חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה, חסן פדלאללה, השמיע אזהרה חריפה: השלטון בלבנון לא יוכל לכפות את יישום ההסכם שנחתם בוושינגטון, אלא אם כן הוא חותר להסלים את המצב עד כדי מלחמת אזרחים.
ההצהרה פורסמה בשעות האחרונות ומהווה את אחד האיומים המפורשים ביותר שהשמיע חיזבאללה מאז גובש ההסכם. פדלאללה לא השאיר מקום לפרשנות: מי שינסה לאכוף את ההסכם בכוח, ימצא את עצמו מוביל את לבנון לעימות פנימי.
הדברים מכוונים ישירות להנהגה הלבנונית, שנדרשת על ידי הסכם הפסקת האש לפרוס את צבא לבנון בדרום המדינה ולפעול נגד נוכחות חיזבאללה המזוין בשטחים שמדרום לנהר הליטאני. חיזבאללה מאות גבות שוב ושוב לדרישות אלה, וכעת מבהיר שגם הממשלה הלבנונית לא תוכל לאלצו לציית.
ההסכם שנחתם בוושינגטון קבע מסגרת ברורה לסיום הלחימה בין ישראל לחיזבאללה, ובמרכזה פינוי כוחות הארגון מדרום לבנון והפסקת פעילותו הצבאית באזור. אולם מאז חתימתו, חיזבאללה מפגין עמידה נוקשה מול לחצים לאכיפה.
דבריו של פדלאללה מחדדים את הדילמה שבה נתונה הממשלה הלבנונית: מחד לחצים בינלאומיים כבדים לאכוף את ההסכם, ומאידך איום גלוי מצד חיזבאללה שכל ניסיון כזה יפורש כצעד למלחמת אזרחים. לבנון, שטרם הצליחה להתאושש ממשבריה הכלכליים והפוליטיים הכרוניים, חשופה במיוחד לאיום מסוג זה.
ניסוחו של פדלאללה אינו מקרי. השימוש במונח "מלחמת אזרחים" מהדהד את הזיכרון הכואב של עשרות שנות הסכסוך הפנים-לבנוני, שהסתיים רשמית ב-1990, ומהווה כלי לחץ ציבורי ופסיכולוגי מובהק כלפי הממשלה ואזרחי לבנון כאחד.
בשלב זה לא פרסמה הממשלה הלבנונית תגובה רשמית לדבריו של פדלאללה. צפוי כי ההצהרה תעמיק את המתח בין הרשויות הלבנוניות לבין חיזבאללה, ותעכב עוד יותר את יישום התחייבויות לבנון על פי ההסכם.
ההצהרה מגבירה את הספק סביב יכולתה של לבנון לעמוד בהתחייבויותיה במסגרת ההסכם עם תום המועדים הקבועים בו.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה