שר הביטחון ישראל כ"ץ הכריז הבוקר (חמישי) כי ישראל פועלת לפיתוח יכולת תקיפה קינטית מהחלל, ומטרתה להפוך למדינה הראשונה בעולם שתחזיק ביכולת כזו. כ"ץ אמר כי הנחה את צה"ל להגיע למקום הראשון בתחום, ושראש הממשלה בנימין נתניהו שותף לקביעת יעד זה כאחד מהיעדים המרכזיים של מערכת הביטחון.
צילום: AIהדברים נאמרו בפתיחת כנס "המערכה הכלכלית" של המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון. בכנס השתתפו ראש השב"כ דוד זיני, ראש המוסד רומן גופמן, ראש המטה הלאומי הנכנס יוראי מצלאוי ובכירים נוספים במערכת הביטחון.
כ"ץ הסביר מדוע החלל מהווה זירה אסטרטגית מיוחדת עבור ישראל: "החלל הוא המקום שבו אין משמעות לשטח שאתה אוחז בו למטה, אין משמעות לגודל האוכלוסייה שלך ואין משמעות להרבה דברים אחרים". לדבריו, זהו בדיוק הטעם שבגללו ישראל יכולה לפתוח יתרון מול אויבים בעלי משאבים גדולים ושטח נרחב בהרבה.
השר הבהיר כי המטרה אינה רק נוכחות ישראלית בחלל או הגנה על לוויינים. "לא רק להיות בחלל, לא רק להיות מסוגלים להגן על מה שאנחנו שמים שם ולסכל מה שאחרים שמים שם, אלא לפעול משם כלפי מטה: גם בשיבוש, שזה יהיה די מוקדם, שיבוש מערכות וגם בתקיפה קינטית", אמר. כ"ץ הוסיף כי "אנחנו מגייסים עכשיו את מיטב המוחות" לצורך כך.
לדברי השר, אם ישראל תשיג את היכולת הזו, היא תבטיח לעצמה יתרון רחב: "זה יבטיח לנו יתרון בהרתעה, ביכולת תקיפה, השמדה וכל הדברים האחרים מול אויבים עם משאבים גדולים". כ"ץ ציין כי נכון להיום אין לאף מדינה בעולם יכולת תקיפה מהחלל, ולכן ישראל יכולה להיות הראשונה שתשיג אותה.
במישור הכלכלי, כ"ץ ציין כי ראש הממשלה נתניהו אישר להוסיף 350 מיליארד שקל לתקציב הביטחון בעשור הקרוב, מעבר לתקציב השוטף, לצורך בניין הכוח. השר תיאר את ההחלטה כ"החלטה מנהיגותית ומעשית" המתבססת על אמון ביכולת הכלכלה הישראלית, ואמר כי ישראל מסוגלת לייצר כמעט כל דבר בארץ, "אולי חוץ ממטוסים".
לצד ההכרזה על יעדי החלל, כ"ץ שב והדגיש את הקשר בין מימון איראן לבין ההתעצמות של שלוחות הטרור במזרח התיכון. "המשטר בטהראן בנה במשך עשרות שנים מכונת טרור אזורית המבוססת על הזרמת משאבים בלתי פוסקת לשלוחיו", אמר. לדבריו, "כל דולר שנכנס לקופת האייתולות הוא דולר שהפך לטיל בליסטי באיראן, לרחפן בלבנון, לרקטה בעזה ולכטב"ם בתימן".
השר הדגיש כי במקום להשקיע את משאבי המדינה ברווחת האזרחים, בפיתוח תשתיות, חינוך ובריאות, "המשטר האיראני בחר להשקיע בטרור". מכאן, אמר כ"ץ, נגזרת המסקנה שהמערכה הכלכלית נגד איראן היא "אחת מזירות הלחימה החשובות ביותר לביטחון מדינת ישראל", והוסיף כי "אסור לנו להסתפק במה שהשגנו עד כה".
דברי כ"ץ מציבים שני צירים מרכזיים: הראשון, פגיעה ערוצי המימון של איראן וארגוני הטרור שלה כמו חיזבאללה, חמאס והחות'ים. השני, האצת בניין הכוח הישראלי בתחומים מתקדמים, ובראשם החלל. לפי דברי השר, בזירת החלל גודל המדינה ואוכלוסייתה אינם הגורם המכריע, ולכן היא עשויה לאפשר לישראל יתרון אסטרטגי מול אויבות בעלות משאבים גדולים בהרבה.
כ"ץ לא פירט ציר זמן לפיתוח היכולות בחלל, אך ציין כי גיוס "מיטב המוחות" כבר נמצא בעיצומו.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה