיקוח הבינלאומיים הוא תנאי בסיסי לכל התקדמות מדינית, ולא ניתן לפשרה. לדבריו, אם היה מתברר שאיראן אינה מוכנה להסכים לפיקוח, לא היה מקום לקיים משא ומתן מלכתחילה. כשנשאל מתי יגיעו הפקחים לאיראן, השיב כי הדבר יקרה "בזמן המתאים", אך סירב לפרט לוח זמנים וציין: "אין שום דחיפות".
מהצד האיראני הכחיש דובר משרד החוץ איסמאיל בגאיי בפני כתבים: "לא קיימנו פגישה עם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ואין לנו כל תוכניות לאפשר לסוכנות לבדוק את המתקנים הגרעיניים שנפגעו כתוצאה מהתוקפנות הצבאית". נשיא איראן מסעוד פזשכיאן הוסיף אף הוא, במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת פקיסטן שהבז שריף באיסלאמאבאד, כי יכולות ההגנה של איראן אינן עומדות לדיון וכי תוכנית הטילים מעולם לא הייתה חלק ממזכר ההבנות שנחתם עם ארצות הברית.
הרשויות באיראן טוענות מנגד כי שיתוף הפעולה עם הסוכנות מעולם לא הופסק לחלוטין וכי ביקורים במתקנים פעילים עדיין מתאפשרים במקרים מסוימים. אולם הפרלמנט האיראני אישר בשנה שעברה חוק שהגביל מהותית את שיתוף הפעולה עם סבא"א, מה שהוביל להשעיית מרבית הביקורות ברחבי המדינה.
הרקע הדיפלומטי לכל זה נוגע להבנות שהושגו בשיחות שהתקיימו בשווייץ. סגן הנשיא האמריקני ג'יי די ואנס אמר ביום שני כי איראן הסכימה לאפשר לפקחי הסוכנות לשוב למדינה, וכי וושינגטון השיגה את ארבעת היעדים שהציבה לעצמה בסבב הראשון של השיחות. שר האוצר סקוט בסנט אישר כי "במסגרת השיחות הפורות בשווייץ, איראן התחייבה לתנועה חופשית ופתוחה במצר הורמוז ולאפשר כניסת פקחי הסוכנות למדינה". בהמשך, הממשל האמריקני הסמיך את איראן לייצר ולמכור נפט גולמי לתקופה של 60 יום, ובמקביל הסיר טראמפ את המצור הימי על נמלי איראן, לאחר שלטענתו שידרה טהרן הסכמה לאפשר את הפיקוח הגרעיני ולפתוח מחדש את המצר.
כעת, בעוד וושינגטון מתעקשת שהפיקוח הבינלאומי יחודש בקרוב וסבא"א מבהירה שאינה יודעת היכן נמצא מלאי האורניום המועשר, ממשיכה טהרן להכחיש כל התחייבות לפתיחת שערי המתקנים בפני הפקחים. ההכרעה הדיפלומטית צפויה להתגבש בתוך 60 הימים שהממשל האמריקני קבע כיעד להשגת הסכם סופי.
המשא ומתן בין וושינגטון לטהרן יימשך, לפי טראמפ, אך הכניסה של פקחי הסוכנות למתקנים האיראניים תישאר הצינור שדרכו ייבחן אמינות ההסכמות שעל הנייר.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה