כל מי שמכבס מגבות לבנות יודע את הרגע הזה: פותחים את המכונה, מוציאים כביסה ריחנית ומסודרת, ואז מגלים שפריט אחד - בדרך כלל זה שהכי השקעתם בו - יצא עם כתם שלא זז. בדיוק זה קרה לי אחרי שהמסכה לפנים שאני משתמשת בה שנים שינתה את הרכב הפורמולה שלה. הגרסה החדשה של מסכת הדלעת השאירה כתמים כתומים על מגביות הפנים הלבנות שלי שסירבו להיעלם, גם אחרי כביסה מלאה.
אחרי שהכביסה יצאה מהמכונה וכל שאר המגבות יצאו שלגיות ומושלמות, החלטתי לא לוותר ולנסות טריק שאני מכירה בעיקר מכתמי עגבניות: להניח את הבד הרטוב ישירות לאור השמש הישיר. לא עם אבקת כביסה נוספת, לא עם חומרים מיוחדים - רק שמש.
הכביסה יצאה לבנה מושלמת - חוץ ממגבות אחת. אז ניסיתי את טריק השמשזה עבד. הכתמים הכתומים שנשארו אחרי המכונה נעלמו לגמרי אחרי כמה שעות בשמש. השיטה פשוטה: מוציאים את הבד רטוב מהכביסה, מניחים אותו פרוס ישר על משטח או קולב בחוץ, ישירות מול קרינת השמש, ולא מייבשים קודם. החשוב הוא שהבד יישאר לח בזמן החשיפה - ככל הנראה השילוב של לחות ואור שמש הוא שמפרק את פיגמנט הכתם.
הטריק הזה ידוע מאז ומתמיד בעיקר להסרת כתמי עגבניות, רסק ורוטב - אחד הכתמים הכי עקשניים שיש על בד לבן. אבל מתברר שהוא עובד על מגוון כתמים ממקור צמחי: דלעת, בטטה, גזר ופירות כהים. הפיגמנטים הצמחיים האלה מגיבים לאור, וחשיפה ממושכת לשמש ישירה פשוט מפרקת אותם.
כמה נקודות שכדאי לדעת לפני שמנסים: השיטה מתאימה לבדים לבנים, ולא מומלץ להשתמש בה על בדים צבעוניים כי השמש עשויה לדהות גם את צבע הבד עצמו. בנוסף, ככל שהכתם טרי יותר, כך הסיכוי גבוה יותר שהשמש תסיים את העבודה ביום אחד. כתמים ישנים ייבשים דורשים לפעמים כמה מחזורים של השרייה מחדש בכביסה ואחריה חזרה לשמש.
זה לא פתרון שמתאים לכל עונה בשנה, כמובן - בחורף הישראלי עם ימים מעוננים יש פחות הזדמנויות, אבל בחודשים החמים יש לנו כאן יתרון ענק על פני המון מקומות בעולם. שמש חזקה כל כך הרבה ימים בשנה, ואנחנו לפעמים שוכחים שזה גם כלי ניקוי בחינם שמחכה בחוץ.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה