נקודה
תל אביב
עננים בודדים
23°
ירושלים 18°
חיפה 24°
באר שבע 21°
אילת 25°
מדורים
שימושי PLUS

אזהרה לאיראן: ואנס מבהיר - תגובה נחרצת לכל תקיפה

סגן הנשיא האמריקני הזהיר את טהרן לאחר תקיפות צבא ארה"ב: "אלימות תיענה באלימות"

יעל מנור
יעל מנור
י"ב תמוז התשפ"ו
אזהרה לאיראן: ואנס מבהיר - תגובה נחרצת לכל תקיפה
ישראל כ"ץ מאיים על נסראללה ונעים קאסם: "תשלום באובדן ראשו" צילום: נוצר באמצעות AI

משרד החוץ האיראני פרסם הבוקר תגובה חריפה להצהרה המשותפת של ארצות הברית ומדינות מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ, וכינה אותה "התערבות, חסרת אחריות ופרובוקטיבית". טהרן הבהירה חד משמעית: הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור אינה מביאה יציבות אלא "חוסר ביטחון ופילוג בין מדינות האזור", ויכולותיה הצבאיות של איראן אינן נתונות לשום משא ומתן.

הדברים נאמרו בצל תקיפות שביצעו כוחות ארה"ב ביעדים באיראן, בתגובה לפגיעה בספינת המטען "אוור לאבלי" ברשות סינגפור במצר הורמוז ב-25 ביוני. הפנטגון הודיע כי מטוסיו תקפו מיקומי אחסון של טילים ורחפנים ואתרי מכ"ם חופיים. האיראנים טוענים כי עצרו את ההתקפה על האי סיריק שעל חוף מצר הורמוז. משמרות המהפכה הבטיחו "תגובה מהירה ונחרצת".

שר הביטחון ישראל כ"ץ ניצל את ההתפתחויות כדי לפרסם אזהרה חריפה לטהרן, הפעם בפרסית. בציוץ שפרסם כ"ץ הוא התייחס ישירות למפקד כוח קודס, אסמאעיל קאאני, ואמר: "מפקד כוח קודס האיראני קאאני מרבה לאחרונה לשגר איומים לעבר ישראל. נראה שתדמית המשת"פ התאימה לו בהרבה מחליפת האיומים המגוחכת הזאת". כ"ץ הוסיף: "כך או כך, אם איראן תתקוף את ישראל זאת תהיה הטעות הכי גדולה שלה עד עכשיו. כאן לא יעזרו לה שום הורמוז וירי באוכלוסייה. שום דבר לא יעצור בעדנו. כוחותינו ערוכים להשלים את המלאכה".

AIצילום: AI

בצד הדיפלומטי, הסירוב האיראני לאפשר גישה לפקחי סבא"א למתקנים הגרעיניים מעמיק את המשבר. סגן שר החוץ האיראני כאזם גריב אבאדי הבהיר בפרסום ברשת: "אין תוכנית לגישה של הסוכנות למתקני הגרעין שהותקפו ולחומרים הגרעיניים". לדבריו, סוגיות אלו יידונו אך ורק במסגרת הסכם סופי שיכלול הסרת כל הסנקציות. הוא ציין עוד כי למרות בקשתו של ראש הסבא"א לפגישה בשווייץ, הפגישה לא התקיימה כלל.

האתרים שטהרן מסרבת לפתוח כוללים את מתקני הגרעין המרכזיים ביותר: פורדו, נתנז ואיספהאן. על פי מקורות המצוטטים בסוכנות הידיעות פארס, המסונפת למשמרות המהפכה, סעיף 9 במזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן קובע כי איראן לא תבצע כל שינוי בתוכנית הגרעין שלה לפני שיושג הסכם סופי. לפיכך, מסרבת טהרן לאפשר כל כניסה למתקנים לפני השלמת ארבעה תנאים: הסרה מלאה של הסנקציות, פרטי שיקום כלכלי, קביעת היקף נסיגת הכוחות האמריקניים מהאזור וסגירת תיק הגרעין.

ראש הסבא"א רפאל גרוסי עומד על עמדה הפוכה לגמרי. בהתייחסותו לעיתונאים ביפן ביום שישי אמר: "ישנה הסכמה, ועל מנת לציית להסכמה על הסבא"א לקבל גישה ולפקח". גרוסי הוסיף כי הסכם ההבנות קובע במפורש כי הרכיב הגרעיני "יפוקח על ידי הסבא"א". לדבריו, ללא פיקוח אין אפשרות לוודא דבר: "כוונות לא מספיקות. עלינו לאמת בכל מקום, בכל עת". גרוסי ציין כי איראן מחזיקה ב-440 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה של 60 אחוזים, צעד טכני קצר בלבד מרמת נשק גרעיני.

סגן הנשיא האמריקני ג'יי-די ואנס הוסיף שמן למדורה והוציא אזהרה חדה לאיראן בעקבות האיומים שהשמיעה טהרן לאחר התקיפות האמריקניות. ואנס הבהיר באופן חד-משמעי כי כל ניסיון של איראן לפגוע בכוחות או באינטרסים אמריקניים ייענה בתגובה מיידית ונחרצת: "אם יש להם מחלוקות על אופן יישום מזכר ההבנות, הם יכולים להרים טלפון. אלימות תיענה באלימות". ואנס ניסה גם להרגיע, באומרו כי ההסכמה האיראנית להכניס חזרה פקחי גרעין היא "אבן דרך משמעותית והצעד הראשון לפירוז גרעיני קבוע של איראן".

במצר הורמוז הסיטואציה מתוחה. משמרות המהפכה הודיעו כי שלושה כלי שיט "ניסו לקיים מעבר לא מאושר" וכלי השיט שלהם מנעו זאת. הספינות "סתובבו ושבו על עקבותיהן". טהרן הזהירה כי מעבר בטוח במצר אינו מובטח ללא תיאום עמה וכי כל הסדר חייב להיעשות בהתאם למזכר ההבנות ובתיאום מלא עם טהרן. איראן גם קראה למדינות המפרץ שלא לאפשר שימוש בשטחן לצורך פעולות צבאיות נגדה, לאחר שהאשימה אותן בכך שאיפשרו לארה"ב להשתמש בבסיסיהן לתקיפות.

בנוגע לחיזבאללה, הכחישה איראן כי הארגון הוא שלוחה שלה. הטענה מגיעה על רקע מחאות שנערכו בביירות, שבהן רכבו תומכי חיזבאללה על אופנועים ברחובות העיר, חסמו כבישים עם צמיגים בוערים ומחו על ההסכם שהוכרז בין ישראל ולבנון.

הגורמים הדיפלומטיים אינם מפסיקים לפעול: מזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן נחתם ב-17 ביוני, ומגדיר תקופת משא ומתן של 60 יום על הפרויקט הגרעיני. כעת, כשפחות משבועות עברו מאז החתימה, כבר ניכרת תהום בין הפרשנות האמריקנית-איראנית לתנאי ההסכם, שעתידה לקבוע אם ייוותר ממנו משהו בסוף התקופה.

המשבר בין ארה"ב לאיראן מגיע לרגעי שיא, כשכל צד מחזיק בפרשנות אחרת להסכם שחתם, ו-60 ימי המשא ומתן מתקתקים.
סגן נשיא ארצות הברית איראן תקיפות אמריקניות איומים מתיחות בין וושינגטון לטהרן

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה