השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר חתם היום (ראשון) על תקנות שאוסרות על המשטרה לעשות שימוש בבואש, בצבע ובגז מדמיע לצורך פיזור הפגנות. המהלך מגיע לאחר שהחוק בנושא עבר בכנסת, ולפי לשכת השר, מדובר בשינוי מדיניות שנועד להבטיח אכיפה שוויונית והוגנת בכל הנוגע לטיפול בהפגנות והפרות סדר.
מלשכת בן גביר נמסר כי ההחלטה התקבלה בין היתר על רקע טענות שהצטברו לאורך השנים, לפיהן השימוש באמצעי הפיזור הללו פגע בעיקר באוכלוסיות מוחלשות. לשכת השר ציינה במפורש את הציבור החרדי, יוצאי אתיופיה וקהילות נוספות כאלה שנפגעו באופן לא מידתי מהפעלת אמצעים אלו בהפגנות.
בלשכת השר הוסיפו כי המהלך נועד לשנות לחלוטין את מדיניות האכיפה בתחום, ולהבטיח שהמשטרה תפעל באמצעים מידתיים יותר כאשר היא מתמודדת עם הפגנות בשטח. מדובר בצעד שמשנה את הכלים שעמדו עד כה לרשות כוחות הביטחון לפיזור עצרות ומחאות.
הבואש הוא נוזל בעל ריח חריף ועז במיוחד שהמשטרה נהגה לרסס על מפגינים ועל אזורים שבהם התקיימו עצרות, ואילו הגז המדמיע הוא אמצעי כימי המשמש לפיזור המונים. שניהם נחשבו עד כה לחלק מארסנל האמצעים הסטנדרטיים של המשטרה הישראלית להתמודדות עם הפגנות, ועתה השימוש בהם אסור בהקשר זה.
המהלך של בן גביר צפוי לעורר דיון ציבורי נרחב. מצד אחד, תומכיו יראו בו תיקון של עוול היסטורי כלפי קהילות שנפגעו מהפעלת אמצעי הפיזור. מצד שני, גורמים במשטרה ובמערכת הביטחון עשויים לטעון כי הגבלת הכלים העומדים לרשות השוטרים תקשה עליהם לשמר סדר ציבורי בעת עצרות ומחאות גדולות.
החתימה על התקנות מסמנת את השלב האחרון בתהליך החקיקה, לאחר שהחוק עצמו כבר עבר בכנסת. כעת, עם כניסת התקנות לתוקף, נדרשת המשטרה לעדכן את נהליה ואת ההכשרות שהשוטרים עוברים בכל הנוגע להתמודדות עם הפגנות בשטח.
כניסת התקנות לתוקף מחייבת את המשטרה לפתח ולאמץ חלופות לאמצעי הפיזור שנאסרו, ועיניים נשואות כעת אל האופן שבו יתמודדו הכוחות בשטח עם הפגנות עתידיות ללא הכלים שהיו רגילים להשתמש בהם.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה