דונלד טראמפ וסגנו ג'יי די ואנס הנחיתו בשבועות האחרונים מכה קשה על בנימין נתניהו ועל שרי ממשלתו, ובישראל מתחילים להבין עד כמה המצב חמור. הביקורות החריפות מירושלים וושינגטון גרמו לזעזוע ניכר, כשלפתע מתבהרת תמונה שאף אחד לא רצה לראות: מעמדה של ישראל בממשל האמריקאי רעוע הרבה יותר ממה שהאמינו.
שנים ידעה ישראל שהיא תלויה בארצות הברית לאספקת נשק מתקדם ולגיבוי מדיני. אבל עוצמת ההתקפות מהבית הלבן, ובמיוחד מפיו של ואנס, גילתה משהו מטריד יותר: לישראל כמעט אין תומך אחד מבין המעצמות הגדולות, ומה שנותר הוא אחיזה בקצה חוטו של טראמפ בלבד. כשאותו טראמפ עצמו תוקף את ראש הממשלה, גם האחיזה הזו מתחילה להתרופף.
ואנס הוא דמות שכדאי להכיר לעומק. הוא נולד בשם ג'יימס דונלד באומן. כשהיה בן שש, אימו נישאה מחדש ושינתה את שמו לג'יימס דייוויד האמיל. בגיל 28, לאחר סיום לימודי המשפטים, הוא בחר לעצמו את שם משפחת סבתו: ואנס. ולפני כניסתו לפוליטיקה, בגיל 36, הסיר את הנקודות מהכינוי ונהפך לג'יי די ואנס המוכר היום. שם שנבנה בקפידה, שלב אחר שלב, כמו כל תדמית פוליטית.
ואנס לא תוקף את נתניהו בשוגג. מי שעוקב אחרי דפוסי הפעולה שלו מבין שמדובר באיש שמחשב היטב כל מהלך. הביקורת על שרי הממשלה הישראלית, שהגיעה בצורה חריגה ונדירה מסגן נשיא אמריקאי, לא נפלה בטעות. זוהי הצגת כוח מכוונת, ולישראל חסרים הכלים לענות עליה.
הזעזוע בישראל נובע מפער בין ציפייה למציאות. שנים טופחה התחושה שהקשר עם הממשל הרפובליקאי, ובפרט עם טראמפ, מבטיח גב אמיתי. עכשיו, כשהביקורות מגיעות ישירות מהבית הלבן, ברור שגיבוי אמריקאי הוא לא דבר שניתן לקחת כמובן מאליו, גם לא בתקופת טראמפ.
המצב חמור במיוחד לאור העובדה שלישראל אין כרגע אלטרנטיבה אמיתית לתמיכה האמריקאית. אירופה רחוקה פוליטית, המזרח הרחוק עסוק בבעיות שלו, ומדינות ערב שנרמלו עימה את היחסים מתנהלות בזהירות. כשגם טראמפ פותח בהתקפה, ישראל מוצאת את עצמה בבידוד שלא הכירה מזה שנים.
בירושלים מנסים בינתיים לצמצם נזקים. נתניהו לא הגיב בפומבי בחריפות לביקורות, כנראה מתוך הבנה שעימות ישיר עם ואנס או טראמפ יחמיר את המצב. אבל השתיקה גם היא מחיר: היא מאשרת לציבור הישראלי עד כמה מצומצם מרחב התמרון של ראש הממשלה מול שותפיו האמריקאים.
הסיפור הזה רחוק מלהיגמר. ואנס, שכל חייו בנה ושינה את עצמו לקראת הצעד הבא, עוקב בבירור אחרי נתיב ברור לנשיאות. אם תקיפת נתניהו נותנת לו כרטיס פוליטי בשוק האמריקאי הפנימי, אין סיבה שייעצר. בישראל צריכים להתחיל לחשוב ברצינות מה קורה ביחסים האסטרטגיים כשהמעצמה הכי חשובה לה בעולם הופכת למקור האיום הכי מביך עליה.
היחסים בין ישראל לממשל האמריקאי נמצאים בנקודה שבה שאלות שנחשבו פרובוקטיביות מדי, הפכו לדחופות לחלוטין.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה