נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
22°
ירושלים 19°
חיפה 23°
באר שבע 21°
אילת 26°
מדורים
שימושי PLUS

"מרד הגנרלים": הדוקו שמאשים את צמרת הביטחון בעקיפת הממשלה

הפרק השני של הסדרה מציג טענות קשות על הסתרת מידע מהדרג המדיני והדלפות לפני מבצע הביפרים. מנגד, עיתונאים וגורמי ביטחון דוחים את הטענות על הסף

בני רוטמן
בני רוטמן
ט' תמוז התשפ"ו
"מרד הגנרלים": הדוקו שמאשים את צמרת הביטחון בעקיפת הממשלה
צמרת הביטחון כנגד הממשלה: הדוקו שחושף את השיטה הסדורה

כיצד הצליחה צמרת מערכת הביטחון לעקוף את הממשלה שוב ושוב, שנה אחרי שנה? הפרק השני של סדרת הדוקו "מרד הגנרלים", המבוססת על ספרו של ארז תדמור, ששודר אתמול בלילה, נותן תשובה קשה לשאלה הזו. הפרק מציג מה שמוצג כשיטה סדורה של הדלפות, הסתרת מידע, והוראות שנגנזו - כל זאת כדי להחליף את הכרעות הדרג הנבחר בהחלטות של "אנשי המקצוע".

הפרק מציג תפיסת עולם שחדרה לצמרת הביטחון לאורך שנים: הדרג המדיני עלול לטעות, ולכן האחריות להוביל את המדינה לכיוון הנכון מוטלת על הגנרלים ועל ראשי המודיעין. מי שמוביל את הטיעון הזה בפרק הוא תא"ל במילואים ארז וינר, שמסביר: כאשר בכירים אינם מצליחים לשכנע בתוך חדרי הדיונים, הם יוצאים החוצה ומדליפים לתקשורת, ולעיתים ישירות לגורמים בארצות הברית, כדי להשפיע על דעת הקהל ועל מקבלי ההחלטות מבחוץ.

אחת הדוגמאות המרכזיות בפרק היא ההדלפה שנטען כי אירעה ערב מבצע הביפרים. חבר הכנסת אלמוג כהן טוען כי אותה הדלפה סיכנה את ביטחון ישראל וייתכן שאף הייתה עלולה לשנות את מהלך המערכה בצפון. לעומתו, העיתונאי רונן ברגמן, שהתגובות שלו כלולות בפרק, שולל מכל וכל את הטענה הזו וקורא לה "עלילת דם שהומצאה". לדבריו, כל התלונות שהוגשו בנושא נחקרו ונמצאו מופרכות, בית המשפט העליון מחק עתירה שהוגשה בנושא ופסק הוצאות לעותרים, וגורמי הביטחון הבהירו כי כלל לא הייתה הדלפה.

יובל בלומברג מציג בפרק את מנגנון "הניווט": הצגת מידע לממשלה באופן שיקדם את התוצאה הרצויה, לא את התמונה המלאה. עמית אסא מוסיף אזהרה חמורה יותר: מערכת הביטחון הפכה, לדבריו, לגוף פוליטי לכל דבר, בעקבות תהליך חינוכי ותפיסתי שנבנה על פני שנים ארוכות.

הביקורת החריפה ביותר בפרק שמורה לשב"כ. אראל סגל קורא להקמתו מחדש של הארגון, ומנמק: השב"כ לא רק כשל ב-7 באוקטובר אלא גם עסק, לדבריו, בחתרנות נגד ממשלה נבחרת. מטעמו של רונן בר, ראש השב"כ לשעבר, הגיעה תגובה נוקבת: "הטענות שהועברו להתייחסותו שקריות, וכוללות ציטוטים חלקיים ומגמתיים מתחקיר שב"כ, המעוותים את התמונה המקצועית שנפרסה במסגרתו". בר הוסיף כי מי שביטחון ישראל לנגד עיניו "אין לו מה להסתיר ולא יעסוק במניעת כינון ועדת חקירה ממלכתית".

דובר צה"ל הגיב בחריפות לטענות הפרק: "אירועי הלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר תוחקרו לעומקם והוצגו במלואם לדרג המדיני ובשקיפות לציבור". הדובר הוסיף כי "לאורך כל המלחמה וללא יוצא מן הכלל, כל הנחיה שניתנה על ידי הדרג המדיני ואושרה כנדרש בהחלטת קבינט בוצעה במלואה על ידי צה"ל". צה"ל "מגנה ושולל מכל וכל" את הטענה שמפקדיו פעלו להחליש את המורל הלאומי.

רונן ברגמן, שמופיע כדמות מרכזית בחלק מהטענות, הגיב בהרחבה וביקש לנקות את שמו. לדבריו, מדובר ב"עלילת דם" שתדמור עצמו היה אחד ממפיציה, ושמטרתה הייתה לסייע לאנשי לשכת ראש הממשלה שנעצרו ושנגדם הוגשו כתבי אישום. ברגמן גם תקף את ערוץ 14 ישירות, בטענה כי הוא נתבע על ידו בתביעת לשון הרע ועדיין אינו עושה גילוי נאות לצופיו. בנוגע לטענת ההדלפה לפני מבצע הביפרים, שאל ברגמן: מה עם שורה של אמירות שנשמעו בשידורי הערוץ עצמו שעות ספורות לפני המבצע, שפירטו בגלוי על עצימות הפעולה המתוכננת בצפון?

הסדרה "מרד הגנרלים" משודרת השבוע בארבעה פרקים, ומבקשת לטעון כי מה שנראה לציבור כאירועים נקודתיים או תקלות היה למעשה חלק ממערכת שנבנתה בשיטתיות לאורך שנים. שני פרקים נוספים צפויים לשדר בימים הקרובים, ועל פי הבניה הדרמטית של הסדרה, הטענות הקשות עוד לפניהם.

הויכוח הציבורי סביב הסדרה רק מחריף, ועם כל פרק שעובר, גם הקרב על הנרטיב בין מפיקי הדוקו לבין הגורמים המותקפים בו.
מערכת הביטחון הדלפות גנרלים מבצע הביפרים השפעה פוליטית

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה