צה"ל חיסל בסוף השבוע בתקיפה אווירית את אחמד ושאח, צלם של רשת אל-ג'זירה שפעל ברצועת עזה. אלא שלאחר מותו התבהרה תמונה שונה בתכלית ממה שהרשת הקטרית הציגה: חבריו של ושאח עצמם העלו לחשבון האינסטגרם שלו תיעוד המראה אותו כצלף בזרוע הצבאית של חמאס.
בתיעוד שפורסם נראה אחמד ושאח משתתף בתהלוכת רחוב של חמאס, כשהוא חמוש ויורה באוויר. החברים שהעלו את הסרטון לא ניסו להסתיר דבר: הם כינו אותו "שהיד" - כינוי שמייחסים ללוחמים שנפלו בדרך הג'יהאד - והודו במפורש שהיה פעיל בארגון.
צה"ל מסר לאחר החיסול כי ושאח לא פעל לבדו. לפי הצבא, אחמד עבד לצד אחיו מחמד ושאח, שהיה פעיל במערך ייצור הרקטות של חמאס. גם מחמד ושאח הועסק על ידי אל-ג'זירה כעיתונאי ברצועת עזה, וחוסל בחודש אפריל האחרון. שני האחים, לפי הצבא, שימשו כיסוי עיתונאי לפעילות טרור ממשית.
המקרה חושף דפוס שצה"ל ומערכת הביטחון מתריעים עליו זה זמן: שימוש בתעודות עיתונאי של אל-ג'זירה ככיסוי לפעילות מבצעית של חמאס. כתבים ועובדי ייצור שפועלים תחת הנרטיב של "עיתונאים נרדפים" מקבלים בפועל הגנה תדמיתית שמקשה על פגיעה בהם, גם כשהם נושאי נשק מאומנים.
אל-ג'זירה הציגה בעקביות את עובדיה שנהרגו בעזה כקורבנות של מדיניות ישראלית שמכוונת נגד עיתונאים. הרשת הקטרית, שמימונה ושליטתה בידי ממשלת קטר, הפכה לכלי מרכזי בניהול המלחמה הנרטיבית נגד ישראל מאז השביעי באוקטובר. התיעוד שהעלו חברי ושאח מכרסם ישירות בטענה הזו, ועושה זאת בלי שצה"ל נדרש להוכיח דבר - המקורות הם חברי הנרצח עצמם.
לא מדובר בפעם הראשונה שמתברר קשר בין עובדי אל-ג'זירה בעזה לבין המנגנון הצבאי של חמאס. בעבר נחשפו קשרים דומים של כתבים ועובדים אחרים של הרשת לארגון, אך בכל פעם הצליחה אל-ג'זירה לגייס תמיכה בינלאומית שהציגה את ישראל כמי שתוקפת עיתונות חופשית.
המקרה של שני האחים ושאח מחדד את השאלה המרכזית: האם אל-ג'זירה ידעה על פעילותם הצבאית, או שהרשת היא עצמה כלי מודע בידי חמאס לגיוס כיסוי תקשורתי לפעיליו. בשני המקרים - אם ידעה ואם לא - המסקנה לגבי אמינות הדיווחים שלה מעזה מדברת בעד עצמה.
ישראל שבה ושוקלת בתקופה האחרונה צעדים נגד פעילות אל-ג'זירה בשטחה, לאחר שכנסת ישראל העניקה לממשלה סמכויות לסגור ערוצים שנחשבים לאיום על הביטחון הלאומי. הכלים החוקיים קיימים, אך השימוש בהם מושהה בשל לחצים דיפלומטיים.
חיסול שני האחים ושאח, ובמיוחד התיעוד שחבריהם עצמם פרסמו לאחר מותם, צפויים לחדש את הדיון על מעמד הרשת הקטרית ועובדיה בשטחי הלחימה.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה