שלושה גורמים ישראלים בכירים אישרו כי ישראל ולבנון מנהלות מגעים בימים האחרונים על פרויקט פיילוט אמריקני, שבמסגרתו יעביר צה"ל שליטה בחלק מהשטחים שנכבשו בדרום לבנון במלחמה נגד חיזבאללה לידי צבא לבנון. הכוחות הלבנוניים שיקבלו את האחריות יעברו בדיקות רקע ואימונים בארצות הברית, כדי לוודא שאינם קשורים לארגון הטרור. בד בבד, ישראל מתכננת להשאיר כוחות צבא בתוך אזור החיץ לצורך פיקוח ובקרה.
שר הביטחון ישראל כץ הצהיר הצהרה חריפה ובלתי מתפשרת: ישראל לא תיסוג מלבנון, גם אם תגיע דרישה מפורשת מוושינגטון. את הדברים אמר כץ בוועידת מרכז השלטון המקומי, בפני ראשי רשויות מקומיות מרחבי הארץ.
הנוסחה שהציג כץ פשוטה וחדה: "200 אלף תושבים לא יחזרו" לבתיהם בצפון הארץ ללא ביטחון מספק. כלומר, כל עוד ישראל לא בטוחה שהאיום מצפון הוסר, הנוכחות בלבנון תישמר, ודרישות חיצוניות לא ישנו את החישוב.
כץ הסביר את הרציונל שעומד מאחורי ההחלטה לא לאפשר חזרת אוכלוסייה אזרחית לאזורים שבהם נמצאים כוחות ישראלים. "מה שקרה בעבר באזורי ביטחון שבהם הייתה גם אוכלוסייה אזרחית היה מטענים ופיגועים נגד החיילים, ולכן אנחנו לא מאפשרים את זה", אמר. "חיילים בפנים, תושבים בחוץ." שר הביטחון תיאר גם את המצב הפיזי בשטח כגורם נוסף: "התשתיות הרוסות, הבתים מאיימים והרוסים. אנחנו לא נסוגים."
ההצהרה מגיעה על רקע לחץ גובר מהמינהל האמריקני בכל הנוגע להיקף הפעולות הצבאיות של ישראל מחוץ לגבולותיה. כץ בחר לשדר בפומבי שהשיקול הקובע אינו מדיני אלא ביטחוני-אנושי: החזרת תושבי הצפון לבתיהם.
המהלך המדיני נתקל בהתנגדות פנימית חריפה במערכת הביטחון הישראלית. גורמים ביטחוניים בכירים מבהירים כי הם מתנגדים לכל מנגנון בינלאומי בלבנון שאינו כולל מעורבות בלעדית של כוחות אמריקניים וישראליים. מפקדים בשטח ובפיקוד הצפון מוסרים על תחושת תסכול עמוק - לדבריהם, הצבא הפך לבן ערובה של מהלכים דיפלומטיים רחבים, שמתרחשים ברובם ללא ידיעתם. "הציבור שומע הצהרות, אבל בפועל הידיים שלנו קשורות", אמר מפקד במילואים הנמצא בלחימה בלבנון.
ישנה כאן מסגרת פוליטית ברורה. כץ אינו מדבר ריק, הוא מדבר לקהל ספציפי: ראשי הרשויות המקומיות של הצפון, שתושביהם עזבו לפני חודשים ועדיין לא חזרו. מבחינתם, זו ההבטחה שהם רוצים לשמוע. ומבחינת כץ, זו ההגנה הפוליטית הטובה ביותר מפני כל לחץ שיגיע מבחוץ.
הצהרה מסוג זה, שמאתגרת בפומבי שותפה אסטרטגית כמו ארצות הברית, אינה מקרית. היא מסמנת שהממשלה קבעה לעצמה קו שאינה מתכוונת לחצות, ושהיא מוכנה לאמר זאת בקול רם עוד לפני שהדרישה הגיעה רשמית לשולחן.
בנוסף להצהרות על לבנון, כץ שיגר אזהרה חריפה לארגון החות'ים בתימן. "גם החשבון עם החות'ים פתוח, והם ישלמו מחיר. אם המנהיג שלהם יעלה על הכוונת שלנו - נחסל אותו", אמר. שר הביטחון הבהיר כי ישראל תמשיך לפעול נגד כל גורם המאיים על אזרחיה, בין אם בגבול הצפון, בתימן או בכל זירה אחרת.
השאלה שנותרת פתוחה היא מה יקרה כשהלחץ האמריקני יתגבש לדרישה פורמלית ומוגדרת. כץ הציב את מחיר הנסיגה בצורה רגשית ומחושבת: 200 אלף אזרחים שאינם יכולים לחיות בביתם. עם מסגרת כזו, כל מי שידרוש נסיגה יצטרך להסביר מה יקרה לאותם תושבים.
בשלב זה לא נמסרה תגובה רשמית מהבית הלבן או מהמחלקת המדינה להצהרות כץ. ההמשך צפוי להיכתב בשטח ובשיחות הדיפלומטיות שמתנהלות מאחורי הקלעים בין ירושלים לוושינגטון.
כץ הניח את הקווים האדומים של ישראל בלבנון בגלוי, ועכשיו הכדור עובר לוושינגטון.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה