ד"ר רז צימט, ראש תוכנית איראן והציר השיעי במכון למחקרי ביטחון לאומי, לא מצא מילים עדינות לתאר את ההתנהלות האמריקאית בשיחות בשווייץ: "בסוף אם מחפשים סיבה למצב שבו אנחנו נמצאים היום, זה נעוץ - ואני מתנצל אם זה חוסר כבוד כלפי צוות המו"מ האמריקאי - אבל זה מה שקורה שנותנים לסוחרי נדל"ן לנהל מו"מ עם מהפכנים אסלאמיים". הדברים נאמרו בשעה שטהרן מוחקת בשיטתיות את ההישגים שוושינגטון הצהירה עליהם.
אתמול (שני) עמד סגן הנשיא ג'יי. די. ואנס במסיבת עיתונאים בשווייץ והכריז כי "האיראנים הסכימו להזמין בחזרה לארצם את מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", וציין שהוא "מצפה" שיגיעו כבר השבוע. היום (שלישי) הגיעה התשובה מטהרן: "אנחנו לא מתכוונים לאפשר לפקחי הסוכנות לבקר באתרי הגרעין שהותקפו במלחמה", אמר דובר משרד החוץ אסמאעיל בקאאי. הוא הוסיף כי לא התקיימה פגישה כלל עם מנכ"ל הסוכנות רפאל גרוסי, וכי "אין שום נוהל בעניין זה".
זו לא הסתירה היחידה. גם מזכיר האוצר האמריקאי סקוט בסנט קישר אתמול את השעיית הסנקציות על הנפט האיראני להתחייבות שקיבל כביכול לכניסת המפקחים, וכתב ברשת X כי "איראן התחייבה למעבר חופשי ופתוח במצר הורמוז ולאפשר כניסה של מפקחי הסוכנות לשטחה". איראן גם דחתה את טענת טראמפ כי הכספים המופשרים ישמשו לרכישת תוצרת אמריקאית: "אנחנו נחליט כיצד להוציא את הכספים. אין הגבלות בנושא הזה", הבהיר בקאאי.
צימט ניתח את מה שמתרחש מבחינתו מאחורי הקלעים: "מה שיותר מטריד זה שביומיים האחרונים אנחנו מתבשרים על שורה של הסכמות פחות בנושאים שמעניינים אותנו - ויותר בנושאים שמעניינים את האיראנים". הוא פירט: פטור מסנקציות על ייצוא נפט איראני, שחרור 12 מיליארד דולר מכספים מוקפאים מחו"ל - מתוכם שישה מיליארד כבר בטווח המיידי מקטאר. "האיראנים מקבלים בפועל הטבות כלכליות מאוד משמעותיות ועדיין מתחייבים על הנייר לכל מיני הסכמות שאולי יהיו או לא יהיו", אמר.
צימט הוסיף אפשרות מטרידה במיוחד: "אני לא בטוח שאין הסכמות צד שהושגו בכתב או בעל פה בין האיראנים לאמריקאים לגבי השלב הבא". לגבי נקודת המפנה במשא ומתן, הסביר כי כאשר איראן סגרה את מצר הורמוז והבינה את "היקף הנזק שהם יכולים לגרום לכלכלה העולמית, הם הגיעו למסקנה שלא זאת בלבד שהם רוצים לשרוד את המערכה אלא רוצים לנצל את אותו קלף מיקוח". טראמפ, לדבריו, "כנראה נבהל מההשלכות מרחיקות הלכת של סגירת מצר הורמוז" - ובמקום לשמור על יעדי המלחמה המקוריים של שינוי משטר, גרעין וטילים, המטרה הצטמצמה לפתיחת המיצר בלבד.
ראש משלחת המשא ומתן האיראני, מוחמד באקר קאליבאף, לא הסתיר את עמדתו עם שובו מהשיחות: "מצר הורמוז ינוהל בידי איראן ועל פי הסדרים איראניים. כולם צריכים לדעת - ניהול מצר הורמוז לעולם לא יחזור למצב שהיה לפני המלחמה". הוא הוסיף: "לא נתנו אמון באמריקנים, איננו נותנים בהם אמון, והשכל הישר מחייב שגם בעתיד לא ניתן בהם אמון".
מחוץ לשולחן המשא ומתן, ממלא מקום שר ההגנה האיראני מג'יד אבן אלרזא שלח אזהרה צבאית מפורשת: "כוחותיה של איראן נמצאים ברמת המוכנות הגבוהה ביותר. במקרה של כל מעשה טיפשי או טעות חישוב חדשה מצד התוקפים, הם ייתקלו בתגובה קשה יותר מבעבר". לדבריו, "לאיראן יש יכולת ונכונות לקדם משא ומתן ולהתמודד בזירה הצבאית בו-זמנית".
המומחית לאיראן ד"ר תמר עילם גינדין הצביעה על ממד מוסתר נוסף: מאבק פנימי חריף בטהרן סביב עצם קיום השיחות. לדבריה, ברשתות החברתיות האיראניות מופיעים האשטגים נגד השיחות, ובעיקר נגד ישיבת נציגי הרפובליקה האסלאמית מול מי שמוגדרים "רוצחי המנהיג". קאליבאף, הסבירה, מנסה לרכך את המחנה הנוקשה בטענה שהשיחות נועדו "כדי שיהיה לכם מה לאכול" - לא ויתורים אידיאולוגיים. לגבי חמינאי עצמו, ציינה כי "לא ראו אותו, לא היה וידאו, לא היה קול" גם לאחר שהמלחמה לכאורה הסתיימה - ושאלת מצבו ומעמדו נותרת פתוחה.
ישראל, בינתיים, נותרת מחוץ לחדר. על פי דיווחים, סגן הנשיא ואנס הודיע לנשיא לבנון ג'וזף עאון כי "התיק הלבנוני הפך לחלק בלתי נפרד מהמשא ומתן הכולל מול איראן". קטאר אמורה להיכנס כמתווכת בין ישראל לחיזבאללה - מהלך שגורמים בירושלים מכנים בחדרים סגורים "השפלה". אותם גורמים מזהירים כי אם ישראל תמשיך להתנגד, הקרע עם וושינגטון עלול לעבור לשלב מעשי - כולל עיכוב משלוחי נשק.
ואנס, שהמריא חזרה לוושינגטון לאחר 36 שעות בשווייץ, לא הסתיר את תסכולו מהסגנון האיראני: "לפעמים אני מוצא אותם כצוות משא ומתן מבלבל מאוד". הוא הדגיש כי "אני סומך על מעשים - לא על הצהרות". השאלה אם יהיו מעשים, ואיזה, תיבחן כשקבוצות עבודה ארבע שהוקמו בשווייץ - בנושאי הסרת סנקציות, גרעין, שיקום כלכלי ופיקוח - יתחילו לעבוד. טראמפ הפך ברור יותר: "אם איראן לא תצמד למזכר ההבנות - אעשה מה שאהיה חייב לעשות".
ההכרעה האמיתית תגיע בשישים הימים הקרובים, כשיתברר אם האיראנים יעמדו בהתחייבויות שמלכתחילה לא הודו שנטלו על עצמם.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה