כמעט שבוע לאחר חתימת מזכר ההבנות בין ארה"ב לאיראן, מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו יצא לראשונה לדבר על ההסכם ועל המצב באזור. ההצהרה הדרמטית שנשמעה ממנו הערב (שלישי) ברורה: כל עוד שלוחותיה של איראן יורות טילים, אין שום דרך לסיים את הלחימה במזרח התיכון.
רוביו תקף ישירות את חיזבאללה, שמשגר טילים לעבר כוחות צה"ל בדרום לבנון, והבהיר כי הארגון חייב להפסיק את המתקפות. "אי-אפשר לסיים את העימותים באזור אם שלוחותיה של איראן משגרות טילים", אמר רוביו, בניסוח שמציב תנאי ברור לכל התקדמות דיפלומטית.
רוביו הוסיף והבהיר כי ארה"ב לא תסתפק בלחץ על חיזבאללה בלבד, אלא תפנה ישירות לממשלת לבנון בנושא. לדבריו, "זה נושא שיעלה בזמן המתאים". המשמעות היא שוושינגטון מחזיקה את בירות אחראית, לפחות בחלקה, לפעולות הארגון הפועל מתוך שטחה.
לצד הדברים על לבנון, התייחס רוביו גם למתיחות במיצרי הורמוז, שמעסיקה את ממשלות רבות ברקע של דיווחים סותרים מצד איראן וארה"ב בשאלה האם נתיב השיט סגור או פתוח. כשנשאל רוביו על האפשרות שאיראן תגבה אגרות ממדינות שרוצות לעבור במיצר, תשובתו הייתה חדה: "אף מדינה לא רשאית לעשות את זה במים בינלאומיים. זה חוק קיים". עמדה זו מסמנת קו אדום ברור נוסף שוושינגטון מציבה מול טהראן.
ההצהרות של רוביו מגיעות בנקודת זמן רגישה, כשבוע בלבד לאחר חתימת מזכר ההבנות. ההסכם עצמו עורר ציפיות להפשרה כלשהי, אך דבריו של רוביו מבהירים כי לפחות מהצד האמריקני, הציפיות מותנות בשינוי התנהגות ממשי מצד הגורמים הכפופים לאיראן.
בכך ממשיכה הממשל האמריקני בגישה שמבחינה בין איראן כמדינה לבין רשת ה"פרוקסי" שפועלת בשמה ברחבי המזרח התיכון, ובראשה חיזבאללה. הביקורת מופנית אל שני הצדדים, אך הנקודה שבה רוביו עצר היא בלבנון, שם הוא מבקש שממשלה ריבונית תיקח אחריות.
טרם התקבלה תגובה רשמית מלבנון, מחיזבאללה או מאיראן לדברים שנאמרו הערב. בהמשך הימים הקרובים צפוי להתברר האם ההצהרות האמריקניות ילוו בלחץ דיפלומטי ממשי על ממשלת לבנון, או שיישארו ברמת האזהרה בלבד.
רוביו הציב הערב שני תנאים גלויים לכל התקדמות: הפסקת ירי חיזבאללה ואי-הטלת אגרות על מיצרי הורמוז, ובכך הגדיר את הקווים האדומים האמריקניים ביחס לאיראן ולשלוחותיה.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה