היום השני של שיחות המו"מ בין ישראל ללבנון נפתח ביום רביעי במחלקת המדינה האמריקנית בוושינגטון, ובמקביל גם בפנטגון, שם דנים הצדדים על תחילת הנסיגה הישראלית מדרום לבנון. שר החוץ האמריקאי מרקו רוביו הגדיר את עמדת ישראל בצורה חדה: "הסיבה היחידה לכך שישראל נמצאת בלבנון היא שחיזבאללה יורה משם רקטות וכטב"מים. אילו חיזבאללה לא היה יורה לעברם, הם לא היו שם."
צילום: AIהסבב החמישי של השיחות נפתח ביום שלישי בנוכחות משלחת ישראלית בראשות השגריר לארצות הברית יחיאל לייטר, ומנגד משלחת לבנונית בראשות השגרירה נאדה חמאדה מועאוד ולצדה השגריר הלבנוני לשעבר בוושינגטון סיימון כרם. מטרה המוצהרת של השיחות, על פי גורם במחלקת המדינה, היא "להגיע לשלום ולביטחון בני-קיימא בין שתי המדינות ולשים קץ אחת ולתמיד למעגל האלימות".
אלא שמאחורי הניסוח הדיפלומטי מסתתרת תמונה קשה. מקורות המעורים בפרטי המגעים תיארו את יום הדיונים הראשון כ"קשה, מורכב וללא התקדמות ממשית". לפי דיווח שהגיע ביום רביעי, שני גורמים שקיבלו תדרוך על השיחות הבהירו שהיום הראשון הסתיים לא רק בלי התקדמות, אלא עם נסיגה ממצבים שהושגו בסבבים קודמים.
לפני פתיחת הסבב, השגריר לייטר לא הסתיר את חששותיו. "זהו הסבב החמישי של השיחות, ואני חייב לומר שאנחנו מתקדמים לעבר תאונת רכבת", אמר. "הרכבת הזו בסכנת התדרדרות." לייטר הביע דאגה כי הסכם שהחתימה ארצות הברית עם איראן עלול לאפשר לטהרן להמשיך לזרם משאבים לחיזבאללה ולתת לארגון "חיים חדשים".
לב הויכוח הוא שאלת "אזורי הפיילוט" בדרום לבנון. המודל שנידון מציע שצבא לבנון ייקח אחריות ביטחונית על שטחים שמהם יסוג צה"ל, באופן מדורג ותחת פיקוח. בסבב קודם הושגה הבנה ראשונית לגבי אזורי פיילוט סביב מבצר הבופור ושני אזורים מיושבים נוספים. אולם מאז השתנו הנסיבות בשטח, ומה שנראה כהסכמה מוקדמת חזר לדיון מחדש.
על פי הצעה שנמצאת על השולחן בתמיכה אמריקאית, כוחות צבא לבנון ישתלטו על שטחים שיפנה צה"ל. ארצות הברית מציעה לאמן ולאשר יחידות לבנוניות ספציפיות כדי לוודא שאינן קשורות לחיזבאללה, בעוד ישראל תשמור על נוכחות צבאית בסרט ביטחון לאורך הגבול. הנשיא הלבנוני ג'וזף עון אישר שסוגיית אזורי הפיילוט עדיין "ממתינה לאישור מצד ישראל".
רוביו, שדיבר עם עיתונאים בכווית ביום רביעי, הביע תקווה שבאמצעות המנגנונים שייוצרו בשיחות, "הממשלה הלבנונית הריבונית הלגיטימית תוכל להמשיך לשלוט ולאבטח שטחים גדולים יותר ויותר מאדמתה". הוא הוסיף: "ככל שצבא לבנון יצליח לאבטח יותר שטח, פחות ממנו יהיה בשליטת חיזבאללה, ופחות ישראל תהיה בלבנון."
ברקע המגעים עומדת גם הבעיה המבנית: צבא לבנון הוכיח עד כה חוסר יכולת לפרק את חיזבאללה. ב-2025, כשחיזבאללה היה מוחלש ומנותק מאיראן לאחר המכות שספגה טהרן מישראל ומארצות הברית, הצבא הלבנוני בחר לטעון שהוא פועל מבלי לפעול בפועל. ההזדמנות חלפה. השאלה שעומדת עכשיו בוושינגטון היא האם ניתן לנסות שוב.
גורמים אמריקאים המעורבים בשיחות הביעו תסכול מהקיפאון וקראו לשני הצדדים לגלות גמישות. בימים הקרובים צפוי גם מפקד פיקוד המרכז האמריקאי, האדמירל בראד קופר, להגיע לישראל לפגישה עם הרמטכ"ל האלוף אייל זמיר ושר הביטחון ישראל כ"ץ. מועד הפגישה טרם נקבע סופית.
ההכרעה צפויה עד יום חמישי, המועד שבו אמורות השיחות בוושינגטון להסתיים, ולפי הגורמים הלבנוניים, כל תוכנית שתצא תיוודע רק אחרי היום האחרון של הדיונים.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה