מארק ברלין, הנציג היהודי היחיד בחבר הנאמנים של המוזיאון הקנדי לזכויות אדם, הודיע על התפטרותו במחאה על תערוכה חד-צדדית העוסקת בנכבה. ברלין, משפטן ומומחה לזכויות אדם שכיהן בתפקיד יותר משמונה שנים, הגיש מכתב התפטרות רשמי לשר הזהות והתרבות הקנדי, מארק מילר.
במכתבו ברלין הסביר כי הנהלת המוזיאון דחתה שוב ושוב, לאורך השנתיים מאז החל תכנון התערוכה, את פניות הקהילה היהודית לקחת חלק בעיצובה, וזאת בניגוד לנוהל שהיה מקובל בתערוכות קודמות. לדבריו, הצגת עקירת הפלסטינים ב-1948 ללא ההקשר ההיסטורי והפוליטי המתאים יוצרת נרטיב שאינו אלא חלקי. "הצגת עקירת הפלסטינים ב-1948 ללא ההקשר ההיסטורי והפוליטי המתאים מציגה נרטיב צר וחד-צדדי של ההיסטוריה, שיכול רק להעמיק את חוסר האמון והעוינות הקיימים כיום בין יהודים למוסלמים במדינה הזו", כתב.
ברלין הודה שנשאר בדירקטוריון לאחר מתקפת 7 באוקטובר מתוך מה שתיאר בעצמו כ"תקוות שווא" - כי יוכל לסייע להנהלה ולחברי הדירקטוריון להבין את מורכבות המזרח התיכון ואת האירוע ההיסטורי הספציפי. עתה, לדבריו, התקווה הזו אבדה. "המחלוקת סביב התערוכה הזו, ומאבקי באנטי-ציונות המוסדית שנכשל, ערערו את הביטחון שלי במוזיאון כמוסד שהציבור הקנדי יכול לסמוך עליו שיציג תצוגה היסטורית מדויקת, והחליפו אמון באידיאולוגיה", הוסיף.
ברלין גם שב על כך שחלק מחברי "רשת הייעוץ לתוכן פלסטיני", הקבוצה שעמה התייעץ המוזיאון בפיתוח התערוכה, השמיעו הצהרות פומביות עוינות מאוד כלפי ישראל. לדבריו, הכללת קולות כאלה בבניית התערוכה, תוך דחיית השתתפות הקהילה היהודית, מרוקנת מתוכן את הלגיטימיות של המוסד. "מוזיאון שמתיימר לספר סיפורים על היסטוריה לא יכול לשנות היסטוריה", כתב.
התערוכה אמורה להיפתח ב-27 ביוני ועוסקת, לפי אתר המוזיאון, "בהפרות זכויות האדם הקשורות לעקירה והפקעה מתמשכות של פלסטינים". היא אמורה לכלול עדויות אישיות של קנדים פלסטינים, המשקפות לדברי המוזיאון את מאבקם המתמשך לצדק ולזכויות אדם, ולחשוף דפוסים מתמשכים של אובדן והתנגדות.
נואה שאק, מנכ"ל המרכז לענייני ישראל והקהילה היהודית, שהוא הזרוע הארגונית של הפדרציות היהודיות של קנדה, תיאר את התפטרות ברלין כ"כתב אישום ברור נגד התנהלות המוזיאון". שאק ציין בחריפות: "חוסר השקיפות בפיתוח התערוכה, כולל התפקיד המרכזי שניתן לפעילים פוליטיים, שאחד מהם תיאר את זהות הקהילה שלנו כמחלה שיש להשמידה, פגע קשות באמון במוסד ציבורי במימון ממשלתי".
שאק גם ציטט את ראש ממשלת קנדה, שאמר לאחרונה בבית כנסת בטורונטו כי "החוזה האזרחי של קנדה נכשל כלפי יהודי קנדה", וטען שהתנהלות המוזיאון היא ביטוי ממשי של אותו כשל. "מוסד ציבורי לאומי נראה כמי שמיישם סטנדרטים כלפי הקהילה היהודית שלא היו מתקבלים עבור אף קהילה אחרת", אמר.
שאק קרא לשר המורשת הקנדי להטיל אחריות על הנהלת המוזיאון ולהבטיח שמוסדות לאומיים לא ינוצלו לשירות אג'נדה פוליטית חד-צדדית. עד כה לא הגיב המוזיאון או שר המורשת באופן רשמי לדרישות אלה, והתערוכה עדיין מתוכננת להיפתח במועדה.
התפטרות ברלין צפויה להעצים את הלחץ הציבורי והפרלמנטרי על המוזיאון הקנדי לזכויות אדם בשבועות שיקדמו לפתיחת התערוכה בסוף יוני.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה