נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
31°
ירושלים 27°
חיפה 28°
באר שבע 30°
אילת 34°
מדורים
שימושי PLUS
סערת הדגלים בגליל

המשטרה הסירה דגלי ישראל בגליל: "מעוררים תסיסה בכפר כנא"

נערים מבית רימון תלו דגלים בדרך ליישוב, אך שוטרים תועדו מסירים אותם מחשש להתלקחות. עקב הסערה, המפכ"ל הורה לתחקר

יעל מנור
יעל מנור
ח' תמוז התשפ"ו
המשטרה הסירה דגלי ישראל בגליל: "מעוררים תסיסה בכפר כנא"
המשטרה הורידה דגלי ישראל בגליל כדי לא להרגיז את כפר כנא

תיעוד מזעזע שהופץ ברשתות החברתיות מראה שוטרי משטרת ישראל מסירים דגלי ישראל שנתלו לאורך כביש הגישה לקיבוץ בית רימון שבגליל התחתון. הסיבה שנמסרה לתושבים: הדגלים מעוררים "תסיסה" בקרב תושבי כפר כנא הערבית הסמוכה, וקיים חשש לפגיעה בביטחון הציבור. התיעוד עורר סערה נרחבת ברחבי הרשת.

הכל החל לפני כחודש וחצי, כשחניכי שבט "עמיקם" מבית רימון, תלמידי כיתה ט', יצאו ביוזמה עצמאית להפגנת ריבונות יהודית באזור. הנערים רכשו מכספם דגלים ועמודי ברזל והחלו לתלות אותם לאורך הירידה מהיישוב ועד לצומת כביש 77. כאשר אזל תקציבם, נרתמו תושבי היישוב ותרמו מכיסם לצורך השלמת הפרויקט עד לצומת הראשי. הנערים אימצו מדיניות ברורה: על כל דגל שהוסר או הושחת על ידי גורמים עוינים, ייתלו שניים חדשים במקומו.

בסוף השבוע האחרון הופץ ביישוב סרטון מטלטל: ניידת משטרה חונה לצד הדרך, ושוטרים מסירים בידיהם את הדגלים שהציבו הנערים. הרבש"צית של היישוב פנתה למפקד תחנת כפר כנא ולאחר מכן הפיצה לתושבים הודעה חשובה שחשפה את הרקע להחלטה. לפי ההודעה, ירדה הוראה ממודיעין המשטרה ברמה אזורית עם דרישה להוריד את הדגלים מטעמים כפולים: ראשית, "בעקבות תליית הדגלים, עלתה בצורה מאוד משמעותית - מאות אחוזים - תסיסה של התארגנויות בעייתיות באזור"; ושנית, "אחת המטרות של אותן התארגנויות הייתה לבזות את הדגלים - על ידי העלתם באש, ציור גרפיטי עליהם ועוד".

אב של אחד הנערים שיזמו את הפרויקט לא הסתיר את זעמו: "הם אמרו שזה מעורר פרובוקציה. איזו פרובוקציה? זו מדינת ישראל, זה הדגל שלנו גם פה בגליל". הוא הוסיף: "בסוף, מי שהורידה את הדגלים זו משטרת ישראל בעצמה. במקום לטפל באלה שעושים את הבלאגן ומאיימים, המשטרה פשוט אומרת 'בואו נוריד את הדגלים כדי שיהיה שקט'. ברגע שאתה מוריד את הראש ומסכים להעלים את הדגל שלך, הם ימשיכו לטפס עליך".

סגן ראש המועצה ויושב ראש ארגון "לב בגליל", אופיר שיק, תקף את ההחלטה בחריפות יתרה: "הגענו למצב חולה בו שוטרי ישראל מקבלים הנחיה להסיר דגלי ישראל משטח ציבורי, בשל חשש להתססה. זו נקודת שפל כואבת על רקע הבנייה הבלתי חוקית המתרחבת, מירוצי המכוניות שהגיעו לשיאים חדשים, והירי שהפך להיות פס הקול של תושבי הגליל בכל לילה". שיק הזהיר: "ללא רוח איתנה ומנחה, השוטרים חווים חוסר גיבוי, ואט אט שבים אל קונספציות מסוכנות של הרכנת ראש".

הסערה הגיעה עד לדרג הבכיר ביותר. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שוחח עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי ועם ממ"ז צפון מאיר אליהו, לאחר שהתיעוד הופץ ברשתות. שלושתם הביעו מורת רוח ממה שנראה בסרטון. לפי גורם שמסר את הפרטים, בן גביר אף ייחס את ההחלטה לכשל מודיעיני ותחקירי ברמה הארגונית.

המפכ"ל לוי הבהיר לשר כי הוא רואה את הדברים בחומרה רבה, הורה על תחקור מיידי של האירוע, וציין כי אם יימצא שנפל פגם בהתנהלות השוטרים המעורבים - הם יטופלו בהתאם. ממשטרת ישראל נמסר רשמית כי מדובר בטעות בשיקול הדעת של הכוחות שפעלו במקום, וכי יופקו לקחים בנושא. הדגלים שהוסרו הוחזרו לרבש"צית היישוב.

מחלף בית רימון והציר לכיוון כפר כנא אינם זרים לאירועי חיכוך. לפי התושבים, השחתת דגלים ואיומים מגורמים עוינים אינם תופעה חדשה באזור - אך זו הפעם הראשונה שהמשטרה עצמה הגיעה להסיר את הדגלים לפני שגורמים אחרים הספיקו לבזות אותם.

בעקבות הסערה, ממתינים תושבי בית רימון לתוצאות התחקיר שהורה עליו המפכ"ל לוי ולהחלטה אם השוטרים שפעלו במקום וכן המפקד שנתן את ההוראה ייקראו לתת את הדין על ההחלטה להוריד את הדגלים.

האירוע נמצא בבדיקה של הדרג הבכיר במשטרה, וצפוי להסתיים בהחלטה בנוגע לאחריות האישית של הגורמים שנתנו את ההוראה בשטח.
שוטרי משטרת ישראל דגלי ישראל קיבוץ בית רימון תסיסה כפר כנא

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה