נקודה
תל אביב
שמיים בהירים
30°
ירושלים 25°
חיפה 30°
באר שבע 29°
אילת 31°
מדורים
שימושי PLUS
מכתב הקצינות הבכירות

257 קצינות לשר הביטחון ולרמטכ"ל: "עצרו את הגל האנטי-נשי"

עשרות קצינות, בהן בדרגות תת-אלוף, מזהירות כי כניעה ללחצי רבנים להדרת לוחמות היא הפקרות ביטחונית ופירוק צבא העם

מיכאל לוי
מיכאל לוי
ט' תמוז התשפ"ו
257 קצינות לשר הביטחון ולרמטכ"ל: "עצרו את הגל האנטי-נשי"
צילום: AI

257 קצינות בצה"ל פנו היום, רביעי, במכתב משותף לרמטכ"ל, לשר הביטחון ישראל כ"ץ ולמנכ"ל משרד הביטחון, בדרישה לעצור את מה שהן מכנות "הגל האנטי-נשי" נגד לוחמות ונשים בצבא. המסמך, שקיבל את הכינוי "מכתב הקצינות", הפך בשעות האחרונות לאחד המהלכים הקולקטיביים הבולטים ביותר של קצינות בצה"ל בשנים האחרונות.

AIצילום: AI

בין החותמות נמצאות שש קצינות בדרגת תת-אלוף, שבע בדרגת אלוף-משנה ו-28 בדרגת סגן-אלוף במילואים. מדובר בפרופיל גבוה במיוחד של חותמות, כזה שקשה להתעלם ממנו: אלה אינן לוחמות זוטרות אלא קצינות בכירות שהשקיעו שנים רבות בבניית הכוח הצבאי הישראלי.

"כניעה ללחצים חיצוניים היא הפקרות ביטחונית ופירוק של צבא העם מבפנים", כתבו הקצינות. "אנו דורשות התנערות ממכתבי הרבנים והדרת נשים בצבא ומתריעות מפני פגיעה בביטחון המדינה. עצרו לאלתר את הטירוף". המכתב מגיע על רקע לחצים מצד גורמים דתיים על הצבא בנוגע לשירות משותף של גברים ונשים ביחידות לוחמות.

הקצינות מגדירות את קריאת הרבנים כ"קריאה לסרבנות דה-פקטו" וכניסיון להכתיב לצה"ל אג'נדה אזרחית על חשבון צרכים מבצעיים. "בתקופה האחרונה אנו רואות מציאות מסוכנת של פגיעה בשרשרת הפיקוד", כתבו. "בתור קצינות שהקדישו ועדיין מקדישות את חייהן לביטחון המדינה, אנו רואות בכך סכנה מיידית לצה"ל". הן מוסיפות כי שתיקת הפיקוד הבכיר מול ההתערבות בשיבוץ הכוחות פוגעת ישירות בסמכות המפקדים בשטח.

הנוסח שנבחר במכתב מדויק ומכוון: "הלוחמות אינן נושא לדיון אלא עובדה מבצעית מוגמרת ונכס אסטרטגי". המסר ברור. הקצינות אינן מבקשות לשכנע - הן מודיעות. "ההתנצלות על נוכחותנו הסתיימה", הצהירו, במה שנשמע כקריאת תיגר ישירה על הדיון הציבורי של השנה האחרונה.

מעשית, הקצינות מציגות רשימת דרישות קונקרטיות: הוצאת פקודת יום רשמית והבהרה פיקודית בנוגע לשירות המשותף, אפס סובלנות כלפי מפקדים המשתפים פעולה עם הדרת נשים, ובחינה מחודשת של הסדרי השירות מול ישיבות המעודדות אי-ציות לשרשרת הפיקוד. הדרישה האחרונה חדה במיוחד, שכן היא מכוונת ישירות לסדרי הגיוס הנוכחיים של בני הישיבות.

יוזמת המכתב היא מורן זר קצנשטיין, קצינה לשעבר ומייסדת תנועת "נשים בונות אלטרנטיבה", המתמודדת בימים אלה בפריימריז של מפלגת "הדמוקרטים". זר קצנשטיין אינה מסתירה את עמדתה. "כל יום שתיקה נוסף הוא ויתור על הסמכות הפיקודית ועל הלוחמות שמסרו את חייהן למדינה הזו", אמרה. "היה ברור שהדרת נשים היא אג'נדה ברורה של רבנים שרוצים להחזיר אותנו הביתה ולמחוק אותנו מהמרחב הציבורי".

הרקע הפוליטי של זר קצנשטיין ייתן בוודאות לגורמים מסוימים טיעון לפטור את המהלך כצעד מפלגתי. אבל 257 חותמות, בהן קצינות בכירות שאינן קשורות לפוליטיקה, הופכות את הפטרון הזה לקשה. כשתת-אלופות חותמות על מסמך ציבורי, קשה לסגור אותו בתיקיית "אקטיביזם שמאלני".

נכון לשעות הצהריים, לא נמסרה תגובה רשמית ממשרד הביטחון, מלשכת שר הביטחון ישראל כ"ץ או מדוברות צה"ל. ההתפתחויות המשמעותיות בסיפור הן כעת כדור בידי הפיקוד הבכיר: האם יגיבו, ואם כן, האם יאמצו את הדרישות, יתנערו מהן, או ינסו לספוג בשקט.

עיניים נשואות עתה לרמטכ"ל ולשר הביטחון, שהשתיקה שלהם בימים הקרובים תיתפס בעיני החותמות כתשובה בפני עצמה.
קצינות בצהל מכתב הקצינות לחצים דתיים נשים בצבא פגיעה בביטחון

תגובות

רגע, שקט פה מדי

דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה