חבר הקונגרס האמריקאי רנדי פיין, רפובליקני ויהודי, יצא במתקפה נדירה על סגן הנשיא ג'יי די ואנס, לאחר שואנס טען כי ישראל הוקמה על ידי ארצות הברית. פיין תיאר את האמירה כ"חסרת כבוד בצורה יוצאת דופן" ודרש התנצלות פומבית.
"אני חושב שג'יי די ואנס צריך ללכת ללמוד היסטוריה", אמר פיין בתגובה חריפה. "הוא אמר שישראל הוקמה על ידי ארצות הברית. זה פשוט לא נכון. לדעתי, הדברים שאמר היו חסרי כבוד".
פיין לא הסתפק בביקורת הראשונית והמשיך לתת לואנס, כדבריו, "שיעור היסטוריה". לדבריו, האמירה של סגן הנשיא היא פוגענית במיוחד, שכן היא פוגעת ישירות במיליוני אמריקאים שלרבים מהם היו קרובי משפחה שנספו בשואה.
"ישראל קמה בזכות הדם, היזע והדמעות של העם היהודי, בעקבות הטרגדיה הגדולה ביותר בתולדות האנושות", הדגיש פיין. "אמירה פוגענית שלפיה ישראל קיימת רק משום שארצות הברית יצרה אותה היא חוסר כבוד כלפי מיליוני אמריקאים".
פיין הוסיף נדבך היסטורי משמעותי לדבריו: ארצות הברית לא תמיד הייתה ידידה גדולה של ישראל בשנותיה הראשונות והמעצבות. עובדה זו, לטענתו, הופכת את האמירה של ואנס לשגויה עוד יותר, שכן היא מציירת תמונה מעוותת של יחסי שתי המדינות.
הדרישה להתנצלות מצד פיין מופנית לא רק לעם היהודי אלא לכלל העם האמריקאי. לדבריו, ואנס חייב התנצלות לעם האמריקאי בשלמותו, שכן דבריו מעלימים את הסבל ואת המאבק ההיסטורי שהוביל להקמת המדינה היהודית.
מדובר בביקורת נדירה מצד חבר קונגרס רפובליקני בכיר כלפי סגן הנשיא של המפלגה שלו. ואנס טרם הגיב לדברי פיין, וגם הבית הלבן לא הוציא כל הבהרה בנוגע לאמירות שעוררו את הסערה.
עד לפרסום הכתבה, ג'יי די ואנס ומשרד סגן הנשיא לא הגיבו לדרישת ההתנצלות של פיין.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה