נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
25°
ירושלים 20°
חיפה 25°
באר שבע 24°
אילת 30°
מדורים
שימושי PLUS
מלחמת סחר חדשה

טראמפ מאיים על אירופה: מכס של 100% על מדינות שימסו חברות טק

הנשיא מזהיר כי כל מדינה שתטיל מס דיגיטלי על חברות כמו אמזון ומטה תספוג סנקציות. צרפת, בריטניה ואיטליה בקו האש

מיכאל לוי
מיכאל לוי
י"א תמוז התשפ"ו
טראמפ מאיים על אירופה: מכס של 100% על מדינות שימסו חברות טק
טראמפ מאיים: מכס 100% על אירופה שתמסה חברות טק אמריקאיות צילום: נוצר באמצעות AI

הנשיא דונלד טראמפ הוציא אזהרה חריפה לאירופה: כל מדינה שתטיל מס על שירותים דיגיטליים של חברות אמריקאיות תמצא את עצמה מול חומת מכס של 100% על כל סחורה שתשלח לארצות הברית. האיום נמסר ב-23 באוקטובר, ומגיע ברגע שבו מדינות רבות ביבשת קרובות מאי פעם ליישום המהלך בפועל.

נוצר באמצעות AIצילום: נוצר באמצעות AI

טראמפ לא הסתפק בהצהרה כללית. הוא הבהיר שהמכס יגבר על כל הסכם סחר קיים עם אותה מדינה, בין אם ההסכם כבר מיושם, נחתם, או שעדיין לא נכנס לתוקף. במילים אחרות, אין מנגנון הגנה. אין חריג. אם מטילים מס דיגיטלי, מקבלים מכס של 100% ביום שלמחרת.

המדינות שנמצאות בקו האש הן צרפת, בריטניה ואיטליה. שלושתן דנות בהטלת מס שירותים דיגיטליים על ענקיות כמו אמזון ומטה, חברות שאת עיקר רווחיהן הן מרוויחות על אדמה אמריקאית אך פועלות בהיקף עצום בשוק האירופי. מבחינת ממשל טראמפ, מדובר בגביית מס על חברות אמריקאיות מבלי שמדינות אלה נושאות בעלויות שכרוכות בפיתוח הטכנולוגיה עצמה.

ממשל טראמפ מאפיין את הצעדים האירופיים כ"פעילות בעייתית" ורואה בהם לא מדיניות מס לגיטימית אלא מהלך שמכוון במיוחד נגד ענקיות הטכנולוגיה של עמק הסיליקון. המחלוקת בין ארצות הברית לאירופה על המס הדיגיטלי אינה חדשה. היא גוררת עמה שנים של מריבות, הסכמים זמניים שלא יושמו ולחצים הדדיים שלא הובילו לפתרון מוסכם.

הניסיון האירופי להטיל מס דיגיטלי נובע מתסכול עמוק: חברות הטכנולוגיה האמריקאיות מייצרות רווחים אסטרונומיים בשוק האירופי, אך משלמות שם מינימום מסים על ידי רישום הכנסות במדינות עם מיסוי נמוך. אירופה ראתה בכך חור שחור פיסקלי, ורצתה לסגור אותו. טראמפ, מנגד, רואה בכך הפעלת לחץ כלכלי על העסקים האמריקאים הגדולים ביותר.

מה שמבדיל את האיום הנוכחי מקודמיו הוא הנוסח הבוטה והישיר. טראמפ לא הזכיר "שיחות", לא הזכיר "מסגרת" ולא הבטיח "שיתוף פעולה". הוא קבע עובדה: מי שמטיל מס דיגיטלי מקבל מכס של 100%. ההודעה מנוסחת כצו, לא כהצעה לשיחה. הסגנון מוכר למי שעקב אחרי מלחמות הסחר של קדנציית טראמפ הראשונה, כשאיום שנראה קיצוני הפך בתוך ימים לצו מיידי.

עבור אירופה, ההחלטה מעכשיו היא לא כלכלית בלבד אלא פוליטית לחלוטין. לבטל את תוכניות המס הדיגיטלי פירושו להיכנע ללחץ אמריקאי גלוי, מה שיקשה מאוד על כל ממשלה שרוצה להיראות ריבונית בעיני אזרחיה. להמשיך בהן פירושו לשלם מחיר כלכלי כבד על כל שקיל, פרנק ולירה שתיצא מאירופה לעבר הנמלים האמריקאים.

ההמשך צפוי להיות עצבני. ממשלות אירופה יצטרכו להחליט אם הן בוחרות בעימות מול וושינגטון או בנסיגה שקטה ממדיניות שהיו להן שנים בדרך. שוקי הסחר יעקבו מקרוב אחרי כל תגובה רשמית מפריז, לונדון ורומא בשבועות הקרובים.

טראמפ הגדיל להפעיל את אחד מכלי הלחץ החזקים ביותר שיש לו, ואירופה תצטרך להחליט עד מתי היא מוכנה לקרוא לקלפים.
דונלד טראמפ מס דיגיטלי אירופה מכס חברות אמריקאיות

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה