ישיבת הדירקטוריון של היורוליג שהתקיימה ביום שישי הסתיימה עם שתי הכרעות מרכזיות שישנו את פני הכדורסל האירופי בשנים הקרובות - ואחת מהן תאכזב את הקבוצות הישראליות. בעלות הליגה אישרו כי המפעל יתרחב ל-24 קבוצות החל מעונת 2027/28 ויעבור לשיטת בתים (קונפרנסים), אך במקביל קבעו כי קבוצות ישראליות לא יוכלו לארח משחקי בית בישראל עד שיחלפו מספר חודשים של שקט ביטחוני.
ההחלטה בנושא ישראל מגיעה בניגוד לצפי שהוצג פומבית ערב הישיבה. חבר הדירקטוריון של מכבי תל אביב, אריק שטילמן, אמר ב"5 באוויר" כי "מעריכים בסבירות גבוהה שנפתח את העונה בישראל". בפועל, ההחלטה הפוכה, ומכבי תל אביב, כשותפה בדירקטוריון, מתכוונת לפעול על מנת להפוך אותה. ההחלטה חלה גם על היורוקאפ, שנמצאת תחת מטריית היורוליג, מה שמשפיע ישירות גם על הפועל ירושלים.
רשימת 20 הקבוצות שישתתפו בעונת 2026/27 כוללת את מכבי תל אביב והפועל תל אביב מהצד הישראלי, לצד אנדולו, וילרבאן, באסקוניה, בשיקטאש, הכוכב האדום, דובאי, מילאנו, באיירן, ברצלונה, פנרבחצ'ה, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס, פריז, פרטיזן, ריאל מדריד, ולנסיה, וירטוס וז'לגיריס. ראשי הליגה שקלו רגע להמשיך עם 19 קבוצות בלבד, אך בסוף בשיקטאש תצטרף ותתפוס את מקום מונאקו.
בשיקטאש, שמגיעה על גב עונה מצוינת ביורוקאפ, הגיעה לגמר הטורניר אך הפסידה לבורק הצרפתית. בורק הייתה זכאית להשתתף ביורוליג בשל ההישג הזה, אך הודיעה כי לא תנצל את האפשרות - מה שסלל את הדרך עבור המועדון הטורקי הוותיק. מונאקו, מצידה, בחרה לרדת ליורוקאפ במסגרת רישיון לחמש שנים, מתוך מטרה לייצב את מצבה הכלכלי והניהולי לפני שתשוב למפעל הבכיר.
השינוי הדרמטי האמיתי ייחשף בעונת 2027/28. ההרחבה ל-24 קבוצות, בשילוב מעבר לשיטת בתים, תהיה השינוי המבני הגדול ביותר ביורוליג מאז המעבר לליגה סגורה. על פי הדיווחים, ההצעות האלה כבר קיבלו את תמיכת בעלי המניות, ו"אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, זה מה שיקרה".
עבור הכדורסל הישראלי, ההרחבה יוצרת אופק שלא היה קיים עד כה. בעוד שמכבי תל אביב מחזיקה ברישיון קבוע ונמצאת כבר בתוך המפעל, הגדלת מספר הקבוצות ל-24 עשויה לפתוח את הדלת עבור הפועל ירושלים להצטרף ליורוליג בעתיד. עד כה, הפועל ירושלים היה כלוא ביורוקאפ בלבד, ללא נתיב ברור לעלייה לרמה הגבוהה ביותר.
ההתרחשות הכפולה של ישיבת הדירקטוריון מסכמת בצורה חדה את המציאות של הכדורסל הישראלי כרגע: ברמה הכלל-אירופית, ישראל מקבלת הכרה ועתיד מבטיח עם ההרחבה המתוכננת. אבל ברמה המיידית, השיבה הביתה נדחית שוב, ללא תאריך ברור. עד שהשקט הביטחוני יאפשר זאת, הקבוצות הישראליות ימשיכו לארח את מה שאמור להיות "משחקי בית" בחו"ל.
בעונה הקרובה תחרוש היורוליג קדימה עם 20 קבוצות ובשיקטאש בין השורות, ובינתיים מכבי תל אביב תיאבק מאחורי הקלעים להפוך את ההחלטה על חזרת הקהל הישראלי לאולמות הארץ - קרב שטרם הוכרע.
כל העיניים מופנות כעת לאיך תיראה רשימת הקבוצות המורחבת ב-2027 ומה יהיה מצב הביטחון בישראל עד אז.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה