מפקדת "ח'אתם אל-אנביאא'" האיראנית, הגוף הצבאי הבכיר ביותר בגייסות איראן, פרסמה הודעת איום מפורשת ויוצאת דופן: נוכחות מטוסי קרב ישראליים במרחב האווירי של מדינות השכנות לאיראן תיחשב כאיום ישיר על הרפובליקה האסלאמית, ותחייב תגובה.
ההודעה מציינת כי כוחות המפקדה "רואים בנוכחות המטוסים של צבא הישות הציונית הטרוריסטית במרחב האווירי של כמה מהמדינות השכנות ובתנועתם לכיוון איראן, מעשה מסוכן ואיום על הרפובליקה האסלאמית." לא נמסר אילו מדינות שכנות מדובר, ולא הוצג תיעוד לנוכחות הנטענת.
אבל הדברים המעניינים נמצאים לא בתיאור המצב, אלא בפנייה לוושינגטון. האיראנים הבהירו בצורה חסרת תקדים: אם ארצות הברית אינה מסוגלת לרסן את ישראל ולשלוט בה, איראן "לא תגלה סובלנות כלפי שום איום שיופנה נגדה." במילים אחרות, האחריות להסלמה הבאה מוטלת על הבית הלבן. זו לא אזהרה לישראל בלבד, זו תכסיס לחץ על ממשל טראמפ.
הניסוח שבחרה המפקדה האיראנית מדויק מבחינה פוליטית. באחרית דבר, ירי באוויר של מדינה שלישית יכול להתפרש כפגיעה בריבונות. איראן לא רוצה להיראות כתוקפנית, היא רוצה להיראות כמגיבה. ההכרזה הזו יוצרת מסגרת שבה כל מהלך ישראלי בסביבה הגאוגרפית של איראן יוצג כהצדקה לפעולה.
מפקדת "ח'אתם אל-אנביאא'" שומרת לעצמה, כפי שנאמר בהודעה, "את הזכות להגיב על צעדים מסוכנים אלה." הניסוח של "שמירת הזכות" הוא כלי מוכר בשיח הדיפלומטי הצבאי האיראני, שמשמעותו שהמהלך בא, רק לא ידוע מתי ובאיזה עוצמה.
הרקע להודעה חשוב לא פחות מתוכנה. בחודשים האחרונים תקפה ישראל מטרות באיראן בפעמים אחדות, כולל פגיעות במתקנים צבאיים ובמערך ההגנה האווירית. איראן, שהגיבה בשני מבצעי ירי גדולים לעבר ישראל, מנסה כעת לגדור את שדה הפעולה הישראלי גם מחוץ לגבולותיה, בעצם מכריזה שמדינות עצמאיות לא יוכלו לאפשר שימוש בשמיהן לפעולה נגד טהרן.
ממשלת ישראל לא הגיבה עד כה להודעה האיראנית. גם מהבית הלבן לא נמסרה תגובה רשמית לאולטימטום שהופנה אליו. שתיקה כזו, בהינתן הניסוח החריף של ההודעה, אינה מקרית.
השאלה שנותרת פתוחה היא האם מדובר בפעולה נגזרת ממידע מודיעיני אמיתי בידי איראן על תנועות אוויריות ישראליות, או שמדובר בהכרזה מניעתית שנועדה לסגור מרחב תמרון ישראלי לפני שהוא ממומש. בשני המקרים, הפרסום האיראני מסמן שהמתח בין שתי המדינות לא שקע, ושגם בתקופת המשא ומתן על עסקת הגרעין מתקיים שחמט צבאי-תקשורתי במקביל.
תגובות ישראל והבית הלבן לאיום האיראני עדיין לא נמסרו, וסביר שהן תעצבנה את המשך ההתפתחויות.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה