נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
31°
ירושלים 28°
חיפה 31°
באר שבע 31°
אילת 36°
מדורים
שימושי PLUS

ג'וקים, כימיקלים ועכברים: למה חובה לכבס בגד חדש לפני שלובשים?

עובדי טקסטיל חושפים את המסלול המלוכלך של הבגדים: מגלילי בד שמשמשים כשירותים לעכברים, דרך רצפות הייצור המזוהמות ועד לחדרי המדידה.

נועה רוזן
נועה רוזן
י' תמוז התשפ"ו
ג'וקים, כימיקלים ועכברים: למה חובה לכבס בגד חדש לפני שלובשים?
למה חייבים לכבס בגדים חדשים לפני שלובשים אותם צילום: אילוסטרציה

הבגד יצא מהשקית, מריח טוב, נראה ממש נקי, ומשתוקקים ללבוש אותו ישר. אבל מי שעבד אי פעם בתוך מפעל ייצור בגדים יגיד לכם שזו בדיוק הטעות הנפוצה ביותר. הבגד החדש שלכם עבר דרך ארוכה ממרגיזה לפני שהגיע לידיים שלכם, ורוב הדרך הזו לא מתרחשת בתנאים שהייתם מאחלים לעצמכם.

הכל מתחיל כבר ברולים של הבד, עוד לפני שנתפרה מכנסייה או חולצה אחת. אותם גלילי בד ענקיים מאוחסנים פעמים רבות במחסנים שמוכרים לנו היטב מסרטי אימה: ג'וקים, עכברים, חתולים, ולפעמים גם שאריות פסולת אנושית בפינות. עכברים וחתולים לא מבינים גבולות, ומשתמשים ברולי הבד כנוחיות אישית. הבד הזה ממשיך הלאה לתהליך הייצור, נחתך, ממוין, ונשלח לתפירה, כשהוא נושא איתו את כל מה שנצבר בדרך.

למה חייבים לכבס בגדים חדשים לפני שלובשים אותם

בשלב הייצור עצמו, הבגדים עוברים ידיים רבות. עובדי המפעלים עובדים בתנאים קשים, לעיתים בלי גישה נוחה למתקני היגיינה, ולעיתים ידיהם מגיעות לבד לאחר שעות ארוכות של עבודה. לא מדובר בהאשמת העובדים, שרבים מהם מנוצלים בשיטה תעסוקתית שאינה מספקת להם תנאים ראויים. מדובר בתיאור פשוט של המציאות. הבגדים המוגמרים נזרקים לפחים ולרצפות שאינן מה שהייתם מכנים נקיות, ומשם נאספים, נקפלים, ומשונעים לחנויות.

ולפני שהבד בכלל עבר חיתוך, הוא ככל הנראה טופל בחומרים כימיים. ייצור בד מסחרי דורש ציפוי כימי שמסייע לאחסון, לשינוע, לגיהוץ ולתפירה. בגלל הציפוי הזה, בגדים חדשים רבים מתכווצים בכביסה הראשונה ולעולם לא חוזרים בדיוק לצורתם המקורית. גם ריסוסי חומרי הדברה מיושמים על הבד בשלבים שונים של הייצור, כדי להגן על הסחורה מחרקים בזמן האחסון הממושך.

ואז מגיעה החנות. כמה אנשים ניסו את הבגד שקניתם לפניכם? לאף אחד אין מושג. אנשים נכנסים לחדרי מדידה אחרי יום שלם, לאחר עבודה, ים, ספורט, או כל שגרה אחרת. הזיעה, החיידקים ושאר הדברים שאתם מעדיפים שלא לחשוב עליהם, כולם מצטברים על אותו בגד שנראה כל כך טרי ונקי על הקולב.

אז מה עושים? פשוט מאוד: כובסים כל בגד חדש לפני הלבישה הראשונה, תמיד. לא משנה אם קניתם בחנות יוקרה או בשוק, לא משנה אם הבגד עטוף בנייר טישו ונפאקט לגמרי. גם אם ניסיתם בגד בחדר מדידה לפני הקנייה, רצוי להתקלח בסיום הסיור בקניון. זה לא עניין של פרנויה, אלא של הבנה פשוטה שהדרך מהמפעל לגוף שלנו ארוכה, וטוב שיש לנו מכונת כביסה שיכולה לסגור את הפינה הזו בקלות.

כביסה אחת בטמפרטורה של 40 עד 60 מעלות, תלוי בהוראות היצרן, מספיקה כדי להסיר את רוב הכימיקלים, האבק, ושאר הדברים שנצברו בדרך. זה לא שינוי גדול בשגרה, אבל זה שינוי שמגיע מהבנה של מה שעמד לפני הבגד החדש שלכם כבר מהרגע שהבד נארג.

כביסה בגדים חדשים היגיינה מפעלי טקסטיל בריאות ניקיון

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה