ארצות הברית תקפה הלילה (בין שבת לראשון) מטרות צבאיות באיראן - לילה שני ברציפות - לאחר שכטב"ם איראני פגע במכלית נפט ששטה סמוך למצר הורמוז. פיקוד המרכז האמריקני הודיע כי התקיפות בוצעו בהוראת הנשיא דונלד טראמפ, בתגובה ישירה למה שהוגדר "תוקפנות איראנית מתמשכת נגד ספנות מסחרית".
צילום: נוצר באמצעות AIלפי ההודעה הרשמית, לאחר התקיפות האמריקניות ביום שישי, "ניתנה לאיראן הזדמנות לכבד את הסכם הפסקת האש - אך היא בחרה שלא לעשות זאת". בשעה 4:30 לפנות בוקר שעון החוף המזרחי, שיגרו כוחות איראניים כטב"ם חד-כיווני שפגע במכלית M/T Kiku, הנושאת דגל פנמה, כשעל סיפונה יותר משני מיליון חביות נפט גולמי.
מטוסי הצבא האמריקני תקפו מגוון רחב של מטרות: תשתיות מעקב צבאיות, מערכות תקשורת, אתרי הגנה אווירית, מתקני אחסון כטב"מים ויכולות להנחת מוקשים ימיים. מאיראן דווח על קולות פיצוץ שנשמעו באזור עיר הנמל סיריכ, השוכנת במחוז הורמוזגאן סמוך למצר הורמוז, וכן בכפר מייסין שבאי קשם בדרום המדינה. גורם צבאי איראני אישר כי הפיצוצים נגרמו מפגיעת שיגורים במגדל תקשורת.
על פי הדיווחים, הצי האמריקאי ביצע את סבב התקיפות החדש במזרח איראן, כאשר התקיפות הושלמו לפי גורם אמריקני שמסר את הפרטים. בהודעה רשמית נמסר כי הפעילות נועדה להגן על חופש המעבר בנתיבי הסחר הבינלאומיים ועל ביטחון כלי השיט הפועלים במפרץ. הרקע לתקיפות הוא שני אירועים נפרדים שבהם ניזוקו שתי ספינות אמריקאיות - בשני המקרים נקבע כי מדובר ברחפנים שמקורם באיראן. מהמשמרות המהפכה האיראנית לא הגיעה תגובה מיידית לסבב התקיפות האחרון.
לפי גרסאות חדשות שהתקבלו, הבית הלבן הורה ישירות על המהלך וכיוון את התקיפות נגד מתקנים של כוח אל-קצאא והמשמרות המהפכה האיראנית במזרח איראן. בנוסף, לפחות שתי אוניות אמריקאיות נפגעו בנתיבי המים של המפרץ הפרסי במהלך שורת האירועים שהתפתחו בשבוע האחרון. דובר משרד ההגנה לא פירט על היקף הנזק שנגרם ביעדים שתקפו, ועד כה לא פורסמו דיווחים על נפגעים אמריקאים - ואיראן עצמה לא הוציאה הצהרה רשמית על נפגעים מהתקיפות האמריקאיות.
רצף האירועים החל ביום חמישי, כאשר כטב"ם איראני פגע בספינת המשא M/V Ever Lovely, הנושאת דגל סינגפור, בעת יציאתה ממצר הורמוז לאורך חופי עומאן. טראמפ כינה זאת "הפרה טיפשית" של ההסכם, ואמר כי "איראן שיגרה לפחות ארבעה כטב"מים לעבר ספינות שחצו את מצר הורמוז - אחד מהם פגע ישירות בסיפון העליון, ושלושה אחרים יורטו". שעות לאחר מכן, כשנשאל האם ארה"ב תגיב, ענה טראמפ: "אתם תגלו".
סגן הנשיא ג'יי.די. ואנס, שנטל תפקיד מרכזי במשא ומתן שהוביל להסכם עם איראן, הבהיר את עמדת וושינגטון במילים חדות: "אלימות תיענה באלימות". הוא קרא לטהרן "להרים את הטלפון" אם יש חילוקי דעות על תנאי הסכם הפסקת האש.
מצד איראן, התגובה הייתה נחרצת לא פחות. משמרות המהפכה הודיעו כי תקפו עמדות צבאיות אמריקניות במפרץ, ואיימו: "אם התוקפנות תחזור על עצמה, תגובתנו תהיה רחבה יותר". משרד החוץ האיראני הגדיר את התקיפות האמריקניות "הפרה בוטה" של מגילת האו"ם ושל מזכר ההבנות בין הצדדים. יו"ר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, איבראהים עזיזי, הוסיף כי "מצר הורמוז נתון לניהול משמרות המהפכה וחיל הים האיראני - כל מי שמבקש לעבור בנתיב נדרש לכבד את סמכות איראן".
ההסלמה גרפה גם את בחריין לתוכה. משרד החוץ של הממלכה גינה בחריפות פגיעת כטב"מים איראניים בשטחה בשעות הלילה, הגדיר זאת "הפרת ריבונות" וקרא למועצת הביטחון של האו"ם להטיל אחריות על טהרן. בחריין מארחת בסיס צבאי אמריקני מרכזי באזור.
האירועים מכים קשה בהסכם הביניים שנחתם בין ארה"ב ואיראן בתחילת החודש, שקבע 60 יום להשגת הסכם שלום מלא. ההסכם כלל סעיף לפיו איראן תנקוט "במאמצים מרביים" להבטחת מעבר בטוח של ספינות מסחריות במצר הורמוז. נקודת מחלוקת מרכזית שנותרה פתוחה היא שאלת גביית אגרות ממעבר: טראמפ דורש שהמצר יישאר חופשי לחלוטין, בעוד טהרן מתעקשת על זכותה לגבות תשלום מספינות עוברות.
הצי האמריקני העלה את רמת האיום במצר לרמה "גבוהה באופן משמעותי" והרחיב את נתיב השיט הסמוך לחופי עומאן. לפי הדיווחים, כ-500 ספינות עדיין מחכות באזור, לאחר שכ-115 הצליחו לצאת ממנו בימים האחרונים. פיקוד המרכז הדגיש כי "מעבר כלי השיט המסחריים במצר הורמוז נמשך", וכי הכוחות האמריקניים "נותרים דרוכים, קטלניים ומוכנים".
בשעות הקרובות יתברר האם שני הצדדים יבחרו להתקרר, או שמא חילופי המהלומות ימשיכו להסלים לעבר עימות רחב יותר שיאיים על יציבות אחד ממצרי הנפט החשובים בעולם.
המצב במצר הורמוז נמצא על סף בלתי נסבל - עם כל תקיפה נוספת, ההסכם שאמור היה להשיב את השקט למפרץ מתרחק עוד יותר.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה