נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
27°
ירושלים 25°
חיפה 26°
באר שבע 25°
אילת 29°
מדורים
שימושי PLUS
הסלמה דרמטית במזרח התיכון

ארה"ב תקפה שוב באיראן, טהרן שיגרה טילים לבסיסים אמריקניים

ארה"ב תקפה הלילה עשר מטרות צבאיות איראניות סמוך למצר הורמוז, ואיראן השיבה אש לעבר בסיסים אמריקאיים בבחריין ובכוויית

מיכאל לוי
מיכאל לוי
י"ג תמוז התשפ"ו
ארה"ב תקפה שוב באיראן, טהרן שיגרה טילים לבסיסים אמריקניים
הסכם גרעין או "עד גיהנום": טראמפ חושף את תנאי העסקה עם איראן צילום: נוצר באמצעות AI

לילה שני ברציפות. הצבא האמריקני תקף הלילה, בין שבת לראשון, עשר מטרות צבאיות באיראן, הפעם סמוך למצר הורמוז ובאי קשם. הסיבה: טענת ארצות הברית שאיראן הפרה את הסכם הפסקת האש ושיגרה רחפן חד-כיווני שפגע במכלית הנפט "קיקו", נושאת דגל פנמה, שהובילה יותר משני מיליון חביות נפט גולמי. בתגובה, איראן שיגרה טילים ורחפנים לעבר בסיסים אמריקנים בבחריין ובכוויית.

זוהי הפעם השנייה ברציפות בתוך יומיים שהצבא האמריקאי תוקף מטרות איראניות. האירוע החל ביום שישי, לאחר שוושינגטון האשימה את טהרן בתקיפת כלי שיט מסחרי של ארה"ב במצר הורמוז. ארצות הברית הגיבה בתקיפות אוויריות כבר ביום שישי, ואיראן הכריזה שפותחת במתקפות נקם על אתרים אמריקאיים במפרץ.

פיקוד מרכז הצבא האמריקני פרסם הלילה הודעה רשמית: "כוחות פיקוד מרכז פתחו בתקיפות בתגובה ישירה לתוקפנות האיראנית המתמשכת נגד ספנות מסחרית. מטוסי הצבא האמריקני תקפו תשתיות מעקב צבאיות איראניות, מערכות תקשורת, אתרי הגנה אווירית, מתקני אחסון של רחפנים ויכולות להנחת מוקשים. מעברי כלי שיט מסחריים דרך מצר הורמוז נמשכים. כוחות ארצות הברית נותרים ערניים, קטלניים ומוכנים".

על פי פיקוד המרכז, התקיפות בוצעו על ידי כוחות חיל האוויר והצי כאחד, ולא על ידי חיל האוויר בלבד. המכלית שהותקפה על ידי הרחפן האיראני נשאה דגל פנמה ונפגעה בעת שחצתה את המצר.

לא מדובר בתקיפה בודדת. פיקוד המרכז הדגיש שמדובר בסבב נוסף, "לאחר שאיראן קיבלה הזדמנות לכבד את הסכם הפסקת האש אך בחרה שלא לעשות זאת". הכוחות תקפו עשרה יעדים צבאיים בכמה מיקומים, כולל מגדל תקשורת בסיריק ואתרים בקשם, שבהם דווח על פיצוצים. כלי תקשורת איראניים אישרו את הפגיעות עוד בשעות הלילה.

הנשיא דונלד טראמפ לא השאיר מקום לספק לגבי כוונותיו. בהודעה שפרסם כתב: "מטוסי ארצות הברית תקפו זה עתה אתרי אחסון של טילים ורחפנים איראניים, וכן אתרי מכ"ם חופיים, בעקבות הפרת הסכם הפסקת האש, שוב. ייתכן בהחלט שהם לעולם לא ילמדו. ייתכן שיגיע שלב שבו כבר לא נוכל לנהוג באיפוק, וניאלץ להשלים באמצעים צבאיים את המשימה שהתחלנו בה בהצלחה רבה. אם זה יקרה, הרפובליקה האסלאמית של איראן לא תתקיים עוד".

נוצר באמצעות AIצילום: נוצר באמצעות AI

הדברים נאמרו על רקע דיווחים שבוושינגטון ובטהרן מתנהלים במקביל גם מגעים דיפלומטיים. בשעות שלפני התקיפה, הצבא האמריקני הודיע על שני סבבי משא ומתן חדשים עם איראן, בדוחא ובאיסלאמאבאד. עכשיו מתקשה להבין מה השאיר מהמסלול הדיפלומטי ההוא.

התגובה האיראנית לא איחרה לבוא. משמרות המהפכה שיגרו טילים ורחפנים לעבר בסיסים אמריקנים בבחריין ובכוויית. בכיר אמריקני אישר: "איראן שיגרה טילים ורחפנים לעבר בחריין וכוויית. אין נפגעים בנפש ולא נגרם נזק משמעותי למתקנים ששייכים לארצות הברית באזור". הנזק, אם כן, היה בעיקר סמלי, אך המסר היה ברור.

מצד טהרן, ההאשמות הלכו בכיוון ההפוך. משמרות המהפכה האיראניים הכריזו שכל הפרה נוספת של ריבונות איראן "תיענה בתגובה מוחצת". הם גם הבהירו כי התקיפות שלהם על הבסיסים האמריקנים הן "נקמה" על המתקפות האמריקאיות ביום שישי, שגם הן בוצעו בטענה שאיראן תקפה ספינת מטען אמריקנית במצר הורמוז.

הדפוס שמתגבש כאן מדאיג: שני הצדדים תוקפים, שני הצדדים מצהירים שהם מגיבים ולא מתקיפים ראשונים, ובין לבין ממשיכות ספינות מסחריות לעבור דרך מצר הורמוז תחת עיניהם של שני הצבאות. שאלת מי הפר ראשון ומה בדיוק קבע "הסכם הפסקת האש" שאליו מתייחסים שני הצדדים, נותרת ללא תשובה ציבורית ברורה.

נכון לשעת פרסום כתבה זו, לא דווח על שינוי בעצימות הפעולות הצבאיות, ואין אינדיקציה ברורה אם מגעי הדוחא ואיסלאמאבאד עדיין בתוקף או שקרסו לאחר הלילה האחרון.

ארצות הברית איראן מצר הורמוז דונלד טראמפ תקיפות צבאיות

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה