איראן תקפה בחריפות את ההצהרה המשותפת שהוציאו ארצות הברית ומדינות המפרץ, וכינתה אותה פרובוקציה והתערבות בוטה בענייניה הפנימיים. משרד החוץ האיראני לא חסך מילים: האשמה ישירה, אמריקה היא הגורם המרכזי לחוסר היציבות באזור.
ההצהרה האיראנית פורסמה בתגובה לעמדה המשותפת שגיבש שר החוץ האמריקאי מרקו רוביו יחד עם מדינות המפרץ. טהרן ראתה בהצהרה זו חוסר אחריות מצד גורם זר שמנסה להכתיב לה את הדרך בביתה שלה.
בנוגע ליכולות הצבאיות, הייתה איראן חד-משמעית: לא תהיה שום פשרה. משרד החוץ האיראני הבהיר כי לא ייסוג מיכולותיו הביטחוניות בשום מצב, וכי כל ניסיון לדרוש זאת ייפגש בדחייה מוחלטת.
נושא מצר הורמוז עלה גם הוא בתגובה האיראנית, והנוסח שנבחר היה מאיים במיוחד. איראן הבהירה כי מעבר בטוח במצר הורמוז אינו מובטח ללא תיאום ישיר עמה, וכי כל הסדר בנוגע למצר חייב להיעשות בתיאום עם טהרן ובהתאם למזכר ההבנות הקיים. מצר הורמוז, שדרכו עוברת כמות עצומה של הנפט העולמי, הוא אחד הנקודות הרגישות ביותר מבחינה גיאו-אסטרטגית בעולם.
טהרן דחתה גם את כל הטענות נגד תוכנית הגרעין שלה. האיראנים הציגו את הטענות כחסרות בסיס וכחלק מקמפיין לחץ מערבי שנועד להחליש אותם. לא הייתה כל הכרה בדאגות שהעלו ארצות הברית ומדינות המפרץ בנושא.
עניין נוסף שעלה בתגובה האיראנית היה חיזבאללה. טהרן הכחישה מכל וכל את ההגדרה של חיזבאללה כשלוחה איראנית, והדגישה כי ארגון זה הוא גורם עצמאי. ההכחשה הזו, שמגיעה על רקע ההיחלשות הניכרת של חיזבאללה בשנה האחרונה, מפתיעה חלק מהמומחים שמציינים כי הקשר בין טהרן לארגון ידוע ומתועד.
לסיום, איראן קראה לביטחון אזורי שיבנה ללא התערבות זרה. הדרישה היא שמדינות האזור יסדירו את ענייניהן בינן לבין עצמן, ללא מעורבות אמריקאית. טהרן אף ציינה כי מצפה שמדינות האזור ששטחן שימש לתקיפות נגד איראן יבחנו מחדש את עמדתן ואת יחסיהן עם וושינגטון.
המתח בין איראן לארצות הברית ומדינות המפרץ ממשיך להתחדד, כאשר שני הצדדים מחזיקים בעמדות נוקשות. בשלב זה לא ידוע על תגובה רשמית אמריקאית לדברי האיראנים, ועיני האזור נשואות לדבריהם הבאים של שני הצדדים.
הדרישות האיראניות והאזהרות בנוגע למצר הורמוז צפויות להיות נושא מרכזי בשיחות הדיפלומטיות הקרובות באזור.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה