יו"ר רפאל: הסכם שיתיר לאיראן העשרת אורניום יחזיר אותה למדינת סף
פרופ' יובל שטייניץ מתריע מפני המגעים: "טהרן חלשה, אך אם תשמור על היכולות הנוכחיות היא תהיה במרחק שנה בלבד מפצצה"
יעל מנור
20.06.26
אורניום מועשר הוא חומר המופק בתהליך טכנולוגי מורכב המגדיל את ריכוז האיזוטופ בקיע אורניום-235. בעוד שאורניום ברמת העשרה נמוכה משמש כדלק עבור כורי כוח לייצור חשמל, העשרה לרמות גבוהות (HEU) מהווה מרכיב קריטי ומרכזי בייצור נשק גרעיני. ככל שרמת ההעשרה עולה, כך מתקצר "זמן הפריצה" – משך הזמן הדרוש למדינה להשיג כמות מספקת של חומר בקיע עבור פצצה אטומית. נושא זה עומד מזה שנים במוקד המשבר הבינלאומי מול איראן, המפעילה אלפי צנטריפוגות מתקדמות במתקנים מבוצרים.
הקשר העדכני של סוגיית האורניום המועשר נוגע ישירות לדוחות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), החושפים כי איראן ממשיכה לצבור מלאי משמעותי של אורניום המועשר לרמה של 60%, רמה הקרובה מאוד לסף צבאי. במקביל, המדיניות האמריקאית, ובפרט תחת ממשלו של דונלד טראמפ, נעה בין הטלת סנקציות כבדות, איומים במבצעים קרקעיים להוצאת האורניום, וניסיונות לגבש הסכמים חדשים שיבטיחו פירוז גרעיני מלא. הדינמיקה הזו משפיעה על היציבות במזרח התיכון ועל חופש התנועה בנתיבי שיט אסטרטגיים כמו מצר הורמוז.
עבור הקורא הישראלי, המעקב אחר אורניום מועשר הוא קריטי, שכן ישראל רואה בהתחמשות גרעינית של מדינות עוינות איום אסטרטגי קיומי. הבנת קצב ההעשרה והיכולות הטכנולוגיות של מדינות האזור מאפשרת לציבור להבין את המניעים מאחורי החלטות ביטחוניות ומדיניות גורליות. באתר "נקודה" אנו מחויבים להביא מידע אמין, מדויק ועדכני על ההתפתחויות בחזית הגרעין, דוחות המודיעין והמהלכים הדיפלומטיים שמעצבים את עתיד האזור.
פרופ' יובל שטייניץ מתריע מפני המגעים: "טהרן חלשה, אך אם תשמור על היכולות הנוכחיות היא תהיה במרחק שנה בלבד מפצצה"
יעל מנור
20.06.26