ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון ישראל כץ והרמטכ"ל פרסמו הודעה משותפת ובה הבהירו כי צה"ל ממשיך לפעול בנחישות בדרום לבנון, ולא הפסיק את פעילותו הצבאית באזור.
לפי ההודעה, התקיימה בין השלושה ובין מפקד פיקוד הצפון שיחה שבה נדונה המשך הפעילות המבצעית. ההודעה נועדה להבהיר שאין הפסקה בפעילות הצבאית, גם לאור שאלות שהועלו בציבור ובתקשורת בנוגע למצב בצפון.
בהודעה נכתב כי צה"ל ימשיך לפעול לסיכול איומים על חיילי הצבא ועל אזרחי ישראל, להשמדת תשתיות טרור בדרום לבנון ולשמירה על רצועת הביטחון באזור. שלושת הבכירים הבהירו כי ביטחון האזרחים וכוחות הצבא "ימשיך לעמוד לנגד עיניהם ללא פשרות".
רצועת הביטחון בדרום לבנון היא אחד הנושאים הרגישים שנדונו במסגרת הסכם הפסקת האש שנחתם בין ישראל לבין חיזבאללה. ישראל הצהירה לא אחת כי תפעל לשמירה על האזור ולמנוע מחיזבאללה לחדש את נוכחותו הצבאית בסמוך לגבול.
ניסוחה החריף של ההודעה, ובפרט הדגש על כך שהלחימה לא הופסקה, מלמד כי בדרגים הבכירים קיימת מודעות לתפיסה שעלולה להשתרש בקרב הציבור ולפיה הפעילות בצפון קפאה מאז כניסתו לתוקף של הסכם הפסקת האש. השלושה בחרו לתקן תפיסה זו באופן ישיר ומפורש.
בהיבט המבצעי, המשך שמירת רצועת הביטחון חשוב לישראל כדי לדאוג שאין חיזבאללה מסוגל לחזור למוצבים שמהם ניתן לאיים על יישובי הצפון. הצבא פועל באזור זה בתיאום עם ההחלטות הדיפלומטיות, אך שומר לעצמו את הזכות לתגובה צבאית מיידית בכל עת שיזוהה איום.
לא נמסרו פרטים על אירועים ספציפיים שקדמו לפרסום ההודעה, אך עצם פרסומה המשותף על ידי נתניהו, כץ והרמטכ"ל מצביע על כך שמדובר במסר מתואם ומכוון, שנועד להעביר אותו קות הן לציבור הישראלי והן לגורמים מעבר לגבול.
על רקע זה, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר לכתבים כי יטפל בשאלת הישארות כוחות צה"ל בלבנון. טראמפ ציטט את נתניהו ואמר: "נתניהו אמר שכוחותיו לא עוזבים את לבנון, אמר את זה פומבית", והוסיף: "אני אפתור את הבעיה מהר מאוד, ובטח עם ביבי". הדברים אינם מהווים דרישה פורמלית אמריקאית, ולא פורסמה כל תגובה רשמית מירושלים. מגעים בין ירושלים לוושינגטון בנושא צפויים להימשך בימים הקרובים.
צפוי כי הצבא ימשיך לעדכן בדבר פעילותו בדרום לבנון, ושדרגי ההחלטה יישארו ערים לכל התפתחות בשטח שתצריך תגובה מבצעית.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה