הנשיא דונלד טראמפ הודיע הלילה כי מטוסי ארצות הברית תקפו אתרי אחסון טילים וכטב"מים איראניים, לצד אתרי מכ"ם חופיים באיראן. הסיבה שצוינה: הפרה נוספת של הסכם הפסקת האש. בהודעתו, טראמפ השמיע את האיום החריף ביותר שהשמיע עד כה כלפי טהראן - וכלל בו אזהרה מפורשת להשמדת הרפובליקה האסלאמית כולה.
בהודעה שפרסם טראמפ כתב: "מטוסי ארצות הברית תקפו זה עתה אתרי אחסון טילים ומל"טים איראניים ואתרי מכ"ם חופיים, בגין הפרת הסכם הפסקת האש, שוב!" המילה "שוב" - שנכתבה בסימן קריאה - מרמזת כי זו אינה הפעם הראשונה שאיראן מופרת את ההסכם ומחייבת תגובה אמריקאית.
מיד לאחר מכן העלה טראמפ את רף האיום בצורה דרמטית: "ייתכן מאוד שהם לעולם לא ילמדו. ייתכן שתגיע נקודה שבה לא נהיה יותר הגיוניים, וניאלץ להשלים צבאית את המשימה שהתחלנו בהצלחה רבה." הצהרה זו מהווה שינוי משמעותי בשפה שבה נוקט הנשיא האמריקאי - ממתינות מוצהרת לאיום קיומי ישיר.
השורה האחרונה בהודעת טראמפ היא החדה מכולן: "אם זה יקרה, הרפובליקה האסלאמית של איראן לא תתקיים עוד!" הנשיא חתם את ההודעה בשמו המלא - "הנשיא ד'ג'ט", ראשי התיבות של דונלד ג'יי טראמפ - כפי שהוא נוהג לעתים בהודעות בעלות עוצמה מיוחדת.
התקיפה שדווחה על ידי טראמפ כוונה לשלושה סוגי מטרות: מתקני אחסון טילים, מתקני אחסון כלי טיס בלתי מאוישים, ואתרי מכ"ם הממוקמים לאורך החוף האיראני. שילוב זה של מטרות מרמז על ניסיון אמריקאי לפגוע ביכולות ההתקפה של איראן יחד עם עיוור מערכות הזיהוי שלה.
האיום של טראמפ נשמע על רקע המתח המתמשך בין ארצות הברית לאיראן בחודשים האחרונים, ובמסגרת מה שטראמפ מגדיר כ"משימה שהתחלנו בהצלחה רבה" - ניסוח שמעיד כי בוושינגטון רואים את הפעולות האחרונות כחלק ממהלך רחב יותר שטרם הסתיים.
נכון לעת פרסום ההודעה, לא התקבלה תגובה רשמית מטהראן. בתי הנבחרים והסנאט האמריקאיים טרם פרסמו עמדה רשמית בנוגע לתקיפות. מצב הכוחות האמריקאיים באזור ועוצמת הנזק שנגרם לאתרים האיראניים טרם אומתו באופן עצמאי.
ההתפתחויות הבאות יקבעו אם איראן תבחר להגיב צבאית לתקיפות, או האם תשקול לחזור לשולחן המשא ומתן לאחר האיום הנוקב שהשמיע טראמפ.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה