לראשונה בתולדות הרבנות הראשית לישראל, אישה עברה בהצלחה מבחן הסמכה רשמי של הרבנות. האירוע ההיסטורי התרחש בעקבות פסיקת בית המשפט העליון שהורה לפני כן לאפשר גם לנשים לגשת למבחנים, שהיו עד כה נחלתם של גברים בלבד.
הנבחנת, ששמה לא פורסם, ניגשה למבחן בדיני אבלות ועברה אותו בהצלחה. מדובר בבחינה עם רף סינון קשוח, שכן המועמדים נדרשים לקבל ציון של 60 ומעלה כדי לעבור. שתי נשים נוספות שניגשו לאותו מבחן לא הצליחו להשיג את הציון הנדרש.
עם זאת, המעבר בבחינה הנוכחית אינו מסיים את הדרך. כדי לקבל את תעודת ההסמכה הרשמית הנקראת "יורה יורה", הנבחנת תידרש לעבור בהצלחה עוד חמישה מבחנים נוספים.
הבחינות שנותרו כוללות הלכות שבת, הלכות נידה, הלכות איסור והיתר הכוללות את דיני הכשרות, ולצד אלה שתי בחינות נוספות בנושאים הלכתיים לפי בחירתה של הנבחנת. רק לאחר שתסיים את כלל הבחינות הללו תוכל לקבל את ההסמכה המלאה.
הרקע לאירוע נעוץ בפסיקה תקדימית של בית המשפט העליון, שקבע כי אין לאסור על נשים לגשת למבחני ההסמכה של הרבנות הראשית. עד אותה פסיקה, הייתה הגישה למבחנים אלה סגורה למעשה בפני נשים, והם שימשו כמסלול הסמכה לרבנים בלבד.
המבחן שעברה הנבחנת הוא חלק ממערכת בחינות הסמכה שנועדה לאשר ידע הלכתי ברמה גבוהה. תעודת "יורה יורה" היא הסמכה בסיסית לפסיקת הלכה, והשגתה מהווה אבן דרך משמעותית בעולם הרבנות.
הצלחת הנבחנת במבחן דיני האבלות נחשבת לאבן דרך בפני עצמה, לא רק מבחינה אישית אלא גם מבחינה ציבורית. זו הפעם הראשונה שאישה מוכיחה בפועל שהיא עומדת בדרישות ההלכתיות הנבחנות על ידי הרבנות הראשית, ולא רק ניגשת למבחן.
בשלב זה לא ידוע מתי תניח הנבחנת את שאר הבחינות הנדרשות לצורך קבלת ההסמכה המלאה.
זו הפעם הראשונה שאישה עברה מבחן הסמכה של הרבנות הראשית, וכעת נותר לה לעבור עוד חמישה מבחנים הלכתיים לפני קבלת תעודת "יורה יורה".
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה