מרכז המידע המשותף של הצי האמריקני העלה היום את רמת האיום במצר הורמוז לדרגה "גבוהה באופן משמעותי". מדובר בהחלטה חריגה שמשקפת הערכת מצב מחמירה ביחס למה שמתרחש בכניסה למפרץ הפרסי - אחד מנקודות התורפה האסטרטגיות ביותר בעולם לתנועת אניות מכליות וסחורות.
בד בבד עם העלאת רמת האיום, הצי האמריקני הודיע כי הורחב נתיב השיט הסמוך לעומאן בתוך מצר הורמוז. המטרה המוצהרת: להגדיל את תנועת כלי השיט בשני הכיוונים בו-זמנית, ולאפשר מרחב תמרון רחב יותר לאניות שעוברות דרך המצר.
מצר הורמוז הוא אחת מנקודות השיט הקריטיות ביותר בעולם. דרכו עוברת כרבע מסך אספקת הנפט הגולמי העולמית, ולכן כל שינוי ברמת האיום באזור מקבל תהודה מיידית בשווקים ובמדיניות הביטחון של מדינות רבות.
הצעד האמריקני מגיע על רקע מתיחות אזורית גוברת. בחודשים האחרונים נרשמו מספר אירועים שכללו תקיפות על אניות מסחריות במפרץ ובים האדום, ומדינות המפרץ עוקבות בדריכות אחר כל שינוי בהערכת הסיכונים של הכוחות האמריקניים באזור.
הרחבת נתיב השיט מהווה גם צעד מעשי שנועד לצמצם את החשיפה של אניות מסחריות למפגשים לא רצויים. ככל שכלי השיט נעים בנתיב רחב יותר ומסודר יותר, קל יותר לכוחות הצי לסרוק את הסביבה ולזהות איומים מבעוד מועד.
נכון לעכשיו, הצי האמריקני לא פירט מה הניע את ההחלטה הספציפית לשנות את רמת האיום ביום זה, ולא ניתן מידע על אירוע קונקרטי שקדם להכרזה. ההתפתחויות בשטח ממשיכות להיות מעוקבות בצמוד.
הצי האמריקני לא מסר פרטים נוספים על הגורם הספציפי שהוביל לשינוי, וכוחותיו באזור נמצאים במצב כוננות.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה