פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית ביצע הלילה תקיפות נגד מטרות צבאיות מרובות באיראן, סמוך למצר הורמוז. הפעולה בוצעה בהנחיית הנשיא, בתגובה ישירה לפגיעה במכלית נפט מסחרית על ידי כטב"ם איראני.
"אנחנו אלה שתוקפים מטרות איראניות במרחב מצר הורמוז", אמר בכיר אמריקני. "זו תגובה על המתקפה האיראנית שם הבוקר." זו הפעם הראשונה שגורם אמריקני רשמי מאשר מעורבות ישירה בתקיפות באזור זה.
האירוע שהצית את הסבב הנוכחי התרחש בשעה 04:30 שעון החוף המזרחי. כוחות איראניים שיגרו רחפן מתאבד שפגע במכלית בשם "קיקו", הנושאת דגל פנמה. המכלית הפליגה סמוך למצר הורמוז כשהיא עמוסה ביותר משני מיליון חביות נפט גולמי.
בתגובה, מטוסים צבאיים אמריקאיים תקפו שורת יעדים צבאיים באיראן. בין המטרות שהותקפו: תשתיות מעקב צבאיות, מערכות תקשורת, אתרי הגנה אווירית, מתקני אחסון כטב"מים ויכולות להנחת מוקשים ימיים. מדובר בפגיעה מכוונת ומדויקת בעמוד השדרה של היכולת הצבאית האיראנית באזור הים.
מהצד האיראני, מקור צבאי ציין לתקשורת כי בוצעו תקיפות לעבר יעדים בדרום המדינה. הטלוויזיה האיראנית הממלכתית דיווחה כי כמה קווי תקשורת הותקפו באי סיריכ, הנמצא בסמוך למצר הורמוז.
סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה כי נשמע פיצוץ גם בכפר מייסין שבאי קשם, שהוא אחד האיים הגדולים בדרום איראן הסמוכים למצר. היקף הנזק ומספר הנפגעים אינם ידועים בשלב זה.
על פי הודעת פיקוד המרכז, התקיפות האמריקאיות הנוכחיות אינן הראשונות. לאחר מתקפה איראנית קודמת על ספינה מסחרית בשם "אוור לאבלי", ארה"ב כבר השיבה מלחמה ואז בחרה לתת לאיראן הזדמנות לכבד הסכם הפסקת אש. ואולם, לפי הגרסה האמריקאית, טהרן בחרה להמשיך בהסלמה ולתקוף שוב.
זו הפעם השנייה תוך יומיים שארה"ב מבצעת תקיפות ישירות בשטח איראן בתגובה להתקפות על כלי שיט מסחריים. פיקוד המרכז, הידוע בשמו סנטקום, אישר כי התקיפות בוצעו ב-27 ביוני ומדגיש כי בין המטרות שהותקפו נכללו גם תשתיות מודיעין ומעקב, בנוסף למערכות שצוינו קודם. סנטקום הוסיף כי תנועת כלי השיט האזרחיים במצר נמשכת ללא הפרעה, ואין ידיעות על נפגעים בקרב צוות המכלית שנפגעה.
אנשי פיקוד המרכז הדגישו בהודעתם הרשמית כי תנועת כלי השיט המסחריים דרך מצר הורמוז נמשכת ללא הפרעה, ולא בוצעה חסימה של המצר. הכוחות האמריקאיים באזור נותרים לדבריהם דרוכים, בעלי יכולת מבצעית גבוהה, ומוכנים לפעולה נוספת אם יידרש.
מצר הורמוז הוא אחת מנקודות המחנק הימיות הקריטיות בעולם. כרבע מסחר הנפט העולמי עובר דרכו, ומתיחות כלשהי באזור מדאיגה מיידית את שוקי הנפט הגלובליים. פגיעה חוזרת ונשנית במכליות באזור זה נתפסת בוושינגטון כאיום ישיר על יציבות אספקת האנרגיה הבינלאומית.
ההתפתחויות מגיעות על רקע מתח ממושך בין ארצות הברית לאיראן, שהתעצם בחודשים האחרונים סביב מספר חזיתות אזוריות. מאז פרוץ ההסלמה, איראן הכחישה אחריות לחלק מהתקיפות על כלי שיט מסחריים, אך ארה"ב, בריטניה ומדינות מערביות נוספות ייחסו לה אחריות שיטתית לסדרת אירועים שכוונו לשיבוש חופש השיט.
בשלב זה לא פורסמו נתונים על נפגעים בתקיפות האמריקאיות, ואיראן טרם פרסמה תגובה רשמית. פיקוד המרכז ציין במפורש כי הוא עוקב אחר ההתפתחויות באזור ומוכן להגיב בהתאם.
המצב באזור מצר הורמוז נותר מתוח ומתפתח, וגורמים רשמיים בשני הצדדים צפויים למסור עדכונים נוספים בשעות הקרובות.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה