תושבי הצפון קיבלו הלילה, ראשון, הודעה חריגה מגורמי הביטחון: בשעות הקרובות צפוי פיצוץ בעוצמה גבוהה באזור מרכז הגליל המערבי. מדובר בפעילות מבוקרת של כוחות צה"ל במסגרת השלמת השמדת תשתיות חיזבאללה בדרום לבנון, ובכלל זה מערכת מנהרות של הארגון.
ההודעה נמסרה בשעה 21:50 לערך על ידי חמ"ל המועצה האזורית מרום הגליל. "בשעות הקרובות עתיד להתרחש פיצוץ בעוצמה גבוהה באזור מרכז הגליל המערבי. הדי פיצוצים עלולים להישמע בכלל הגזרה לרבות בעמק", נכתב בהודעה. "מדובר על פעילות כוחותנו במסגרת השלמת השמדת תשתיות אויב".
הנקודה הרגישה בהודעה היא האזהרה בנוגע למערכות התרעה לרעידת אדמה. עקב עוצמת הפיצוץ הצפוי, ייתכן שמערכות עצמאיות לזיהוי רעידות אדמה, אלו שאינן מחוברות למערכת פיקוד העורף, יפעילו התרעות אוטומטיות. כלומר, תושבים בצפון עשויים לקבל התרעה על רעידת אדמה למרות שאין כל רעידה בפועל.
"חשוב להדגיש כי אין מדובר ברעידת אדמה וכי לא נשקפת כל סכנה לתושבים כלל", הובהר בהודעה. גורמי הביטחון ביקשו מהציבור לא להיבהל ולהמתין לעדכונים רשמיים נוספים בכל תרחיש.
הפעילות הצבאית היא חלק ממהלך רחב של צה"ל להשמדת תשתיות חיזבאללה שנותרו בדרום לבנון. בהודעה הודגש כי מדובר בשלב השלמה של פעילות שכבר נמצאת בעיצומה, ולא בהתפרצות לחימה חדשה.
ההודעה החריגה ששודרה לתושבי האזור מעידה על כוונת הצבא לשמור על שקיפות ולמנוע בהלה מיותרת, בעיקר לנוכח החשש שהפיצוץ יתפרש בציבור כאירוע טבעי או ביטחוני בלתי צפוי. "בכל תרחיש נמשיך לעדכן", הבטיח חמ"ל המועצה, שסיים את הודעתו בברכה: "לילה טוב ושקט".
נכון לשעת פרסום הידיעה, הפיצוץ טרם בוצע. גורמי הביטחון ימשיכו לעדכן את תושבי הגזרה ככל שיתפתחו אירועים.
צה"ל השמיד הערב את מנהרת חיזבאללה במרחב הכפר מג'דל זון שבדרום לבנון, במסגרת מבצע "סוף פסוק". המנהרה, שאורכה למעלה מ-200 מטרים ועומקה יותר מ-25 מטרים, הכילה מאות אמצעי לחימה ומספר פירי שיגור שיועדו לפגיעה בשטח ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כ"ץ פרסמו הודעה משותפת על הפעולה, ובה הובטח כי כוחות צה"ל ימשיכו להשמיד תשתיות טרור ולהסיר איומים מעל יישובי הצפון.
את הפעולה ביצעו כוחות צוות הקרב החטיבתי 551 וכוחות יהל"ם, בפיקוד אוגדה 91. על פי דובר צה"ל, מדובר במתחם תת-קרקעי שנבנה באמצעות טכנולוגיה וידע של משטר הטרור האיראני, עובדה שמעידה על ההשקעה שהשקיע חיזבאללה בתשתית זו. ארבעת פירי השיגור שאותרו בתוך המתחם כוונו ישירות לשטח מדינת ישראל - יכולת שגורם הביטחון הישראלי לא היה מוכן להשאיר בידי חיזבאללה. דובר צה"ל מסר: "צה"ל ימשיך לפעול במרחב הביטחוני בדרום לבנון ולהסיר כל איום על כוחותינו. צה"ל לא יאפשר לארגון הטרור חיזבאללה לפגוע באזרחי מדינת ישראל ובכוחותיו."
ישראל עדכנה מראש את ארצות הברית ואת הנציג האמריקאי בלבנון על כוונתה להשמיד את התשתית, מה שמלמד על תיאום שוטף עם וושינגטון לפני ביצוע פעולות משמעותיות בלבנון, גם בתקופה שלאחר הסכם הפסקת האש. פירי השיגור שנמצאו בתוך המנהרה מדגישים את האיום הישיר שייצגה התשתית - יכולת שיגור תת-קרקעית שנועדה לאפשר ירי לעבר ישראל תוך הגנה על הציוד מפני תקיפה מהאוויר.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה