צה"ל פרסם תיעוד נדיר של סגן-אלוף דור בן שמחון ז"ל, מפקד גדוד 52 בחטיבה 401, בדברו ללוחמיו רגע לפני הכניסה ללבנון. "אנחנו הולכים למשימה וחוזרים ממנה", אמר בן שמחון. הוא לא חזר. בן שמחון נפל במהלך פעילות מבצעית בדרום לבנון יחד עם שלושה מלוחמי צוות הטנק שלו.
בסרטון שמתפרסם לאחר נפילתו נראה בן שמחון עומד מול לוחמיו ואומר: "כל מי שפה מבחינתי מייצג את הלוחם הישראלי. אנחנו נכנסים בהתקפה חזקה, סומך עליכם. אנחנו הולכים למשימה וחוזרים ממנה". לפני שסיים, הוסיף מי הם שבשבילם הוא מתכוון לחזור: "אני דור בן שמחון, נשוי לאריאל, שתי בנות, איילה וגאיה - ובשביל זה אני מתכוון לחזור".
בן שמחון נכנס לתפקיד מפקד גדוד 52 רק ב-20 באפריל 2026, כחודשיים לפני נפילתו. הוא מונה לאחר שמפקד הגדוד הקודם, סגן-אלוף דניאל אלה, נפצע במהלך הלחימה ברצועת עזה. בצה"ל ציינו כי בן שמחון קיבל על עצמו פיקוד בתקופה מבצעית מורכבת במיוחד, והמשיך להוביל את לוחמיו עד לנפילתו.
מפקד גדוד 82, סגן-אלוף כ', שהכיר את בן שמחון במשך שנים, תיאר את הלם הבוקר שבו נודע לו על מותו: "מצחיק אותי לקרוא לו 'דור', קראו לו 'דבש' - ראשי תיבות של דור בן שמחון. הוא היה קיבוצניק הארדקור, ציוני אמיתי שנתן את כולו לצבא במשך שנים ארוכות. כששמעתי בבוקר שהוא נהרג, התהפכה לי הבטן".
בן שמחון צמח כולו בחיל השריון ובחטיבה 401. הוא מילא שורה של תפקידי פיקוד מבצעיים, שירת כראש לשכת מפקד פיקוד הצפון במהלך מבצע "חיצי הצפון", ולאחר שסיים קורס פיקוד ומטה שב לשטח ומונה למפקד הגדוד. עוצמת הקשר שלו לחטיבה בלטה גם במסגרת המשפחתית: הוא וארבעת אחיו שירתו בחטיבה 401, ואח נוסף התגייס לחטיבת גולני.
גם בתוך ביתו הצבא לא נעדר. אשתו אריאל משרתת כקצינה קרבית בחיל האיסוף הקרבי והגבולות. בן שמחון הותיר אחריו את אריאל ואת שתי בנותיהם, איילה וגאיה.
התיעוד מתפרסם כחלק מגל הנצחה של צה"ל ללוחמים שנפלו בלבנון, ומחדד את הפער הכואב בין דבריו של בן שמחון לפני המשימה לבין סופה. הוא בחר לספר ללוחמיו מי הוא ולמי הוא שייך - ועשה זאת כדי לסגור מעגל שלא נסגר.
בן שמחון נפל בדרום לבנון יחד עם שלושת לוחמי הטנק שלו, ומשפחתו ממתינה לפרטים נוספים על הנסיבות.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה