נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
22°
ירושלים 17°
חיפה 23°
באר שבע 20°
אילת 25°
מדורים
שימושי PLUS
מנצל את המתיחות בעולם

קים ג'ונג און: צפון קוריאה תממש את מעמדה כמעצמה גרעינית

השליט הודיע כי לנוכח "המצב הביטחוני הבלתי צפוי" בעולם, הנשק הגרעיני הוא התשובה. המהלך נועד להצדיק המשך ניסויים ופיתוח טילים

מיכאל לוי
מיכאל לוי
ח' תמוז התשפ"ו
קים ג'ונג און: צפון קוריאה תממש את מעמדה כמעצמה גרעינית
Kim and Trump standing next to each other (cropped) צילום: צילום: Dan Scavino / נחלת הכלל / ויקימדיה קומונס

קים ג'ונג און הודיע רשמית כי קוריאה הצפונית תממש את מעמדה כמדינה בעלת נשק גרעיני. ההצהרה נמסרה היום, שלישי, דרך סוכנות הידיעות הממלכתית של המדינה, ויש לקרוא אותה בזהירות - לא כחידוש, אלא כמסר מכוון לעולם.

קים אמר את הדברים במהלך כינוס הוועד המרכזי של מפלגת השלטון הצפון-קוריאנית. על פי הדיווחים, הוא ציין כי מימוש המעמד הגרעיני של המדינה הוא "הדרך היחידה להתמודד עם המצב הביטחוני העולמי המורכב והבלתי צפוי". הבחירה בביטוי הזה אינה מקרית - זו ניסוח שנועד לייצר לגיטימציה פנימית וחיצונית לצעדים שיבואו.

פיונגיאנג מדברת על "מימוש מעמד גרעיני" מזה שנים, אבל ההצהרה הפעם מגיעה בתזמון מעניין. העולם עסוק במלחמה באוקראינה, במתיחות בין סין לטייוואן, ובשינויים גיאופוליטיים מהירים. קים יודע לנצל חלל. כשתשומת הלב של המעצמות מופנית אחרת, הוא מכריז על כוונותיו בקול רם.

קוריאה הצפונית ביצעה בשנים האחרונות ניסויים מתמשכים בטילים בליסטיים, חלקם בטווח שיכול להגיע לשטח היבשתי של ארצות הברית. פיתוח הנשק הגרעיני אינו תיאורטי - הוא מוצג על ידי השלטון שם כהישג לאומי, כגאווה, וכעת גם כמדיניות רשמית שתמומש.

מה שמעניין הוא המסגרת שקים בחר להשתמש בה: "המצב הביטחוני הבלתי צפוי". זו שפה שמשאירה לו ידיים חופשיות. היא מאפשרת לו להצדיק כל מהלך עתידי - ניסוי, פריסה, או לחץ מול סיאול וטוקיו - כ"תגובה" לנסיבות, ולא כהסלמה מיוזמת.

דרום קוריאה, יפן וארצות הברית עוקבות מקרוב אחרי ההתפתחויות. בשנים האחרונות הגבירו שלוש המדינות את שיתוף הפעולה הביטחוני שלהן, בין היתר כתגובה ישירה לפעילות הגרעינית של פיונגיאנג. הצהרות כמו זו של היום מספקות להן הצדקה פוליטית להמשיך בנתיב הזה.

חשוב לזכור: קוריאה הצפונית היא מדינה שבה כל דיווח רשמי הוא גם הודעה לעולם. קים לא מדבר לאזרחיו בלבד - הוא מדבר לוושינגטון, לסיאול ולבייג'ינג. ההצהרה על "מימוש מעמד גרעיני" בכינוס מפלגתי היא כלי דיפלומטי עטוף בלבוש אידיאולוגי.

בינתיים, אין עדיין תגובה רשמית מצד ארצות הברית, דרום קוריאה או יפן לדברי קים. הצפי הוא שההצהרה תיבחן בזהירות על ידי גורמי הביון המערביים, שינסו לאמוד אם מדובר בשינוי מדיניות אמיתי - או בעוד גל של תעמולה מחושבת מפיונגיאנג.

ההצהרה של קים ג'ונג און מסמנת מסר ברור לעולם: קוריאה הצפונית לא תוותר על הנשק הגרעיני, ומתכוונת להשתמש בו כקלף מרכזי על הלוח הגיאופוליטי הגלובלי.
קים גונג און קוריאה הצפונית נשק גרעיני טילים בליסטיים ביטחון עולמי

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה