נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
30°
ירושלים 25°
חיפה 30°
באר שבע 29°
אילת 31°
מדורים
שימושי PLUS

איראן סוגרת את הדלת: אין גישה לסבא"א למתקנים שנפגעו

טהרן מכחישה שהבטיחה פיקוח גרעיני, טראמפ טוען ש"יש הוכחה ב-100%" - ומתיחות חדה פורצת בין הצדדים

בני רוטמן
בני רוטמן
ט' תמוז התשפ"ו
איראן סוגרת את הדלת: אין גישה לסבא"א למתקנים שנפגעו
איראן סוגרת את הדלת: אין גישה לסבא"א למתקנים שנפגעו

איראן אמרה לא. באופן ברור, רשמי ופומבי. דובר משרד החוץ האיראני אסמאעיל באקאי הודיע כי לטהרן אין כל כוונה לאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבדוק את מתקני הגרעין שנפגעו בהפצצות האמריקניות והישראליות בשנת 2025. ולא רק זה: באקאי הכחיש גם שהתקיימה פגישה כלשהי עם ראש הסוכנות. ההכחשה הזו פורצת ישירות לתוך ההסכמות שנסגרו לכאורה בשיחות בשווייץ, ומעמידה את אחד הנושאים הרגישים ביותר במגעים בין ארה"ב לאיראן בסימן שאלה גדול.

טראמפ לא השאיר את ההכחשה האיראנית ללא תגובה. "הם טועים, הם טועים, והם יודעים שהם טועים", אמר לכתבים עם נחיתתו בפנסילבניה. לדבריו, "איראן אמרה לנו בחדרי המשא ומתן, ויש לנו הוכחה לכך ב-100%. ואם הם היו צודקים, הייתי מבטל את הפגישות כבר עכשיו". כשנשאל מתי בדיוק יגיעו הפקחים לאיראן, השיב שזה יקרה "בזמן המתאים", וסירב לפרט לוח זמנים. "אין שום דחיפות", הוסיף.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, סבא"א, לא יכולה להסתיר את חרדתה. מנכ"ל הסוכנות רפאל גרוסי הצהיר כי "העדיפות העליונה היא לוודא את מיקום מלאי האורניום המועשר באיראן". לדבריו, "יש לנו השערה לגבי מיקום האורניום המועשר, אך חשוב שאיראן תעדכן אותנו". גרוסי הוסיף כי הסוכנות אינה יכולה כיום לאמת את הטענה האיראנית שלפיה כל פעילות העשרת האורניום הופסקה. הביקורת האחרונה של פקחי הסוכנות בוצעה רק בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, שהיא המתקן הפעיל היחיד שבו עדיין מתאפשר פיקוח.

מה שמחריף את המצב הוא שלא מדובר בסירוב טכני. מתקני הגרעין באיספהאן, בנאנטז ובפורדאו נפגעו קשות בהפצצות. לפי הערכות מומחים, מאות קילוגרמים של אורניום מועשר ברמה של 60% מרותקים מתחת לאדמה מאז יוני 2025. שחזור היכן נמצא כל אותו חומר, בידוד שאריות האורניום המועשר וסילוקו הן משימות שיידרשו שבועות ואף חודשים של עבודה עם ציוד הגנה מיוחד ומכונות הנדסה כבדות. כלומר, ככל שהגישה מתעכבת, הפיקוח על המצאי הגרעיני של איראן נשאר עיוור.

בשווייץ, שם התקיים הסבב הראשון של המשא ומתן, פרץ עימות נוסף שחשף את הפצעים שמתחת לפני השטח. מוחמד באקר קאליבאף, יו"ר הפרלמנט האיראני וראש צוות המשא ומתן מטעם טהרן, נזף ישירות בסגן הנשיא ג'יי-די ואנס לאחר שקרא על איומי טראמפ ברשת. "היום הנשיא שלך השמיע איומים. תבין שאנחנו לעולם לא מנהלים משא ומתן תחת איומים או לחץ", אמר קאליבאף. לאחר שנאמרו הדברים, הצוות האיראני סיים את השיחות פנים אל פנים.

במקביל יצא שר החוץ האמריקני מרקו רוביו למסע שכנועים דחוף במדינות המפרץ. הוא נחת באבו דאבי בתחילת סיור שיכלול גם את כווית ובחריין, מדינות שספגו ישירות טילים ומל"טים איראניים במהלך המלחמה. בין האמירויות, סעודיה, קטאר, כווית ובחריין גוברת חששת עמוקה מפרטי ההסכם שנחתם עם טהרן, בייחוד בנוגע לנושאים שנותרו מחוץ להסכם כגון תכנית הטילים האיראנית ותמיכת טהרן בציר הפרוקסי. "ההסכם אינו מעוכל, אינו בלוע", אמר בהקשר זה הפרשן הבכיר עמר אדיב. "רוב האנשים מרגישים שזהו הסכם לטובת איראן".

לעניין ההסכם עצמו, הנשיא האיראני מסעוד פזשכיאן שהה ביקור בפקיסטן ושם שם קו אדום גלוי: "אם הטילים שיש לנו להגנתנו לא היו קיימים, ישראל וארצות הברית היו חורשות את איראן כמו שחרשו את עזה". הוא הוסיף כי איראן "לעולם לא תנהל משא ומתן עם אף אחד, בשום נסיבות, על היכולות הביטחוניות שלנו". ראש הממשלה הפקיסטני שאהבז שריף אישר כי מזכר ההבנות שנחתם לא כלל כלל את נושא הטילים הבליסטיים.

מסמך מודיעיני שנחשף בימים האחרונים מוסיף רובד מטריד נוסף לתמונה. לפי המסמך, קטאר הפכה לערוץ מרכזי להתעצמות כלכלית וצבאית של איראן מאז ביטול הסכם הגרעין ב-2018. על פי הממצאים, קטאר סיפקה לאיראן חומרים דו-שימושיים שעשויים לשמש גם לצרכים צבאיים, בהם שמנים ביטומניים שיכולים לשמש כדלק רקטי, מימן בכמויות חריגות, מוטות ופרופילי אלומיניום לבניית שלדות כטב"מים ומנועי בוכנה. המסמך קובע כי פעילות זו פוגעת ישירות באינטרסים הביטחוניים של ארצות הברית, ישראל ומדינות ערב.

שישים הימים שהוגדרו כמסגרת הזמן למשא ומתן מתקתקים. האם איראן תסכים בסופו של דבר לפיקוח על מתקניה? האם נושא תכנית הטילים ייכנס לדיון? ומה יעלה בגורל הסכמי הביניים אם פקחי סבא"א לא יקבלו גישה? אלו השאלות שעומדות על הפרק, ובעוד הדיפלומטיה עסוקה, מלאי האורניום המועשר ממשיך לשכב מתחת לאדמה האיראנית, ואיש לא יודע בדיוק היכן.

המשבר סביב הפיקוח הגרעיני צפוי להישאר בלב המגעים בין ארה"ב לאיראן בשבועות הקרובים, כשכל צד ממשיך להחזיק בגרסה שונה לגמרי של מה שסוכם בשווייץ.
איראן הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אנרגיה אטומית מתקני גרעין פקחים

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה