נרגילה, קפה בוץ שחור ובגדים שנבחרו בקפידה עד לסגנון הגילוח של הזקן. כך נראים הדקות שלפני שלוחמי יחידת דובדבן יוצאים לפעולה. מפקד היחידה, סא"ל א', נתן בשבוע שעבר ראיון חריג שבו חשף לראשונה את הפרטים הקטנים של עולם המסתערבים, את מספר המבצעים שביצעה היחידה, ואת מה שלמד על הצבא מבוקר ה-7 באוקטובר.
לפני כל פעולה, הלוחמים יושבים במתחם סגור בתוך הבסיס. חלקם מעשנים נרגילה, חלקם מכינים קפה. ואז עולים על כלי הרכב המסוערבים, כשכל אחד לבוש בלבוש שנבחר עבורו מראש. "יש זמן בנסיעה עד שנגיע אל היעד. אני מנסה לנהל עם אחד מהם שיחה ברכב, אבל הוא לא עונה", סיפר סא"ל א'. "הוא כבר לא הלוחם שפגשתי בנוהל הקרב, הוא כבר בתוך הדמות של הפלסטיני. התחלת את הפעילות? אתה אדם אחר. כאן אני מבין את גודל חרדת הקודש שלהם למקצוע המסתערב. זה לא איזה לוחם שיודע קצת שפה ומתחפש - זה מקצוע מטורף והם מקפידים על כל פרט".
לשלב המעבר הזה קוראים גדולי המסתערבים "לחְדָה" - "רגע האמת". זהו הרגע המדויק שבו הלוחם עובר מדמותו כחייל צה"ל לדמות המסתערב. ככל שמתקרבים ליעד, כל החושים מתחדדים. המסתערבים מכנים את השלב הבא "חַד" - בתרגום לעברית: "הסף". הגבול הדק שבין ההסתערבות השקטה לרגע האלים שבו יידרשו לעצור מבוקש בכיר או לחסל אותו. "זה לא קורה לך הרבה בחיים שרק אתה רואה סיטואציה מסוימת, ורק אתה יודע שעוד חמש עשרה שניות הולך להיות פה איזה קרייסס", תיאר סא"ל א'. "אתה רואה אותה עם הטלפון, אותה שותה קפה, אתה רואה את ההוא מוכר פלאפל, ואתה יודע שלאף אחד כאן אין מושג שעוד חמש עשרה שניות הוא הולך לשלוף נשק. זה כאילו לראות את העתיד".
כשהמכונית עוברת מחסומים ומגיעה לאזור הצפוף, מגיע שלב "נֻקְטַת אִנְפִגַ'אר" - "נקודת הפיצוץ". אותה נקודת זמן שבה המצב המתוח עובר לשלב הגלוי והאלים, שניות אחרי שמפקד צוות המסתערבים אומר את המילה "פעל". הפיקוד על המילה הזו הוא תפקיד שמעלה מפקד צוות מסתערבים - לוחם שגדל ביחידה, עשה את כל המסלול, אותר כמנהיג, ורק אז קיבל את הסמכות הזו. "אתה מבין שיש כאלה בודדים", אמר סא"ל א'.
אחד האתגרים שחושף המפקד הוא הצורך לעמוד בקצב של הדור הפלסטיני הצעיר. טיקטוק, אינסטגרם ופייסבוק שינו את השפה, הסגנון וההתנהגות. "כשאתה בא לרמאללה ואתה הולך לקניון, אתה תשמע בין החנויות לא מעט אנשים שמדברים אנגלית. מה קרה? סטטוס, מעמד", הסביר. "אם אתה כמסתערב לא מבין את הסיטואציה התרבותית הזו, זה ייראה לך מאוד מוזר. לך לקניון ברמאללה - נשים כמעט ולא מדברות שם בערבית, אלא באנגלית. יש גם מילים שלא משתמשים בהן כבר בערבית; למשל 'מזגן' - לא יגידו אותה בערבית או באנגלית, אלא בעברית. למה? סגנון מקומי". כדי להישאר רלוונטיים, פועל בתוך היחידה גוף מודיעיני פנימי שכל עיסוקו ניטור טרנדים ותרבות.
באגף המבצעים במטכ"ל מכנים את היחידה כיום "דובדבן 2.0". רק בשנה האחרונה ביצעו לוחמיה 270 מבצעים, שבהם סיכלו 350 מחבלים ביהודה ושומרון בלבד. בזירת המלחמה חיסלו עוד 22 מחבלים בשנת 2025. "הרבה מספרים על 'חומת מגן', אבל מה שאנחנו עשינו במחנות הפליטים באיו"ש זו חומת מגן המודרנית, אבל על סטרואידים", אמר סא"ל א'. הסיערוב שימש כאקט פתיחה לפני כניסת כוחות גדולים בגלוי, בלחימה מבית לבית, במחנות הפליטים בג'נין, בטול-כרם ובנור א-שמס. "והיום? מחנות הפליטים הללו ריקים מאדם. פירקת להם את הבסיס, פירקת להם את המועדון, פירקנו את מעבדות הנפץ. הרגנו מאות מחבלים, בכירים וזוטרים, בסדר גודל של חודשיים".
כדי להמחיש את היכולת, תיאר סא"ל א' מבצע שבוצע ב-1 בספטמבר 2024 נגד המחבל שרצח שלושה שוטרים בתרקומיא. היחידה יצאה בתחילה ממבצע מסוערב אחר לחלוטין במרחב מנשה, עצרה חשוד, וממנו נחשף קצה חוט. תוך שעה הוחלף המצב: הרכבים הממוגנים הוקפצו, הפלגה עלתה ויצאה. הבית שבו הסתתר המחבל היה מבנה מבודד בהרים. "לא יכולנו להגיע אליו בצורה מסוערבת כי זה מקום מאוד אינטימי", הסביר המפקד. הלוחמים סגרו על המבנה בנוהל "סיר לחץ". המחבל, שהיה חמוש בשני רובים, מחסניות ומטענים, פתח באש ופגע ברכבים - ונהרג. "זו הייתה דוגמה ומופת לאיך היחידה מביאה את כל היכולות שלה לידי ביטוי".
כשנשאל על העתיד, ובפרט על תרחיש של התמוטטות הרשות הפלסטינית בעקבות מות אבו מאזן, השיב סא"ל א' בפשטות: "יש יעדים שאתה לא יכול להביא אותם בשום בצורה אחרת למעט הסתערבות. אם אותו יעד רק שומע שיש איזה איסוף של ארבעה ג'יפים במרחב מסוים, הוא מעיף את הטלפון שלו ועובר למערה. לך תמצא אותו". ולגבי מחבל שבורח: "גם אם הוא בורח, היחידה תהיה עליו. לנו יש זיכרון ארוך והרבה מאוד יכולות. צריך סבלנות".
הלקח האישי ביותר שחולק סא"ל א' נוגע ל-7 באוקטובר. הוא עצמו כמעט נהרג חודשים לפני כן, כשספג קליע בכפר דיר אל-חטב ורסיסים חדרו ללסתו. הוא לא הספיק להשתקם - ובבוקר ה-7 באוקטובר כבר פיקד על גדוד 202 בקרבות בכפר עזה ובבארי, ולאחר מכן לחם לאורך כל רצועת עזה, כולל במבצע ארנון לשחרור החטופים. "כשאני גדלתי כמ"פ, היה בא אלוף ואומר לך: 'זאת הערכת המצב, ככה זה הולך להיראות'. בשבעה באוקטובר, מתת-אלוף ומעלה כולם הסתכלו למטה, ביקשו ממך פתרונות ושאלו אותך: 'מה אתה חושב?'. משהו התהפך, סימני הקריאה וההחלטיות". לדבריו, המג"דים של אותו יום הם דור אחר לגמרי - ויהיו אמונים על עיצוב תפיסת הביטחון של צה"ל שנים קדימה.
סא"ל א' סיים השבוע את תפקידו ועובר לפקד על חטיבת מילואים, בעוד יחידת דובדבן ממשיכה לפעול בכלל הזירות, לאחר שהוכיחה את עצמה גם בלבנון בנובמבר 2024 ובמחנה הפליטים שאטי בעזה באוגוסט 2025.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה