ארה"ב ואיראן השיגו הלילה (שני) התקדמות משמעותית במשא ומתן שהתנהל בשווייץ, לאחר כ-18 שעות של שיחות שנמשכו כמעט ללא הפסקה. בהצהרה משותפת של המדינות המתווכות, קטאר ופקיסטן, נמסר כי אושרה מפת דרכים להשגת הסכם סופי בתוך 60 יום, והוכרזה הקמת שלושה מנגנונים חדשים לייצוב האזור.
השיחות התנהלו באתר הנופש בירגנשטוק שליד אגם לוצרן בשווייץ, במסגרת מה שמכונה "ישיבת הוועדה העליונה הראשונה" שהוקמה בהתאם למזכר ההבנות של איסלאמאבאד שנחתם בשבוע שעבר. בהצהרה המשותפת נמסר כי "הפסגה התקיימה באווירה חיובית ובונה", וכי "הושגה התקדמות מעודדת, לרבות הקמת מנגנון שיאפשר המשך שיחות טכניות".
המנגנון הראשון שהוקם הוא קו תקשורת ישיר בין הצדדים, שמטרתו למנוע תקריות ואי-הבנות ולהבטיח מעבר בטוח של כלי שיט מסחריים במצר הורמוז. זאת, על רקע הכרזות מצד הגוף האיראני "משמרות המהפכה" כי המצר נסגר, בעוד ארה"ב הכחישה זאת. דיפלומט אמריקני שמעורב במשא ומתן מסר: "הבהרנו שאנחנו רוצים להבטיח שהוא יישאר פתוח לחלוטין. השגנו התקדמות טובה בנושא הזה".
נתוני ספנות שנאספו מספקת ניתוח ימי מצביעים על ירידה חדה בתנועה במצר: ביום ראשון עברו דרכו רק חמישה כלי שיט, לעומת 26 כלי שיט ביום שלפני כן. בין הספינות שעברו נכללו מכליות ענק שנשאו נפט גולמי סעודי בדרכן ליפן.
משמרות המהפכה האיראניים הכריזו בשבת על סגירת המיצר בתגובה ישירה לתקיפות ישראליות בלבנון, ובטענה שישראל וארה"ב הפרו את הסכם שביתת הנשק הזמני שנחתם באפריל. שבוע לפני ההכרזה המחודשת, הרימה איראן את הסגר הקודם לאחר שהגיעה להסכמה עם ארה"ב על הארכת הפסקת האש מאפריל ב-60 יום נוספים. בשבת, עוד לפני הכרזת הסגר המחודשת, יצאו מהמיצר שלוש מכליות נפט גדולות שנשאו נפט גולמי מאיחוד האמירויות הערביות, מכווית ומעיראק, לצד שלוש מכליות מוצרי נפט - ובסך הכל נכנסו למיצר 13 ספינות באותו יום. הצי האמריקאי מסר כי כלי שיט מסחריים ממשיכים לפעול, אך ההצהרה לא הרגיעה את השווקים. חברות הנפט הממשלתיות אבו דאבי נשיונל אויל וקוויית פטרוליום קורפ כבר הגיבו בשטח והוציאו מכרזים לרכישת נפט גולמי עם אפשרות טעינה גם מחוץ למיצר הורמוז - צעד המעיד כי יצרניות הנפט הגדולות אינן מוכנות לסמוך על כך שהמיצר יישאר פתוח.
מחירי הנפט זינקו ביותר מדולר ליום על רקע פתיחת השיחות, כשמחיר חבית נפט ברנט עלה ב-2.5% והגיע לרמה של 85 דולר. בוול סטריט התמונה הפוכה - מדדי המניות האמריקאיים, ובהם ה-S&P 500 והדאו ג'ונס, רשמו ירידות חדות, על רקע חששות שמתיחות גוברת עם איראן תפגע בפעילות הכלכלית הגלובלית. הסוחרים בשווקי הסחורות מגיבים בחדות לכל רמז שהמשא ומתן עלול להיכשל, כיוון שאיראן היא שחקנית מרכזית בייצור הנפט העולמי.
המנגנון השני שהוסכם עליו הוא חמ"ל למניעת הסלמה בין הצדדים ובשיתוף לבנון, שיופעל בסיוע המדינות המתווכות. מטרתו להבטיח את קיום הפסקת הפעולות הצבאיות בלבנון בהתאם למזכר ההבנות. בהצהרת קטאר ופקיסטן, ישראל לא הוזכרה כלל בהקשר זה. שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י כינה את מנגנון לבנון "המבחן האמיתי הראשון", וציין שמצור שהוטל על איראן הוסר, חלק מהנכסים המוקפאים שוחררו, וייצוא הנפט והפטרוכימיקלים קיבל פטור.
המנגנון השלישי הוא ועדה עליונה שתספק פיקוח מדיני על תהליך התיווך. ראשי צוותי המשא ומתן ידווחו לה באופן קבוע ויובילו קבוצות עבודה בנושאי הגרעין, הסנקציות, וכן קבוצת עבודה לניטור ויישוב מחלוקות. לפי ההצהרה, אלה "יבטיחו את היישום היעיל של מזכר ההבנות".
הדיפלומט האמריקני תיאר את הלילה כך: "כל ארבעת הצדדים נראים מרוצים מהאופן שבו התנהלו השיחות. המתווכות מסייעות לשני הצדדים להתגבר על מחלוקות וקשיים. אנחנו מרגישים שסבב השיחות הראשוני הזה מניח את היסודות לבניית אמון בהמשך". הוא ציין גם כי התקיימו "דיונים מקיפים בכל מרכיבי הסכם הגרעין", וכי בכוונת הצדדים להשתמש בעבודת היום כ"נקודת מוצא לשיחות טכניות מתמשכות בהמשך".
לא כל ההתנהלות הייתה חלקה. במהלך היום פרסם הנשיא טראמפ פוסט בו תקף את הפעילות האיראנית בלבנון וכתב: "אם הם לא יפסיקו, נפגע באיראן קשה מאוד שוב, כפי שעשינו בשבוע שעבר, רק בצורה קשה יותר". בתגובה, ראש צוות המשא ומתן האיראני מוחמד באקר ע'ליבאף אמר: "אל ייקחו את האיומים האמריקניים בחשבון. כוחותינו המזוינים מוכנים להגיב להם בצורה שונה". לאחר מכן הכריזו המדיה האיראנית הממשלתית שהמשלחת האיראנית עזבה את מקום הפגישות, אך הדיפלומט האמריקני הכחיש זאת וציין כי השיחות נמשכו. התמונות שצולמו בשווייץ הראו את עראקצ'י ואת סגן הנשיא האמריקני ג'יי די ואנס - שמוביל את המשלחת האמריקנית - באותו חדר, אם כי ללא אינטראקציה גלויה.
ראש הממשלה נתניהו, שאינו שותף למשא ומתן, מסר בנאום ביום ראשון: "יהיו אשר יהיו ההתפתחויות הדיפלומטיות, לא אאפשר לאיראן לרכוש נשק גרעיני. כל עוד אני ראש ממשלת ישראל, זה לא יקרה". נתניהו הוסיף כי מבצעי ישראל נגד איראן "יצרו את התנאים לנפילתה העתידית של המשטר".
השיחות הטכניות צפויות להימשך במהלך השבוע הקרוב באתר בירגנשטוק, ויעסקו בכלל הנושאים שעל הפרק. ראשי הצוותים המדיניים צפויים לסיים את עבודתם ביום שני, ולאחר מכן ימשיכו הצוותים הטכניים בדיונים בשווייץ.
לשתי המשלחות נותרו 60 יום לגבש הסכם סופי, עם שיחות טכניות שיחלו מיד.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה