פריצת דרך או כניעה? סגן נשיא ארה"ב ג'יי די ואנס הכריז רשמית על הסכמה להקמת ערוץ תקשורת צבאי ישיר בין וושינגטון לטהרן. לפי ההסדר, איראן תציב נציג מטעם משמרות המהפכה בדוחה, שיעמוד בקשר עם נציג פיקוד המרכז האמריקאי. המטרה המוצהרת: מניעת הסלמה ואבדות בחיכוכים שעלולים להידרדר לעימות רחב.
ואנס מסר את הדברים בריאיון לאתר UnHeard, וציין כי מדובר בהסכמה עקרונית שמטרתה "ליישב מחלוקות ולמנוע עימותים נוספים" - ובפועל, ליצור קו חם צבאי שיאפשר לשני הצדדים לתקשר בזמן משבר. בשלב זה טרם הגיעה תגובה רשמית מטהרן או מדוחה לגבי פרטי ההסדר.
ואנס הציג את המהלך כאחת מ"פריצות הדרך המרכזיות" בשיחות שהתקיימו בשווייץ בין שתי המדינות, בתיווך קטאר ופקיסטן. לדבריו, הונחה "תשתית טובה" להסכם סופי. הוא הוסיף כי איחוד האמירויות מקיים מגעים "חסרי תקדים" עם גורמים במשמרות המהפכה, ובמרכזם תמריצים כלכליים שיחזקו את מאמצי הפחתת המתיחות.
ואנס גם הדגיש כי "ישראל וכל מדינה באזור זכאית להגנה עצמית" - אך בנשימה אחת הבהיר שההסלמה חייבת להיעצר. ניסוח שנשמע כמו ניהול ציפיות כלפי ירושלים, לא כהרגעה.
הרקע: מאז פברואר 2026 נתקעת ארה"ב במלחמה שנועדה להימשך ארבעה שבועות ונמשכת כבר ארבעה חודשים. דונלד טראמפ הבטיח בתחילת המבצע "השמדה מוחלטת" של מערך הטילים האיראני ושינוי משטר. בשטח: איראן שוקמת, משמרות המהפכה חזקות מבעבר, ומחיר הנפט עדיין משוגע. בפסגת ה-G7 ביוני הסביר טראמפ עצמו שלאיראן "מותר שיהיו לה טילים" כי "הם לא מפוצצים את כדור הארץ" - ארבעה חודשים אחרי שנשבע למחוק את כל מערך הטילים עד היסוד.
בקפיטול הרוח שונה. בפגישה מתוחה שהתקיימה השבוע בין טראמפ לסנאטורים רפובליקנים, פרצה עימות גלוי. הסנאטור ביל קסידי אמר ישירות לנשיא: "המלחמה הייתה אמורה להימשך ארבעה שבועות והיא נמשכת ארבעה חודשים. היעדים המקוריים לא הושגו, ואני רוצה לדעת מה קורה." גורם שנכח בחדר תיאר את הסיטואציה כ"שני ילדים בהפסקה שצועקים זה על זה בגלל עבירה במגרש כדורסל." טראמפ יצא מהפגישה ואמר שהייתה "נהדרת".
הסנאט האמריקאי אישר בשבוע שעבר החלטת סמכויות מלחמה הקוראת לטראמפ לעצור כל פעולה צבאית נוספת ללא אישור הקונגרס. המהלך לא נגד ההסכם עם איראן כשלעצמו, אלא נועד לחסום את הנשיא מפני חזרה ללחימה אם המגעים יתמוטטו. טראמפ זועם. בו בזמן, הבית הלבן הגיש לקונגרס בקשה לתקציב חירום של 87.6 מיליארד דולר - רובם לחידוש מלאי הפנטגון אחרי מבצע "Epic Fury". הסכום כולל גם סיוע לחקלאים אמריקאים ותגובה למשבר האבולה באפריקה.
בינתיים, מדינות המפרץ עוקבות בחרדה. ממשל טראמפ אישר הקלות בסנקציות לתקופה של 60 יום, שתאפשרנה לאיראן למכור נפט ולקבל תשלומים. טהרן גם חזרה לשולחן - אך הכחישה את הפרשנות האמריקאית לגבי פיקוח גרעיני. מיצר הורמוז נפתח, אך האיראנים הבהירו שכל מעבר דורש תיאום איתם. זה לא נשמע כמו מדינה שכנעה, זה נשמע כמו מדינה שהשיגה מה שרצתה.
ביקורת חריפה על המהלך מגיעה גם מחוגים אקדמיים. פרופסור עוזי רבי ממרכז דיין לחקר המזרח התיכון טען כי "המערב זקוק להסכם יותר ממה שכתוב בו" וכי איראן הצליחה להפוך את הצד השני ל"סחיט". לדבריו, המנגנון שנבנה כולל "קטאר, פקיסטן ואיראן - כל חסידי אומות העולם", ומה שנראה כניצחון צבאי "הופך לתבוסה."
לבנון הוא ניסן הגדול הבא. גורמים נוצרים ואנטי-חיזבאללה בלבנון ראו בהסדר הענקת לגיטימציה לאיראן כצד בענייני לבנון. שר החוץ האמריקאי מרקו רוביו ניסה להרגיע וטען שסוגיית לבנון נפרדת מהמשא ומתן עם איראן. אך בו בזמן, על פי דיווחים, מגייסת איראן לוחמים חדשים לחיזבאללה בתמורה לכ-1,000 דולר לחודש לאיש, ואלה אמורים לפרוס מחדש בדרום לבנון.
בוושינגטון כבר ברור שהמשא ומתן נמשך. ואנס ייצג את ארה"ב בשיחות הבאות, קטאר ופקיסטן ממשיכות לשמש מתווכים, והשאלה האמיתית כבר לא אם תהיה עסקה - אלא מה בדיוק תיתן איראן בתמורה למה שכבר קיבלה.
הימים הקרובים יבחנו אם ההסכמה על ערוץ התקשורת הצבאי תחזיק מים, או שתהפוך לעוד תחנה בדרך הארוכה של טראמפ מ"כניעה ללא תנאי" להסכם בתנאי טהרן.
תגובות
רגע, שקט פה מדי
דעתך חשובה - תהיו הראשונים להגיב על הכתבה