איגוד ישיבות ההסדר הודיע כי בני הישיבות יתגייסו לחיל השריון באוגוסט הקרוב. ההודעה באה בעקבות שיחה שנערכה עם הרמטכ"ל, ומסמנת את המשך מסלול הגיוס של ציבור לומדי ישיבות ההסדר לצבא.
ישיבות ההסדר הן מוסדות ייחודיים המשלבים בין לימוד תורה לבין שירות צבאי. בוגריהן מתגייסים בדרך כלל ליחידות קרביות, ורבים מהם עולים לתפקידי פיקוד. הגיוס לחיל השריון מהווה המשך של המסורת שבה ישיבות אלו מספקות חלק ניכר מכוח הלחימה של צבא הגנה לישראל.
ההודעה מגיעה לאחר שהאיגוד הכריז חרם על צה"ל, על רקע ההחלטה לשלב חיילות ביחידות השריון - צעד שנציגי הישיבות ראו בו פגיעה בערכים הדתיים של החיילים הלומדים בישיבות אלו. הדיון בנושא עורר הדים רחבים גם בקרב גורמי ממשלה ובמשרד הביטחון, וגורמים שונים בימין הדתי, כולל פוליטיקאים, תמכו בעמדת הישיבות וקראו לצבא לשנות את מדיניותו.
פרטי השיחה עם הרמטכ"ל לא פורסמו במלואם, אך ההודעה של האיגוד מצביעה על כך שהשיחה הניבה תיאום ברור לגבי מועד הגיוס ויעד השיבוץ. חיל השריון, אחד החילות הקרביים הגדולים של צבא הגנה לישראל, ייקלוט את הגיוס החדש בחודש אוגוסט.
ההודעה מגיעה על רקע הדיון הציבורי הרחב בשאלת הגיוס לצבא בתקופת המלחמה. בעוד שהמחלוקת סביב גיוס בני הישיבות החרדיות נמשכת, ישיבות ההסדר מייצגות מודל שונה בתכלית: מוסדות שהפנימו את מחויבות הגיוס כחלק בלתי נפרד מזהותם, ועושים זאת באופן מסודר ומתואם מול המערכת הצבאית.
מועד הגיוס, אוגוסט, עולה בקנה אחד עם מחזורי הגיוס הרגילים של הצבא, ומרמז שמדובר בתכנון שגרתי ולא בגיוס חירום. עם זאת, בשנת מלחמה, כל גיוס של כוח לחימה מיומן נושא משקל מיוחד.
בשנים האחרונות צמחו ישיבות ההסדר גם מבחינה מספרית וגם מבחינת הנוכחות שלהן בדרגי הפיקוד הצבאי. ציבור בוגריהן נמצא כיום בין קציני החיל הבכירים, וחלקו ממשיך לשמור על זיקה לעולם הישיבות גם לאחר השחרור.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה