צה"ל הודיע היום (שני) כי החל מיום ראשון הקרוב יסתיים שירותן של כיתות הכוננות ביישובי קו העימות בצפון הארץ. ההחלטה נובעת מהפסקת האש בגזרת לבנון ומשינוי בהערכת המצב. אחרי כמעט שלוש שנים של כוננות רצופה, ההודעה הגיעה לחברי הכיתות בצורה פתאומית ועוררה ביקורת חריפה בשטח.
בפקודה שהוציא מפקד מרכז העורף בפיקוד הצפון נכתב כי "בכפוף להערכת המצב ושינוי במדיניות ההתגוננות, הוחלט על סיום משימת מחלקות ההגנה החל מיום ראשון". הפקודה מציינת במפורש כי ההחלטה התקבלה "למול החלת הפסקת האש בגזרת לבנון". ימי ההתארגנות יחלו כבר ביום חמישי הקרוב.
גורם צבאי בפיקוד הצפון הוסיף כי "בשלבים הבאים יקוצצו ימי המילואים גם לכיתות הכוננות, בכפוף להערכת מצב". המהלך מוגדר כמעבר למדיניות התגוננות "ירוק", המשמעות שגרה מלאה. בהתאם לכך, מחלקות ההגנה והמפקדים ישוחררו כולם עד יום ראשון.
אך בשטח, התגובה רחוקה מהתקבלות בשקט. דדוש מורן, חבר כיתת הכוננות במושב גורן שבגליל המערבי, תקף את המהלך בחריפות. "מפקירים את הבית", כתב. "ההודעה שקיבלו היום חברי כיתות הכוננות בצפון היא יריקה בפרצוף של כל מי ששמר על הבית בשלוש שנים האחרונות".
מורן לא עצר שם. "מיום ראשון כולכם משוחררים - ככה, בהודעה קרה, כאילו מדובר בסגירת חוג ולא בהגנה על חבל ארץ שלם", אמר. "הדיו על הסכמי הפסקת האש עוד לא יבש, השקט פה הוא שקט מדומה ומתוח, וההחלטה הראשונה של המערכת היא לפרק את קו ההגנה האחרון של היישובים שלנו?"
את שאלותיו הכוון מורן ישירות לדרגים הבכירים: "את האנשים שעזבו הכול, שלא ישנו לילות, שהיו הראשונים לקפוץ והאחרונים לעזוב - אי אפשר לפטר בהודעה כזו. לשחרר את כיתות הכוננות ברגע זה, בלי תקופת מעבר, בלי ביטחון מוכח בשטח - זו לא חזרה לשגרה. זו הפקרות".
במקביל להחלטה על פירוק כיתות הכוננות, שר הביטחון ישראל כץ הודיע כי תשעה יישובים נוספים הוכרו רשמית כיישובי קו עימות: שדה אליעזר, כיסרא-סמיע, יסוד המעלה, אור הגנוז, מירון, בר יוחאי, ספסופה, בית ג'אן וחולתה. היישובים יהיו זכאים מעתה להטבות ולמענה הניתן ליישובים במעמד זה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר היום כי ללוחמי צה"ל בדרום לבנון נותר חופש פעולה מלא לסכל כל איום על הכוחות ועל תושבי הצפון, וכי ישראל תמשיך להחזיק ברצועת הביטחון בדרום לבנון ככל שיידרש. ההצהרה מגיעה בעת שמנגנון חדש לפיקוח על הפסקת האש בלבנון הוקם בלילה האחרון, ביוזמת קטאר ופקיסטן, ובהשתתפות איראן. מנגנון זה שונה מקודמו שכלל את ישראל, לבנון, צרפת, ארצות הברית ויוניפי"ל.
בשבועות הקרובים יתברר אם ביקורתם של חברי הכיתות תוביל לעיון מחדש בלוח הזמנים או בתנאי השחרור, או שצה"ל יעמוד על ההחלטה כפי שהתקבלה.
ההחלטה מסמנת שינוי של ממש בעורף הצפוני, אך מחאת התושבים מצביעה על פער עמוק בין ההערכה הצבאית לתחושת הביטחון בשטח.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה